
 1 

   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

         One year after : Arab and Iranian 
   
 

Media Comments on the First Anniversary of September 11 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

This report was prepared with the support of CORDAID and the European Community  
 une organisation non gouverneme 

 
 
 

Des media pour la pluralité 



 2 

In the era of new information technologies, Panos works to promote 
recognition of the central role played by information and communication in 
development and democratisation. Panos aims to reduce inequalities between 
the information-rich and the information-poor.  
 

The first Panos Institutes, Panos London, Panos Paris and Panos 
Washington, were established in 1986. From the programmes they developed in 
different parts of the world arose three further autonomous Panos Institutes 
which now operate in West Africa, Southern Africa and South Asia. Two new 
Panos Institutes are presently in the process of becoming autonomous, one in 
Eastern Africa and finally one in the Caribbean. These eight entities are all 
members of the Panos Council, a flexib le body for internal coordination and  
regulation.  
 

The Panos Institute Paris was initially focused on West Africa. Since the 
establishment of an autonomous Panos Institute in this region in 2000, Panos 
Paris has refocused its activities on Central Africa and the  
southern coast of the Mediterranean. It is also developing projects and 
programmes with a global scope, including the programme “After September II : 
crossed viewpoints on a splintered world”, within which the present report was 
produced. 
 
The following have collaborated to produce this report: 
 
– Olfa Lamloum, author: a Tunisian political scientist teaching at the University 

of Paris 10, she is a contributor to Courrier International and a member of the 
editorial committee of the journal Confluences Mediterranee.   

 
– Jean-Paul Marthoz, special adviser: Belgian journalist specialising in the role 

of media in conflicts, author of several books (Aujourd’hui : le monde en bref, 
Le journalisme global). 

 
 
– Pierre Vanrie, a Belgian journalist specialist in the Middle East and the Iranian 
press, a contributor to Courrier International. 
 
– Peter Coles translated the text from French to English;  Kitty Warnock (Panos 
London) and Jon Tinker (Panos Paris) did the proof-reading. 
 
– Françoise Havelange, Director of the Panos Institute, Paris managed the 
project. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 3 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The contents of this report may be freely reproduced and disseminated through 
any media and by any institution, on condition that the Panos Institute is 
acknowledged. Panos Paris would greatly appreciate receiving copies and 
information of any citations or use of this report.  
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

For more information, please contact: 
 

Institut Panos Paris, 10 rue du Mail, F-75002 Paris, France. 
Tel: 33 (0)1 40 41 05 50. Fax: 33 (0)1 40 41 03 30. 

E-mail: com@panosparis.org  –  Website: www.panosparis.org 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 4 

 
 

Table of Contents 
 
 
Introduction, by Jean-Paul Marthoz………………………………………………….5 
 
Main report, by Olfa Lamloum…………………………………………………………..7 
 
Conclusion……………………………………………………………………………………24 
 
Papers and Websites Reviewed in this Study……………………………………26 
 
A Selection of the Articles Studied by this Report……………………………..28 
 

? Well Done Osama!………………………………………………………………………………….28 
Graham Fuller, Al-Jazira.net, September 10, 2002 
 

? Slander Campaigns will not Shake our Faith…………………………………………31 
Fahd Ben Fahd Al Fardan, Okaz, November 7, 2002 
 

? The Father of Atta, Ringleader of the Hijackers: “My Son is still Alive. 
The Events of September 11 are a Piece of American Theatre“………….33 

Gihane El Hassani, Asharq Al-Awsat, September 11, 2002 
 

? Events of September: the Other Point of View…………………………………….36 
Abdel Bari Atwane, Al-Quds Al-Arabi, September 11, 2002 
 

? Real Question or Simple Rhetoric?……………………………………………………… 38 
Dr.Azmi Bishara,Arabic Media Internet Network,September13, 2002 
 

? Electric Shocks for Everyone…………………………………………………………………41 
Demain Magazine, August 3 - September 7, 2002 

 
 
 
 
 
 
 
 
Warning to the reader 
 

This report was prepared between September 2002 and March 2003. It 
was ready for publication one week before the American and British troops 
invaded Irak. We could have chosen to rephrase some sections, but decided not 
to do so. The very fact that the threat of war turned into reality in the meantime 
only seems to add to the  relevance and resonance of this document.  
 

