LIGUE TUNISIENNE POUR LA DEFENSE DES DROITS DE
L"HOMME (LTDH)
(TUNISIAN ORGANISATION FOR THE DEFENSE OF HUMAN RIGHTS)

MEDIA UNDER WATCH

TUNISIA - May 2004



CONTENTS

Preamble
Introduction

| - A Repressive Lega System

Il - Violations of the Exercise of the Freedom of Expression

I11 - The Audiovisual Sector: Opacity and a Travesty of Openness
IV - Opposition Press and Opinion Press

V - Internet Under Watch



PREAMBLE

On the occasion of the celebration of the International Press Day in 2003, LTDH
issued a report entitled "Press in Distress'. The report underscored our wish to make
of such publication a yearly tradition.

As part of our endeavour to give concrete expression to this wish, we are now
proposing to the militants, democratic forces, as well asthe authorities, this second
report which relates to the situation of information, across the board, from May 2003
to 30 April 2004.

We would like to thank, in particular, Mrs. Souhayr BELHASSAN and Messrs.
Larbi CHOUIKHA, Lotfi HAJJl, Rachid KHECHANA ard Slah JOURCHI, who
had drafted the contents of the report which was then revised and amended by
LTDH Executive Committee.

We would also like to thank them for having undertaken to present the report for the
year 2003 to the militants of LTDH in the various sections in the inner country.

This action has contributed appreciably in sensitising our militants to the importance
of this subject and to the need for further action in order to promote the freedom of

expression, of the press and of information.



INTRODUCTION

With regard to the information and the media, the year 2003 - 2004 has been marked
by two opposite altitudes : the attitude of the authorities which is characterised not
only by a continual strict control over expression spaces, but also—-and above all—
by ruthless represson against young Internet users and passing heavy prison
sentences against them; and the attitude of civil society and of the leading democratic
opposition parties which is marked by an increasingly sustained mobilisation to
denounce a takeover by the State of the audiovisual sector and the information
channels.

The violations and infringements of the freedom of the press—under various guises
—have continued to prevail in the media sector. This report presents only examples
and testimonies that have been gathered and checked by ourselves.

The latest development in this regard has been the design of a legidative system
which further restricts the exercise by the citizens of the freedom of information and
expression and their use of communication technologies. We have sought to collect
the various texts and, more particularly, to bring out their impact on our basic
freedoms, especially those related to the freedom of information and of expression.

The heavy sentences pronounced in April 2004 against eight young people from the
region of Zarzis, under the pretext that they had had access to documents on the
Internet, as well as the trial of Zouhair YAHY AOUI, animator of the site "Tunezine",
are instances that alert us to an extenson of censorship to the modem means of
communication.

At the same time, the supervision or prohibition of access to Internet sites mainsin
force, and one is entitled to wonder to what extent the confidentiality of personal
communications is still observed. It is precisely in is context marked by severa
restrictions on the use of the Internet that Tunisia prepares to host the second phase
of the World Summit for the formation Society (WSIS) due for 16-17-18 November
2005. The Tunisian human rights militants fear that this "information society” may
well turn into "surveillance society" where freedoms and human rights are
particularly endangered. Civil society wishes to take pan in these discussions so that
the stakes relating to the information sector would not be confined to the mere
technical, security or even economy concerns and, above all, so that the principles of
observance of private life, human dignity and individual freedoms, in general, would



not end up being sacrificed.

While during recent months, the official authorities claim to have opened up the
audio-visual sector to private initiative, the absence of clear and strict provisions and,
especialy, that of a regulatory body which is independent of the State and credible in
the eves of the citizens, leaves us rather uncertain and doubtful about the nature and
scope of stale "withdrawal" from this sector.

The monolithic character and the flatness which mark the public radio stations and
TV channels are even a greater reason for concern. The main representatives of civil
society, as well as part of the opposition, are excluded from them, and the Tunisian
spectator has no other choice but to turn to satellite channels. More and more voices
are making themselves heard to denounce the takeover by the party-State of all
information channels. The mobilisation for free expresson thus takes on an
unprecedented scope.



| - A Repressive Lega System

Although the range of repressive laws that curtail the freedom of expression and
criminalize opinion offences is aready quite we 11-furnished, the year 2003 has been
marked by the promulgation of laws of an unprecedented serious character in terms of
their violations of the right to information.

- The anti-terrorism law

Law 75, dated 10 December 2003, and relating to "support to the international efforts in
matter of the fight against terrorism and money laundering” is, indeed, without precedent.

The said law violates the fundamental rights of the citizen and the pacific action of civil
society, trade unions and political parties. It is serioudly at variance with the principles
stipulated by Article 8 of the Congtitution, the Universal Declaration of Human Rights,
the convention on Human Rights Defenders and the International Conventions ratified by
the Tunisian State.

- Whoever uses the name, symbol or any other sign likely to contribute in
making recognisable the members or the activity of aterrorist organisation is
liable, under the terms of the present law, to be sentenced as aterrorist;

- Shal equaly be considered as an act constituting a terrorist crime, any
agreement between two or more persons, to execute an act considered by the
law as aterrorist act, even if this act has not been initiated, and this whatever
the means used thereto.

Accordingly, expressing an opinion, using the picture of a person or an acronym, calling
a meeting or a demonstration, or publishing an article, would be enough to incur upon a
person a sentence under the anti-terrorist law.

Any person, even one that is under the obligation of professional secrecy, such as a
lawyer, who would not immediately pass on to the relevant authorities any information
related to terrorist acts, which such a person might have gathered cognisance of, is liable
to aprison sentence ranging from one b five years and to a fine ranging from one
thousand to five thousand dinars.

The Tunisian Bar has considered this article, in particular, as an unprecedented Violation
of the principle of professional secrecy without which the exercise of the profession of
lawyer would be unimaginable.

In an attempt to prevent the professionals of the information sector from playing their
role vis-a-vis public opinion, the law stipulates a prison sentence of five to twenty years
and a fine of five to fifty thousand dinars against any person that would deliberately
revea information likely to identify the parties involved in a case considered as of a
terrorist nature.

It is worth pointing out that the said law, which has not formed the subject of public
discussion before its adoption by the parliament, stipulates a prison sentence of six
months to three years and a fine of five to ten thousand dinars against any leaders and
representatives of associations, trade unions or parties that would fail to comply with its
restrictions.