        FRANCOISE HAVELANGE  
Director, Panos Institute, Paris 

 



 5 

Introduction 
 

“The media are American”, 
exclaimed British sociologist Jeremy 
Tunstall in a 1977 essay. In the 
course of the major international 
events of the past two decades, 
especially during armed conflicts 
involving the USA, the theory of 
global domination by the American 
media has become so established 
that it has almost acquired the status 
of absolute truth. Ever since the Gulf 
war of 1991, the emblematic role of 
the 24-hour news channel CNN and 
its overwhelming superiority in 
providing live television news1 only 
seem to confirm this thesis of US 
sponsored globalisation. And more 
recently the omnipresence of 
American companies at all levels of 
the information technology, from 
software to search engines, also has 
tended to demonstrate the inevitable 
long-term predominance of the USA 
in the economy and geopolitics of 
information. 

 
Yet, two studies carried out by 

the Panos Institute Paris on coverage 
of the Southern press regarding the 
events linked to September 11 depict  
a much more complex media scene. 
The first study2, published in the 
spring of 2001, showed that, despite  
the pre-eminence of American 
sources, Arab and African media 
demonstrated a genuine 
independence in the way they 
treated the news. The second report, 
here-after presented and devoted to 
Arab and Iranian media coverage of 
the first anniversary of the attacks in 
New York and Washington, confirms 

                                                 
1 In Spite of the growing influence of CNN's Arabic 
counterpart, Al-Jazira, now broadcasxting not only 
in Arabic but also in English. 
 
2 “The September 11 Attacks and their 
Consequences: Southern views. An analysis of 
Press Coverage in the Arab World and Central 
Africa“ (Olfa Lamloum, Paris, April 2002). 
 

the same thesis: Southern media do 
produce specific commentaries on 
global events, even though their 
interpretation is said by many media 
critics to be largely predetermined by 
the American media. 

 
The Middle Eastern media 

under review in this report not only 
give a different importance to the 
events themselves, but also deviate 
from the supposedly “correct” 
Western-based interpretation. We 
are seeing, in fact, a “repossession” 
of global information by local media. 
Of course, there is still a very 
pronounced imbalance in the way 
global news is produced and 
disseminated. Three major world 
wire services – Reuters, Associated 
Press and Agence France Presse – 
dominate the news market, while 
two London-based “image 
wholesalers” (Reuters TV and APTN) 
form an oligopoly for televised news. 
The very power of industrialised 
countries, and especially of the USA, 
gives their media the ability to “set 
the agenda” for the rest of the world, 
and inevitably provides them with an 
exceptional advantage within the 
global news market. 

 
Nevertheless, a picture of a 

world accepting without flinching 
information and opinions “made in 
the USA“ is incomplete. Even though 
US cultural pressure is massive and 
reaches the four corners of the 
planet, even to people who are most 
politically hostile to it, the ability of 
US media in particular, and of 
Western media more generally, to 
impose their interpretations of 
information is much more limited 
than it appears at first sight. “We 
cannot look at countries and cultures 
as passive receivers, as victims of a 
single process of globalisation 
coming from elsewhere,” Andrea 



 6 

Semprini reminds us in his study on 
CNN3 “We must distinguish between 
the globalisation of information 
dissemination and the globalisation 
of its reception. Some media today 
are able to broadcast news to the 
whole world. But this idea of 
homogeneous broadcasting conflicts 
with the very heterogeneous reality 
of its reception, with very different 
perspectives of interpretation and 
socio-cultural backgrounds.” 

 
This image of a more 

autonomous South should reassure 
those who are calling for a world that 
is more respectful of differences. But 
here too we must, as Jean-Claude 
Guillebaud suggests, “inject 
complexity and perplexity, where 
everything conspires to favour the 
peremptory“. This diversity, in fact, 
does not always favour quality and 
freedom of information. First, 
because it is often used in states that 
control their media, harass 
journalists and impose a single world 
view of their own. Secondly, because 
the quest for this diversity tends to 
transform itself in an obsession to 
counter North-American viewpoint.  
It thus implies a risk that the media 
will diffuse an even more biased view 
of the world, being tempted for 
instance to justify an extremist and 
delinquent version of Islam. 