- The Telecommunications Code

The Telecommunications Code, issued on 15 January 2004, has come to restrict and
control the use of radio frequencies and private communication networks.

The assignment of radio or TV broadcasting frequencies has been entrusted to "Agence
Nationale des Fréquences' (National Agency for Frequencies', under the supervision of
the Ministry of Communications (Article 48).

Any unauthorised use of such frequencies incurs a prison sentence of six months to five
years and a fine of one thousand to twenty thousand dinars (Article 82).

- The Press Code

The Press Code has preserved its overriding repressive! character, since—in addition to
the sentences incurred by printing houses and editorial directors for such "crimes’,
considered as minor offences in other legisdations—the authorities have transferred
certain articles of the Press Code to the Penal Code, considering this amendment as a step
forward in liberalising the situation of the press.

Moreover, a new section was added to the Code En 2001 to provide for even more severe
press offences relating to inciting murder and looting, as well as to stipulate prison
sentences of up to five years, even in the absence of actual acts following from such
incitation.

- The Electoral Code

As part of this same policy of strict control, the Electoral Code was amended in 2003 in
order to include an article stipulating a fine of twenty five thousand dinars against any
person making statements on foreign radio or TV channels during the election campaign.

The amendment initially provided a prison sentence which was subsequently changed
into a heavy fine, following a strong critical reaction against the draft text.

1 Cf. LTDH Report entitled « Press in Distress », 2003.



Il - Violations of the Freedom of Expression

The year 2003 has continued the process started in previous years in matter of repression
of the freedom expression and of the pressin Tunisia. The year was, however, marked by
the following distinctive features :

- an increasing concern among the professionals, political circles and civil society
about the absence of a free press and the persistence of deplorable professional
conditions, despite a declared unanimity for a necessary change in the relations of
the State with the sector;

- a concern that has been expressed in many reports by the whole range of
international organisations defending the freedom of expression, in general, and
that of the press, in particular, about the condition of repressionand marginalisation
experienced by Tunisian journalists. Certain representatives of Western
governments have expressed the same concern and have, on their part,
recommended a liberalisation of the sector.

Certain positive indicators have, nevertheless, been noted during the year 2003. Of these,
we may mention:

- The release on parole of Mr. Zouhair YAHYAOUI who had served most of his
sentence, for the creation of the "Tunezine" website, and who remains deprived of
work and of his passport;

- The regular issuing, despite the difficulties (Cf. Chapter on Opposition and
Opinion Press), of the newspaper EI Maoukef, organ of the Progressive Democratic
Party (PDP) and of the review Ettarik El Jedid, organ of the "Ettgjdid" movement.
These two periodicals have been marked by their daring stance, thus alowing a
certain space for democratic forces and civil society. Also the newspaper Al Ouihda
(Unity), organ of the Popular Unity Party (PUP) continued to appear, a paper that
has, in its turn, sought to reflect certain activities of civil society;

- The announcement to open up the audiovisual space to private initiative, which
would mean the end of decades of State monopoly. Though coming in response to a
reiterated call by democratic forces, this opening up move is, however, limited and
selective. It ignores, in fact, severa cals by the private sector and has been
introduced in the absence of specifications which would clarify the conditions for
obtaining frequencies and would avoid manipulation and, therefore, guard against
maintaining that monopoly by indirect means.

Callsfor afreeexpression

In the face of such a situation, more and more calls are being voiced by the various
components of civil society for a liberalisation of the press and observance of the
freedom of expression Accordingly, upon an initiative by the Tunisian Organisation for
the Defence of Human Rights (LTDH), a group of journalists undertook to circulate in
January 2003 among civil society militants a call for freedom of expression. However,
certain signatories have had, under pressure, to withdraw their signatures to the call,
while others had to go as far as to deny having ever signed it.

Democratic activists also tried to organise a gathering in front of the headquarters of the
Tunisian Radio and Television Agency (ERTT) on 13 and on 27 March 2004 in order to
claim the right of the citizen to have access to the means of public information; the
police, however, dispersed the participants and prevented a delegation from meeting the
ERTT executives. Journalists continue to report pressures exerted in the editoria



departments of the government and State-party (RCD) newspapers, or even in
"independent” papers, each time a journalist tries to express opinion that differs from the
directives given.

Disinfor mation

Instructions issued by the political body continue, in a most irrational way, to prevent the
publication of an increasingly large number of information or of subjects. Thus, the
floods of the year 2004 which have claimed a heavy toll of human lives and physical
damage, as well as led to the outbreak of a disease transmitted by mosquitoes (reported in
the region of the Sahel, in particular), were considered as taboo subjects. The Director of
Information has, on his part, ordered that no particular mention should be made of the
name of the Tunisian citizen, Fakhet SARHAN, one of the aleged perpetrators of the
attack of 11 March 2004 in Madrid. The activities and publications of legal organisations,
such as LTDH (Tunisian Organisation for the Defence of Human Rights), which
continues to undergo selective treatment, the Associationof Women Democrats (AFD) or
Amnesty International, remain all systematically shunned by the government newspapers
or by closely associated publications. Other papers continue to specialise in defamation of
militants and opponents.

Censorship and disinformation have not spared high ranking foreign officials, not without
causing the embarrassment of the Tunisian authorities. Thus, the American Information
Centre has had. via clarifications addressed to certain newspapers, to point out that the
declarations attributed to Mr. Colin Powell, during his visit to Tunis on .2 December
2003, such as reported by local newspapers, were either distorted or truncated. According
to this note, Mr. Powell would have never spoken of "the remarkable progress made in
the field of human rights’, but has spoken of "achievements made in the fields of woman
rights and education”.

He must have actually expressed appreciation for the authorisation to open up a private
radio station and for releasing a Journalist from jail, but he has also stated that the "world
expected from Tunisia progress in political participation and freedom of the press’.

Prison sentences and lawsuits against journalists

In spite of calls by human rights organisations and associations serving in the defence of
journalists, the director of the banned newspaper El Fajr (Hamadi JEBALI) and his
colleague in the same paper (Abdalah ZOUARI) are still in prison. They have been
several times, during the past year, on hunger strike, asking to be released and protesting
their detention conditions and their imprisonment which has continued, in the case of
Hamadi JEBALLI, for thirteen years now.

Journalists, as well as Tunisian public opinion, have been surprised at the strange political
trial against Mrs. Naztha REJIBA (Om Zied), chief editor of the Internet paper Kalima,
and the iniquitous decision pronouncing against her a suspended eight-month
imprisonment sentence and a fine for "traffic in foreign currency". "Om Zied" is known
for her daring and critical positions against the authorities. Both LTDH and the
organisations serving in the defence of human rights have denounced these practices
which oppose any opinion that challenges that of the power in place. Journalists and
newspapers have incurred various sanctions following published articles.

Khaled HADDAD, from the newspaper El Moussawar, was fired following an article on
the situation of the UGGT (General Union of Tunisian Workers) after a member of the



Executive Board of the said organisation retracted on statements he had made to him.
Similarly, the review Realties was deprived of public advertisements for two weeks
following an editorial on the freedom of information.

Denial of professional card

The journalist Mohamed FOURATI (El Maoukif newspaper) has been denied his right to
his professional card, as well as to his passport. Several journaists, serving for foreign
newspapers and magazines, are denied their professiona cards (Abdellatif FOURATI,
Slaheddine JOLiRCHI. Hamida HABCHI, Lotfi HAJJI).

The administration may at limes prevent certain journaists from doing their work. Thus,
the journalist Rachid KHECHANA has not been able to broadcast a TV report for the
channel "LRC El Hayet" on the meeting of the council of the Arab ministers of the
interior held in Tunisin early January 2004; the administration has also prevented the "El
Jazira' channel correspondent, Khaled N'JEH, from broadcasting his reports. Finally,
similar pressures have been exerted to prevent the participation of the journalist
Slaheddine JOURCHI in a televised debate on the channel "El Arabia' during the
meeting of the Arab Foreign Affairs Ministers prior to the postponement of the Arab
Summit that was due to be held in late March 2004 in Tunis.

Intervention in the profession has extended beyord the official organs; it has aso been
made by certain officials that allow themselves to intervene with the paper executives to
complain about the critical stance of their journalists.

Pr essur es and sanctions

Due to their stance, severa journdists find themselves exposed to poor working
conditions, as well asto pressures and sanctions.

Severa journalists of the Dar Essabeh Group have been fired for having complained
againgt the "sub-human working conditions' following their transfer to the new
headquarters of the firm which they have qualified as "premises that are unfit for the
exercise of the profession of journalist”. These are till out of work and their case remains
unresolved as yet. The said journalists are Dalenda TOUIE, Malika DAGHFOUS, Najiba
HAMROUNI and Salem BOULIFA.

Mohamed BOUSNINA, journaist in the daily Esssahafa, has had to publish a letter in
the newspaper EI Maoukef to report all the "oppression, marginalisation and injustice" he
experiences and to testify to the fact that the editorship of the newspaper for which he
served has "violated his freedom in the practice of his profession by preliminary
censorship, cut outs and refusal to publish his articles'. He has accused the editorship of
his newspaper of prohibiting "the freedom of opinion and of expression necessary to an
objective treatment of information”. He affirms that he has been subjected to several
sanctions of which "reducing his salary and using the latter to stifle both his freedoms and
rights'. All this causes Mohamed BOUSNINA to sink into depression. His situation is
not an isolated case since a considerable number of his fellow-journalists in the "La
Presse" Group, which includes La Presse and Essahafa, have issued on 9 March 2004 a
letter to government officials, including the Prime Minister, as well as to the
representatives of civil society entitled "We call your attention”, They address in their
letter the "dituation of the newspaper” La Presse which they describe as being "totally
opague’. Among other things, they say that they "can no longer distinguish between what



can and what cannot be published in dealing with national and international issues’, and
that it was "strange that what the journalist could quite obvioudly talk about in the past
has now become impossible to address as the genera directorate and the chief editorship
ban severa articles without giving, most of the time, any reasons or explanations, and
without even informing the author of the article.

Prohibitions and censorship have increased quite considerably in recent months,
according to the authors of this letter. They affect all subjects and all disciplines,
including those subjects that the "hierarchy" asks the journalists "to address or to cover".
The authors of the letter have given examples that illustrate the situation in the press
ingtitutions. Censorship has involved severa articles and reports in the rubrics " Society"
and "National Events', among which the ban on a report related to floods in the region of
Ariana, as well as reports on the technological pole in this same region, on private
courses, on the secondary school teachers strike, and on the prices policy, not to speak of
aquas permanent prohibition of the caricatures of the caricaturist Lotfi Ben Sassi, who is
amost always required to revisit his drawings. Censorship also affects severa articlesin
the "Sports' rubric or those relating to "Politics and International News'. Among the
articles prevented from publication, there are : articles on the physica eiminations
perpetrated by the Isragli army, on condemnations by the UN Genera Assembly of the
Israeli separation wall, as well as on a coverage of the press conference held at the offices
of ATCE (Tunisian External Communication Agency) by Pascal Boniface of IFRS|
(French Institute of Strategic and International Relations). Is equally prohibited in
headlines, articles or press agency telegrams any reference to losses incurred by the
American forces in Irag, in particular the number of the dead and of the wounded; the
editorship contenting itself in general with the title "Escalation of violence in Iraq".

It is explicitly prohibited to publish the photo of John Kerry, the Democratic Party
candidate for the American presidential elections.

The journalists of "La Presse" Groyp conclude their letter by pointing out "a return in
force of the policy of censorship and of pressure on their writings';
they also underscore certain common censorship and control practices such as the
"distortion of articles and the misrepresentation of their content”. Upon request by the
journalists for explanations for such bans and for this aggravation of censorship, the
executives stated that they had received instructions from the top which they could not
unvell”. The journalists of "La Presse" Grouwp add that "things have come to such a state
that certain articles of political analysis and commentary are censored, with the genera
director of La Presse declaring several times that "the journalist has no longer any
relationship whatsoever with hisher article once he/she has submitted it to the newspaper
officias’.

More and more Journalists complain from the rule of the one and only opinion in
newspapers, whether the subject under consideration is of a local, Arab or international
order. This attitude was confirmed on the occasion of the decision to postpone the Arab
Summit of March 2004 when instructions were given not to publish either news or
commentary that would not be in line with the official decision. This was al the more the
case following comments by certain political parties that expressed different opinion.
Besides, it is commonly known that newspapers publish without discussion articles that
have been prepared outside of the newspaper editorship.