 
The study by Panos Paris here-

after presented opens up new fields 
for reflection. During the 1980s, the 
thesis of a North-South information 
imbalance dominated the 
controversial debate inside UNESCO 
on the New World Information and 
Communication Order. Then the fall 
of the Berlin Wall and the 
“springtime of democracy” in Africa 
brought out the antithesis: only the 
globalisation of press freedom was 
                                                 
3 Andrea Semprini, CNN et la mondialisation de 
l’imaginaire, (CNN and the globalisation of the 
imagined), CNRS Editions, Paris, 2000, p.16. 

judged able to overcome 
“information inequality”. Now, as the 
World Summit on the Information 
Society is being prepared in various 
UNESCO-sponsored conferences, it is 
urgent to make a synthesis: 
pluralism, the convergence between 
equality and freedom should be 
guiding our discussions.   

 
By analysing, rigorously and 

without prejudice, the way 
information functions in countries in 
the South, Olfa Lamloun, the author 
of this study, gives us the keys and 
opens essential pathways for 
reflection and action. 
 

    JEAN-PAUL MARTHOZ 
 
 
 



 7 

One Year after: Arab and Iranian Media Comments 
on the First Anniversary of September 11 

 
 

 
The world, we are told, will 

never be the same  after September 
11, 2001. This has gradually become 
the predominant view since the 
attacks on the World Trade Centre 
and the Pentagon. The events are 
seen as the foundation for a new 
international order and for hitherto 
unknown geo-strategic challenges. 
So this seems the right time to ask 
whether such an absolutist vision of 
one of the most heavily media-
scrutinised events in the history of 
humanity is shared by the world as a 
whole. What do Southern countries 
think, one year after the 
“earthquake”4? Do they feel they are 
facing a new political context, 
characteristic of a new “historical 
moment”? How do they receive the 
notions of “anti-Americanism” and 
“the war on terrorism”, so often used 
by the North to make sense of the 
consequences of September 11? 

 
After producing, in the Spring 

of 2002, a first report on the 
coverage of the direct consequences  
of 9/11 by Southern media5, Panos 
Paris has now decided to analyse 
Southern media coverage in the 
South of the first anniversary of the 
event. This new study is based on 
the output of a sample of media 
between the 7 and the 14 September 
2002. These media include 
publications from four countries, 
selected from those that have been 
more or less directly caught up in the 
groundswell triggered by the events 
of September 11: Morocco, Palestine, 
Saudi Arabia and Iran. It also 
                                                 
4 Expression used on the Aljazira.net website. 
5 “The September 11 Attacks and their 
Consequences: Southern views. An analysis of 
Press Coverage in the Arab World and Central 
Africa“ (Olfa Lamloum, Paris, April 2002). 

includes two pan-Arab media: the 
web site of the Qatari TV channel Al 
Jazira, and the Palestinian and pan-
Arab daily, Al Quds al Arabi, 
published in London. 
 

The content analysis of these 
publications aims to trace their 
interpretations of the consequences 
of  September 11 for the 
Arab/Muslim world. We attempt to 
decipher developments in the way 
the event is interpreted, to identify 
the positions adopted by these media 
on the major post-September 11 
issues, notably the “war on 
terrorism”, and finally, to tease out 
the main factors structuring the way 
these issues are interpreted. 

  
Naturally, the choice and 

diversity of the sample reflects the 
national and geo-strategic 
environment of each of the 
publications chosen. This needs a 
word of explanation. 

  
Choice of Countries 
  

Panos Paris wanted to carry on 
the work it had started soon after the 
attacks, by focusing more specifically 
on the Arab-Muslim world. Our initial 
study analysed coverage of media 
from Central Africa and the Arab 
world, including two countries in 
North West Africa (Algeria and 
Morocco) and two from the Middle 
East (Lebanon and Egypt). The 
sample under review also included 
the pan-Arab London daily, Al Hayat. 