Towards mid-April 2004, the review Réaltiés declined to publish an article by the
journalist Nadia Omrane that was critical of Washington. According to the journalist, the
US Embassy in Tunis could not lecture people on journdistic ethics at a seminar



organised under the leadership of those who have "executed” journalists in Baghdad.

Precariousfinancial conditions

Transgressions have, on the other hand, affected the financial conditions of journalists.
Several among them complain from failure by their employers to observe the collective
agreements governing the sector and accuse them of failure to apply the salary scale or to
pay the bonuses provided by such agreements, which leads to an often precarious
material Situation. The same situation applies to free-lance journalists who see their
remunerations dwindle away to the ridiculous amount of three dinars (two Euros) per
article.

The case of the journalist Abdellatif Fourati is quite eloquent in this regard. A renowned
journalist and editorialist of the daily Essabah, for not less than forty years, he had been
employed there based on a contract drawn up in due form until the year 2001. In spite of
that, he was unfairly fired and the court to which he had complained dismissed his case.

Censoring the foreign press

It has become a common practice to prevent the circulation of a foreign newspaper
several times a week. or to delay its circulation two or three days. such as is the case
regularly for the newspapers El Quods Al Arabi and EI Hayet, with the latter paper's
editorial hoard having had to suspend its circulation in Tunisia due to the many seizures it
had experienced. As for the Editor-in-Chief or EI Quods Arabi, he has declared to "Al
Jazira' in early April 2004 that Tunisia "is the country that puts most obstacles to the
circulation” of his newspaper-

Creation of new publications denied

The Administration still keeps silent (which amounts to rejection) as regards applications
to publish newspapers That were submitted as far back as ten years ago, if not more. Such
is the case of the review Magassed, by the university professor Mohamed TAI.BI,
Kalima by Sihem BEN SEDRINE, Alternative Citoyenne by Nadia OMRANE, La
Maghrébine by Noura BOURSALLI, and El Adib by Abdellatif FOURATI.

Opagueness continues to mark the attitude of the Administration towards associations :
the Observatory of the Freedom of the Press, of Publication and of Creation” (OLPEC) is
still denied authorisation and its constitutional committee has lodged a complaint against
the Minister of the Interior for abuse of power (Administrative Tribunal case N°
1/10142).

During the 1% quarter of 2003, the Association of Tunisian Journalists (AJT) experienced
tough times. The holding of the extraordinary assembly, whose proceedings included,
inter alia, the amendment of the association's bylaws, was met with mixed feglings
among journalists. On its part, the International Federation of Journalists (IFJ) has
decided to suspend the membership of AJT until afina decision was taken at the coming
IFJ congress due to be held on 29 May in Athens. According to IFJ, the Association of
Tunisian Journalists (AJT) has not played its role as defender of freedom of the pressin
Tunisia in conformity with the Federation by-laws. Upon which, AJT held a genera
extraordinary assembly. Sharp criticism was made to the Board of the Association for
failing to play its role in defence of freedom of expression and of journalists. One



member of the Board, Lotfi HAJJ, has made public his decision to suspend his
membership in the Board of AJT. In a self-critical statement, the Board of AJT
announced its intention to undertake missions with a view to defending its cause with a
certain number of Arab and European professional associations.

It is worth mentioning that the International Association of Newspaper Directors already
dismissed the Tunisian Association of Newspaper Directors in June 1997 for "abdication

to defend the freedom of the press'.



[l - The Audiovisual Sector : Opacity and a Travesty of
Openness

The political decision to open up the audiovisual sector to private initiative is basically
neither a withdrawal by the State nor a liberalisation of information. The public
Adminigtration still maintains total control over this sector by granting frequency
authorisations to certain persons and refusing them to others. The main conclusion to be
derived from the granting or rejection conditions of such authorisations is the absolute
opaqueness which marks them. The authority in charge is not required to justify its
rgjection, and the Tunisian citizen is never informed about the conditions of granting new
authorisations to operate a radio station or to broadcast on a new TV channel. Invitations
to tender via the press, though stipulated in Article 20 of the Communications Code, have
never been brought to the knowledge of the public. Besides, the public radio and TV
stations remain hermetically sealed to non official means and, above al, those of the
democratic opposition.

The major event of the year 2004 has been the mobilisation of the opposition and the
components of civil society to hold a gathering in front of the head office of the Radio
and TV agency in Tunis in order to clam access to public radio and TV and to call for
freedom of expression.

A tightly controlled openness

It is a fact that, in the wake of the globalisation of socia activities, in general, and of
communication, in particular, the opening up of the audiovisual sector to private
initiative, as well as the end of State monopoly in this area, seem to be required by
economic and political exigencies. Autarky, the establishment of State control, the
opaqueness that characterises public life and denying the citizen any participation in the
life of the City, are on the decline throughout the world. No country can afford to remain
outside of this process of opening up, transparency and active participation on the part of
all citizens.

Yet, in Tunisia, in the absence of any transparency, public consultation and, above all, in
the absence of any regulatory body that would be truly autonomous vis-a-vis the State,
this opening up becomes hypothetical and takes the form of allegiance and State
patronage.

The declaration made by the President of the Republic on 7 November 2003, announcing
the end of State monopoly over the audiovisual sector raises a whole host of problems.

Indeed, the Mead of State announced at the same time the launch of a private radio
station, "Radio Mosaique™ whose owner, a former journalist in the daily Ech Chourouq
has distinguished himself by his absolute and zeatous allegiance to the power in place. On
14 February 2004, Tunisians learn in the press about the establishment of a private TV
channel in Tunisia without any clear information to the citizen about the procedure of
launching the invitation to tender and based on which specifications. Who are the bidders
and how was this particular developer selected as successful bidder?

There again, the right of the Tunisian citizen to a full and honest information is totally
ignored.

Within the same context, we leam that several persons who have completed the lega



formalities with a view to requesting from the relevant authorities the granting of
frequencies to launch aradio station are still awaiting a response. This is the case, among
others, of Zied El Héni (Radio Carthage) who has lodged a complaint against the Higher
Communication Council (CSC) with the Administrative Tribunal in March 2004 "for
abuse of power by the Administration”, a complaint which has not been processed as yet,
and of Rachid Kéchana who submitted a similar application to the Ministry of
Telecommunications on 17 March 2004 and still awaits an answer from the ministry.

Yet, new provisions were introduced in 2001 in the Telecommunications Code. These
provisions set out the criteria of allocation of emission frequencies -being till then under
State monopoly—to private devel opers (Articles 48, 50 and 51), and places any emission,
reception or operation of any communication equipment under joint control by the
Ministry of Telecommunication, the Ministry of National Defence and the Ministry of the
Interior (Articles 52 and 56). A "National Agency for Frequencies' was set up (Article
47), aswell as a"National Communications Authority" (Article 63).

Henceforth, the operating of a radio-electric frequency or a telecommunication
network—whether private or public—without authorisation by the Agency isliable to
a prison sentence of six months to five years (Article 82). In other words, this provision
applies not only to the operating of a radio or TV station, but also to connection to a
private satellite network.

Radios and TVs hermetically sealed to non official means

At atime marked by the proliferation of satellite channels which Tunisian households can
receive via dish antennae, many citizens continue to worder at the opaqueness still
marking the ERTT (Tunisan Radio and Television Bradocasting Agency) which is,
however, a"Public Institution”.

Neither its earnings which it gets from advertising nor its public following are known to
the public at large. More laughable still, the representatives of civil society and those of
the democratic opposition are never invited to TV and radio sets. The main leaders of the
democratic opposition only appear on the TV screen once in five years and for some ten
minutes on average, on the occasion of each presidentia and legidative election
campaign. The faces and voices of the main representatives of independent civil society
remain banned from the radio and TV sets while, at the same time. the 1975 law requires
the citizens to pay a ERTT licence fee indexed to the STEG (Electricity and Gas) hill, a
provision that has now become absolutely out of place when we know that over a half of
Tunisian households watch the national TV only occasionaly.

In this regard, public mobilisation for the freedom of expression and the right of the
citizen to information has constituted a decisive turning point in recent months and has
spread to all walks of Tunisian society : Public gatherings in front of the Tunisian Radio
and Televison Broadcasting Agency were held on 11 February 2004 and on 27 March
2004. They mobilised militants from civil society and from the parties of the democratic
opposition. In the wake of this mobilisation, a coordination "for the freedom of
information and of expression” grouping all these components has been set up.

Towards the establishment of a public audiovisual authority truly
independent of the State

In democratic countries, the management and organisation of the media sector as a whole



cannot belong under such political ingtitutions as the State. The rationale behind this is
that, in the name of the separation between State and civil society, it belongs to the public
ingtitutions which actually issue from society, i.e. the true representatives of al civil
components, to see to a strict and equitable application of the right to an objective and
independent information.

The examples abound throughout the world, and can serve as illustration. The Higher
Council for the Audiovisual Sector (FSA) in France and other independent bodies that are
beginning to emerge in certain African countries show that it is possible to envision the
grouping, within the same body, of the professionals of the sector, the representatives of
the public and other distinguished social actors that are recognised for their competence
and, above al, their independence.

In Tunisia, the confusion State/party, as well as the management of this sector by State
institution under its current profile and in the guise of a "public service", is an aberration
that is increasingly denounced by Tunisians. Such a confusion is totally antonymous with
the freedom of expression and of communication, equality of access by all citizensto full
and complete information, the role of information in the development of civil society and
the debate on issues of national interest and its role in political.



IV - Opposition Press and Opinion Press

The year 2003 was marked by continuous pressure and harassment exerted against
opposition newspapers thai continue to gopear under difficult conditions, while certain
opinion reviews could not survive such a clampdown on freedoms.

Of the seven opposition weeklies that used to be issued in the early 1990s, namely El
Mostagbal, EI Maouke,. Ettariq El Jadid, El Ouihda, El Fajr, El Badil and El Watan,
only three now continue to be issued and under difficult conditions hampering their role
as independent forums,

To give but one example, certain weeklies of the 1980s-1990s have had to reduce their
periodicity to become either monthly, such as Ettariq El Jadid, or else to appear on an
irregular basis.

El Maoukef, deprived of public subsidy, has had to thin out from 16 to 4 pages, while El
Ouihda continues to be issued on a weekly basis.

The difficulties experienced by the opposition papers may be summed up in four major
problems :

- Subsidies:

By virtue of the law of 21 July 1997 on the funding of political parties, such as amended
on 29 March 1999, public subsidy was limited exclusively to those parties that are
represented in the parliament, unlike the approach adopted in democratic countries which,
regardless of this criterion, step up their subsidy to opinion papers in order to compensate
not only for their reduced sales but also for the low revenue generated by publicity.

The compensation of 60% of the cost of paper is equally reserved for the "parliamentary
opposition”.

In this regard, the officials of the newspaper EI Maoukef launched in 2003 several calls
intended to alert public opinion to the risk of disappearance of their publication in the
absence of any support.

-Censor ship:

The Press Code requires every printing house to submit a certain number of copies of any
newspaper to the ministn. in charge of information, without this preventing delivery or
distribution in newsstands (Articles 4 to 12).

In infringement to this legal framework, the authorities require the printing house El
Maoukef and Ettariq El Jadid to await approval by the Ministry of the Interior before
delivery of the newspapers to their editors.

Moreover, the deposit receipt is issued only after approval by the latter censor. This
operation claims on average a full day from Ettariq El Jadid and ranges between 24 and
72 hours for EI Maoukef.

This "depot legal” (legal submission of copies intended for publication), which isinitially
intended for conservation of the heritage, thus turns into a device for content censorship.



The other newspapers are not subjected to this preliminary censorship, although many
journalists have complained about the interna censorship practiced by the editorship.

Furthermore, the officials of the monthly Ettarig El Jadid have complained about the fact
that the issues send to the subscribers by mail do not reach their addressees. Thus one of
the newspaper issues has not reached any of the subscribers. EI Maoukef, on its part has
denounced pressures exerted on newsstand holders that they do not display the paper in
their stands, as well as confiscating several issues to reduce their sale.

- Advertising:

Public or private advertising remains the key source of financing of newspapers. The
private sector does not entrust any announcement or publicity to opposition papers for
fear, according to certain businessmen, of retaliation by the State under various forms, of
which—often—tax harassment.

The announcements and advertisements by State or semi-State institutions are, on their
part, under monopoly of The Tunisian External Communication Agency (ATCE) which
belongs under the authority of the Presidency of the Republic.

Accordingly, throughout 2003, while Ellariq El Jadid received certain announcements
and advertisements. El Maoukef did not receive any.