 
Our aim in including Morocco 

once again was to provide a spatial 
and temporal reference. Morocco, 
within the Arab world, is considered 



 8 

to be both moderate and tolerant. In 
addition, this choice enables a 
comparison of the importance given 
to the events by two independent 
North African media, one year after 
they occurred. 

  
The choice of Iran, Saudi 

Arabia and Palestine is justified 
because of the importance of these 
countries in American security 
strategies, as well as their weight 
within the Arab-Muslim world. The 
four selected countries have very 
different political and social 
structures, yielding cross-
comparisons that are potentially both 
informative and full of contrasts. 
Their colonial and post-colonial 
history, the hegemonic strategies of 
their ruling elites, the role and size of 
Islamist opposition, the extent of 
coercion used to control the public, 
the role and function of religion, and 
the relationships with the USA, are 
different from one country to 
another. 

 
Nevertheless, if there is one 

incontrovertible common factor, it is 
the repressive legal and institutional 
framework within which the media 
operate. It is true that the relative 
freedom of expression enjoyed by 
the Moroccan press cannot be 
compared to the control imposed 
upon the Saudi media. But in all four 
countries, the press is subject to 
censorship, interference by the 
authorities and financial pressures. 
As a result, the contents of these 
newspapers give, at best, an idea of 
the degree of opposition that is 
acceptable, and at worst, the official 
line of the ruling elites, with their 
internal power struggles. And, in 
times of crisis, when censorship is 
relaxed slightly, they also provide an 
insight into how these internal 
tensions are being handled. 

 

Iran is a Shiite country that 
took a neutral stance during the 
bombing of Afghanistan, partly 
because of its hostility to the Taliban 
regime. In January 2002 it found 
itself once again stigmatised by the 
USA as part of the “axis of evil”. 
Even so, the anti-Americanism which 
was a central element in Iran's 
political identity in the past has 
become relatively more moderate6. 
There is also an evident decline in its 
external interventionist ambitions. As 
a result, it is interesting to study the 
press of the “World’s Number One 
terrorist country” one year after the 
attacks. Also, its proximity to Iraq, 
which has became the target for a 
new US intervention in the region, 
means that Iran is still directly 
affected by the fallout from 
September 11. 

 
Saudi Arabia was an obvious 

choice. It is Osama bin Laden’s 
country of origin, and it has also 
been identified by official US sources 
as the home of 15 of the 19 hijackers 
who carried out the September 11 
attacks. September 11 has therefore 
been much discussed in Saudi Arabia 
since then. 

 
Finally, the choice of Palestine, 

a land at the centre of a national 
conflict in the Middle East, seemed 
essential because the “war on 
terrorism” concept is now used by 
Israel and the US administration to 
explain this conflict. 
 
Choice of Publications 
  

In Iran, two newspapers were 
chosen, one close to the reformist 
movement, Aftab e Yazd, the other 
to the conservatives, Jam e Jam. 
Despite the closing down of the 
exemplary reformist daily, Nowrooz,  

                                                 
6  As shown by the demonstration of support in 
Tehran for the American victims of 11 September. 



 9 

a few days before our study period 
started7, there could perhaps have 
been other choices among the 
reformist papers, such as the dailies 
Hayat e No or Iran, which belongs to 
IRNA, the national news agency. We 
chose Aftab e Yazd mainly for 
technical reasons (internet access). 
It goes without saying that this 
paper’s coverage of the events 
related to  September 11 is not 
necessarily typical of the “reformist 
press” as a whole. The same goes for 
the conservative daily Jam e Jam. 
Unlike Ressalet, Jumhuriyé Islami 
and Kayhan (other conservative 
dailies), this paper’s uniqueness lies 
not only in the fact that it is directly 
linked to an Iranian satellite 
television channel of the same name, 
but also that it has set up a 
regularly-updated internet site. 
Unlike the other Iranian internet 
papers, the web version is not just a 
PDF version of its print newspaper. 
Jam e Jam is also the most widely 
read conservative daily, especially 
among the younger generation, 
because of its design – a full-colour 
front page – as well as its contents. 
It provides considerable coverage of 
culture, at a time when the divide 
between conservatives and young 
people (who make up 60% of the 
population) has grown up precisely 
because of the failure of the party’s 
cultural policy, with the 
conservatives seeing culture as, by 
definition, “dubious”. It is worth 
pointing out that the editor-in-chief 
is not regarded as a die-hard 
conservative8.  