The so-called "independent” reviews and newspapers enjoy, on their part, certain acts of
generosity by ATCE (The Tunisian External Communication Agency which holds, in
fact, monopoly over publicity).

This ban on publicity does constitute a magjor hindrance to the development of an opinion
press, in general, and of an opposition press, in particular.

Paradoxically enough, ATCE has extended its generosity to alarge number of periodicals
and radio or TV channels overseas under the form of publicity or of newspaper/magazine
supplements. Ranging from the USA to the Arab world, through Europe and Russia, this
godsend has benefited in particular the following publications:

Afrique Asie, Washington Times, Arabies, Afriqgue magazine, I'Intelligent. El Arab, El
Haouadeth, El Mashhad Essiyassi.

- Subscriptions:

Unlike the other private periodicals that have benefited from the subscription of public
companies such as those of ATCE, Tunis Air or of the ministries, in order to balance
their finances or even make substantial profit, the opposition press has been denied this
advantage.

This other form of exclusion instates an additional means of pressure and a constraint on
the freedom of expression by cutting down the resources of the papers of the opposition
parties.

At the same time, contrary to Article 23 of the Press Code which prohibits "illegal"
publicity and in compliance with the directives of the authorities against the opposition
parties and independent organisations, most private newspapers continue, in impunity and



with the kindness of the control services, to profit from such a form of prohibited
publicity and to publish only that information whichis "politicaly correct”.

Besides the discrimination against and the pressure exerted upon the opposition press, is
must be pointed out that a number of independent reviews and newspapers still cannot be
published in absence of the freedom of expression. Of thesg, it is worth mentioning the
following:

- Errai which has not been issued since December 1987,

- Le Phare which has noi been issued since the late 1980s;

- Le Maghreb, closed down in the late 1990s while its Director Omar SHABOU
was sentenced to prison;

- E/ Fajr whose Director Hamadi JEBALI has been in prison since 1991,

- El Badil, going out of publication towards 1996 and whose Editor-in-Chlef
Hamma HAMMANMI received a prison sentence tor political reasons,

- Outrouhat, going out of publication in the late 1980s,

- 15- 21. going out of publication in 1989.

-V — Internet Under Watch

A legidative and administrative control system

It is the Decree or 14 March 1997, relating to the telecommunications Vaue Added
Services (SVA) that organises and regulates the diffusion of Internet in Tunisia.

It lays down the legal system for operation of this service, as well as sets out the statutes
of the Internet service suppliers and the procedure of their authorisation. Besides, the
rights and duties in their relation with the Administration and their customers are
stipulated in the Order of 22 March 1997 which establishes the particular specifications
for Internet operating.

The legislative system also regulates the delivery of Internet to the general public and to
the economic operators.

Accordingly, the following mechanisms have been set up:



» The Telecommunications Code of 2001;

* A network of public centres for Internet access (cyber-cafés) whose operating is
controlled under the conditions set in the Specifications (1998);

* An amendment of the penal code according to the existence of the Internet
network and the computer hardware (Law of 2 August 1999);
* Authentification of electronic signature (Law of 13 July 2000);

* Electronic transfer of stock market values (Law of 21 March 2000);
* Regulation of e-commerce

National Agency for Electronic Certification and Protection of Personal Data
(Law of 9 August 2000);

* The anti-terrorism law (10 December 2003) which aso applies to use of the
| nter net;

» The National Agency for Computer Safety, belonging under the authority of
the Ministry of Telecommunications and Transport (MTT), whose purpose is
to protect the Tunisian Network against any hacking acts, which holds full
control over public and private networks, except those of the Ministry of the
Interior and of the Ministry of Defence, and which must be necessarily
notified of any hacking or attempted hacking whether this takes place on the
public or private network (Law adopted on 14 January 2004 by the "House of
Deputies' (Parliament)).

A national operator, the Tunisian Internet Agency (ATI), sole operator at the start, has
given over this activity to 12 operators: 5 private operators, of whom certain affiliates
close to the power in place, and 7 public operators.

The Internet administrative control system is, itself, subjected to the public order system
(Cf. Table attached herewith).

ATI has the upper hand in matter of authorisation of Internet public centres, which are
under its control, and requires that fees must submitted to its supervision, aswell as, on a
monthly basis, the list of subscribers. It aso gives advice as to the registration or not of
the subscriber.

As for the service providers and publinet (public Internet centre/cyber-café) operators,
their operating authorisations are subjected to commissions, with representation of the
Ministry of National Defence and the Ministry of the Interior, and it is the Governor of
the region concerned that decides, in fine, whether or not to grant the authorisation. (For
further information about the network of service providers under ATI authority, cf.
www.ati.tn).

The rate of Web users is one of the lowest worldwide: In Latin America, the rate is 1000
users par 10.000 inhabitants, and in South ard East Asiaiit is 2000 per 10.000. In Tunisia,
this rate is of 570 per 10.000 inhabitants; excluding the Administration uses, individuals
account for a mere 7.5% of the users.

Result : Between 1996 and 2003, the number of subscribers has been multiplied by 5000,
thus reaching 570.000 and the number of sites has passed from 5 to 1000. The
government objective is to reach 800.000 users by 2005.

The organisation structures are characterised by a strong centralisation on the
administrative level and by a monopoly on the economic level, which alows the State to



keep strict control over access to the Worldwide Web, to censor messages and to block
certain sites.

Operating of publinet centres (cyber-cafés)

The operating of a publinet centre is stringently controlled. A permanent service must he
ensured by the manager who must control any registration on diskette. He assumes
responsibility over the content of the home pages, a penal responsibility that extends to
the client subscribers, the holders of home pages ad the servers that host them "who
must cut short any information counter to public order and to proper conduct". The
officia in charge must post all prohibitions and the penalties incurred in case of offence.
In particular the "content of the services', which involves a quasi-systematic control over
the content of the transmissions and censorship over al that might affect "high ranking
personalities’ or address "political issues'.

The manager of the centre is required to keep for a whole year a copy of the pages of the
addresses of the consulted sites.

Publinet centres (cyber-cafés) are subjected to a double control:

1 - That of the Ministry of Telecommunications conducted by a team of controllers who
undertake site visits;

2 - That of the Ministry of the Interior conducted by the political police. The case of the
Internet journalist Abdallah ZOUARI is illustrative of the "aertness’ of the Net police
that has intervened to prevent him from sending an e-mail from a publinet center (cyber-
café) in Zarzis. The lady manager of the centre had been coerced into lodging a complaint
against him. The case has incurred Mr. ZOUARI a firm four-month prison sentence (18
November 2003).