                                                 
7 Very close to the Islamic Iran Participation Front, 
the main supporters in Parliament (Majlis) of 
President Khatemi and his reform projects. 
 
8 The paper’s pages are moreover open to 
celebrities close to the reform movement. An 
example is the comedian Sayyid Ebrahim Nabavi, 
who became famous for his abrasive humour in the 
pages of a series of banned reformist papers and 
who, besides his website, now publishes a diary in 
Jam e Jam. The other conservative dailies are, in 

For Saudi Arabia, our choice 
fell on two papers: Okaz and Asharq 
al Awsat. Because the Saudi press 
suffers from censorship and state 
intervention, the Saudi media 
faithfully portray the state strategies 
of the moment. As it is often the 
case in this country, the absence of a 
well-defined legal framework, apart 
from the 1982 royal press decree, 
means that the media have to censor 
themselves. Saudi journalists are 
forbidden to criticise the 
government, the royal family, heads 
of state of friendly countries or the 
religious hierarchy, on risk of 
imprisonment. Despite the large 
number of papers in the country – 
ten dailies and dozens of magazines 
– none of them stands out9. Yet since 
September 11, the print media seem 
to have become slightly less 
monolithic. They are organising 
forums and debates, giving a voice 
to citizens and even going as far as 
allowing themselves a few divergent 
views10. This very slight, highly-
controlled “breath of freedom” may 
be explained by a new climate in the 
country since September 11. Since 
the attacks, the Kingdom has found 

                                                                       
both form and content, very unattractive, 
especially to young readers. 
 
9
This phenomenon may be explained by state 

policy that seeks to provide each large region in 
the country with its own paper. So Al Madina is 
published in Medina, Okaz in Djedda, Al Riyad in 
the capital, etc. 
  
10 “On 18 March, the Minister for the Interior, 
Prince Nayef, ordered the sacking of Mohamed Al-
Mokhtar Al Fal, Editor-in-Chief  
of the privately-owned daily Al Madina, after it 
published, on  March 10, a poem by Abdel Mohsen 
Mossalam. The author of this text, entitled “Corrupt 
people of the world“, accused certain judges of 
corruption and abuse of power. “It is sad to see 
that in the Muslim world, justice suffers from a few 
judges who are only interested in their bank 
accounts“, wrote Abdel Mohsen Mossalam, one of 
the best-known writers and poets in Saudi Arabia. 
On 16 March, he was arrested and sent to a prison 
in Djedda for having written this poem.”.  Cf. Saudi 
Arabia, annual report by Reporters sans frontières, 
2002. 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=1390 



 10 

itself in the spotlight, attracting 
virulent criticism from the 
international, and especially the US, 
press11. The administration has to 
clean up its image and at the same 
time to relax its internal control 
slightly. We will return to this point 
later. The two papers selected for 
our sample, Okaz and Asharq al 
Awsat, have the same freedom of 
tone, but offer an opportunity to 
observe the Saudi administration's 
responses to these new constraints. 
The two papers have slightly 
different readerships – Okaz being 
published and mainly distributed in 
Saudi Arabia, while Asharq al Awsat 
is published in London and mainly 
distributed in the rest of the world. A 
simultaneous study of the contents 
of the two papers therefore makes it 
possible to understand both the 
internal and external issues arising 
from the new politico-economic 
climate for the Saudi authorities. 
 

In terms of press freedom, the 
climate in Palestine is both turbulent 
and restrictive. On the one hand, 
Israeli repression and mounting 
violence, which became even more 
intense after the victory of the Likud 
party in February 2001, make normal 
news reporting difficult and push the 
press towards defending national 
unity, stifling any form of criticism. 
At the same time, ever since its 
establishment in 1994, the 
Palestinian Authority and its security 
services have sought not to 
encourage press freedom, but, on 
the contrary, to control the media12. 

                                                 
11  Cf the reply given by the