The publinet centres (cyber-cafes), which counted 300, had slimmed into 260 following
the police campaign triggered after the arrest of the cyber-dissdent Zouhair
YAHYAOQUI, before rising again to 320. For the sake of comparison, the number of
cyber-cafes in Algeria counts 4800 (February 2004).

In Tunisia, there are 0.3 publinet centres (cyber-cafes) per 10.000 inhabitants, while in
Algeriathere are 4 times more, that is 1.3 cyber-cafes per 10.000 inhabitants.

Closing down of sites

Internet communications go through a central node. The State controls the contents and
circulation of informetion via the Internet by keeping control over telephone lines,
Internet accounts and sites, and this by using high-performance screening software.
Public authorities have acceded the technical possibility of closing down access to certain
stes and they actualy undertake to do that for certain sites, of which those of
international organisations (such as IHRF/FIDH. RWF/RSF, WOCT/OMCT, Amnesty
International, Human Rights Watch).

The destruction of electronic correspondence by the sending of viruses or of nmessages to
saturate them (LTDH (Tunisian Association for the Defence of Human Rights), ATFD
(Tunisian Association of Democrat Women), Tunisnews, Tunisie2000) has become



common practice. It remains that electronic mail may be diverted, especially that of
political or human rights activists, while e mail boxes may be blocked y hacking of the
password.

The outbound Internet network is subjected to an increased survelllance and severa sites
are constantly blocked, of which not only those of CNLT (National Council for Freedoms
in Tunisia), LTDH (Tunisian Organisation for the Defence of Human Rights), RAID-
Attac Tunisie (Rally for an International Alternative to Development), but also those of
political parties or information organs (Liberation, El Jazira, Ezzitouna). Consegquences.
Many Tunisians cannot access the sites of their choice, including students and
researchers.

All those who venture to transgress these interdicts and defy the blocking of the sites on
the WWW are subjected to harassment and even legal procedures, and may lay
themselves open to a strict application of the repressive system of the Press Code.

Offencefor Internet use

While the authorities deploy considerable material and human means for the service of
censorship, diversion of emails or denia of access, the users deploy on their part a
limitless ingenuity in order to bypass control, screening and censorship. They had used
proxy servers, but the development of control technologies has put an end to this practice.
The authorities also resort to the creation of counter-sites with misleading appellations,
such as that of Amnesty-tunisia.org.

In such a context, it is superfluous to speak of competition in matter of prices, of
necessary confidentiality and of security. The key issue is to know how to reconcile this
authoritarianism and this unanimistic discourse with the declared objective of the
government to attract foreign investments which need to develop in open spaces.

Not only the economic exigency, but also the large numbers of a youth eager to open unto
the world, lead the power in place not to undertake a necessary regulation of the network,
but to put hindrances at all levels of the WWW for purposes of political control.

The latter concern has become a top priority, so much so that what used to be common
practice in the 1970s and 1980s with regard to press offences is now reproduced for
Internet use offences. Cases are fabricated, with "confessions’ wrested out under duress,
files devoid of evidence, rights of the defence trampled underfoot, iniquitous trials,
scandal ous sentences.

If in the case of the Internet user Zouhair YAHY AQUI, founder of the site "Tunezine",
the mobilisation of national and international public opinion finally led 10 his release on
8 November 2003. after a year ad a half of imprisonment of an initial 2-year sentence,
the case of the young people of Zarzis is "outlaw” pure and smple, in the sense that
regardless of the crime perpetrated by a human being, the latter has a right to a fair and
equitabletria.

In the year 2003, at least 17 young Internet users were arrested and prosecuted.

The profiles of the Internet users arrested so far illustrate the whole range of the phases of
the control exercised by the Net police on the WWW, as they included:



- awebmaster (Zouhair YAHY AOUI);
- ae-mail user (Abdallah Zouari);
- Internet surfers (internet usersin Ariana and Zarzis).

Most of them are aged between 18 and 26.

Case of the young people from Ariana

These are 9 youth (mostly students) who were arrested on 9 February 2003 and whose
arrest was based on their holding documents downloaded via the Internet. They are still
awaiting trial.

Case of the young people from Zarzis

Omar Farouk CHLANDI, Hamza MAHROUG, Amor RACHED, Ridha EI HADJ
BRAHIM, Abdelghaffar GUIZA and Aymen MCHEREK were sentenced to 19 years and
3 months of prison each and to 5 years of administrative control on 6 April 2UU4 by the
Court of First Instance/Mapistrates Court) of Tunis. Most of them are aged 21.

Abderrazek BOURGUIBA, now 19, was sentenced on 16 April to 25 months of prison.
At the time of his arrest, hewas aged | 7,

Tahar GMIR and Ayoub SFAX1 were sentenced in absentia: the former to 19 years and 3
months, the latter to 26 years and 3 months.

The charges:

Constitution of a gang for purposes of preparing and committing attempts on persons and
goods, preparation, transport and possession of explosives, devices and materias
intended for the making of such explosives, theft. attempted theft and holding of
unauthorised meetings.

The "evidence" aleged to have been seized—but which has never been exhibited to the
defendants whose files the lawyers have never been able to consult—are:

- A 6-page document on the Kalachnikov machine gun;

- A one-page document on the manufacture of silencer for guns;

- A 9-page document on the manufacture of matches for bombs;

- A one-page document concerning the timer;

- A 9-page document concerning arms and ammunitions;

- A 28-page document on Jihad;

- A 12-page document on Jihad ;

- A 4-page document in French language on fraudulent use of magnetic

cards. All these documents were allegedly downloaded via the Internet.

- A document concerning the ssimulation of an attack against the HQ of the National
Guards of Zarzis by Bazooka;

- A magnetic card for recharge of a mobile phone connected to a plastic part and
covered by aluminium foil, held to an electric wire.

Falsification of arrest dates



The defendants were arrested, according to the official version, in Tunis on 26 February
2003; however, news of their arrest had aready transpired on 18 February 2003.

On 19 February 2003, their lawyers had aready notified the "Procureur de la République’
(Public Prosecutor) to the Court of First Instance of Médenine about violation, by the
police, of the police custody time-periods of their clients, as well as their incommunicado
detention since 5-10 February 2003.

While actually arrested on 5 and 8 February in Zarzis, Southern Tunisia, no official report
accounts for the three weeks they had spent in isolation. What has happened to them
during those 18 days? The testimonies issued mention the seizure of the students
computers, which seizure does not figure in any report.

Territorial non qualification of the court

During afirst hearing on 3 February 2004 (that is, not less than one full year after arrest),
the case was deferred to 2 March 2004. The defence lawyers invoked then the territorial
non qualification of the Tunis court, since the defendants arrest had taken place in Zarzis,
and what of the Medenine court which has mmpetency in this case? They clam the
temporary release of the defendants in view of their age and the absence of a criminal
record, in addition to the fact that the files were devoid of evidence- These pleas were all
dismissed.

Tortureand ill-treatment

The four defendants Abderrazek Bourguiba, Abdelghaffar Ben Guiza, Hamza Mahroug
and Omar Rached declared that they were tortured throughout the first ten days following
their arrest. They maintain that they were transferred upon their arrest in Tunis to the HQ
of the Ministry of the Interior (State Security) where they were held for seventeen days,
and that during the first twenty four hours they were kept without food.

They declare having been tortured during the first ten days. beating with batons, punches
and kicks al over their bodies, suspending Hamza MAHROUG and Omar RACHED by
their hands to the ceiling after they had been stripped naked in freezing cold; suspending
and beating with batons on the feet and the arms. Abderrazek BOURGUIBA (17 years)
declared that he was so0 scared that he thought he had gone mad.

Hamza MAHROUG said it occurred to him to commit suicide in order to spare himself
further torture. As for Omar RACHED, he went on hunger strike during the first two days
of his arrest. He ended his hunger strike when they threatened to bring along his mother
and his sister to undergo torture-stark naked—in his presence. The defendants were
confined to individua cells for a week, probably for the visible torture marks to
disappear. They were moved to Bouchoucha police barracks (located in a close suburb of
Tunis) some time about 25 February 2003 (they could not tell the exact date as a result of
the torture and solitary confinement). During the six days they spent in Bouchoucha, they
received just one sandwich every twenty four hours. They were fetched about three times
from the barracks to be further interrogated in El Gorjani barracks. The four defendants
stated they had signed police reports under threat of being returned to the Slate Security
HQ where they had been tortured. Omar RACHED said that he had signed a police report
in El Gorjani without having been interrogated.

On 12 March 2003, Abderrazek BOURGUIBA, Abdelghaffar BEN GUIZA, Hamza



MAHROUG and Omar RACHED appeared before the examining magistrate to the Court
of First Instance of Tunis. the lawyers of the defence withdrew from the hearing in
protest against the examining magistrate's refusal to allow them to see the detainees
(between 8 and 12 March) and to get copies of the indictment documents. They deemed
such arefusal a violation of the rights of the defence and of the right to a fair trial. The
detainees abstained from answering the examining magistrate's questions in the absence
of their lawyers. The families of the detainees had been denied a visit to them until 3
months after their arrest (that is, until 8 May 2003).

Nothing in the indictment files proves that the defendants have manufactured, assembled,
transported or stored explosive matter or that they were in possession of devices and
matter with the intention of making explosive devices such as stated in the indictment
charges. The criminal court returned the verdict above, which LTDH qualified as "crue”,
and was presided by Mr. Adel JRIDI.

In the face of such slippages erdangering the freedoms of Tunisian citizens, LTDH has
deemed it its duty to assert its claim that all the defendants in this case (N° 6623/2003) be
released at once.



{33apas ano Aq pajurwiadwod weadeip) (FO0T - ASOIRT ) 3ANIUUOSIB A ¢ S HAINHHAIN HUBL Aq pasiatadns (youadyf) «adeds qeae ay) u
uonesijeqo|D » u] (Yauaa))« BISTEN], Ul 1dua3jup pue sanijod afgnd aapao aqnd » SYyg "d T U
(QO0ZIAqWaA0U /7)) S21F0[0UL32] TOIIEUMLIUOD)
(10 S31PrIg pUe UONBIUSWNIOC]
BUIWIRL [ TUQNRLUICYU] 0] BIUDDY 4,

[Sd J1eanrd ¢ / \_mu sngnd ¢

(iS4} SIZPIAOL] S2DIAI0Y JOUIIIU]

(anjuan) yoaeassy
wea2[d ], pue !
(retrade o] (1) (WORD L MISIUNY) JaindwroD Jo 9In31ST
PUBOE] WO32{2 [, [BUOIIEN 4
(66 AInf ¢ Q)
sardejouysa ] aamdwoD) ur uoieaocuu|
afRINOIUI 0] SIANUIOUT JOY Spun, ,

(zopg ~renuely)
SouaSy 10)eg I2INdWo) SNV «
(11¥) AouaZy SaNRWIOjU| URISIUN ] 4 (Ko nstion oo
BNEAY) JELLIOJL
(OONZ 1+ dny g7 (1)} GODEdI I

aneane[g 0] Lauady ruoney R TEWEINRETh I TH

S20AI2G PIPPY
A [BA JO IIRI0DIN]-QNG
stornpsu] prae sarudedun

M O D0 /
samdopouyan ]

1andiuo Dy JO 31B103D3II(C|

(L6 Y2IBW [ (] 239UID7]} SIDNAIS WO |,
» ANBA PEPPY I UOISSIWIWIOD

(86 ~enuel g7 (1)
S3IIU27) [BISO ] Pie wWodsja |
anand Jo Suneaado oy

FULIDLIUC 10] 30UILL0) (g6 sun{ ¢ Q)
SUONEMUNWUINII[I ] PIEY

SONBWLICIU] 10T [1auno) xaydiy

2212UNUO)-2 JOf UOISSIUIUIO )
[Ea13ojouyaa] [RUOIIEN

.

(66/Z 1717 PIEP 92.132()

sardofouyaa |
LOLBIIUMUIIC DY 1)
2IBIOIDAN(T TRI2UAD)

2013UUUOI-T IO ] {suejc
JAUUILLIOY UOTIsSILILG) [eIuswedad SOPIL
FULICIUOW [edtdojouynd] 21215 JO 1B

(66 19QUOIIP LT)

SUONBITUNIH NN ) JO FIISTUTTA]

PO S, T2ISTUTIA] WL J






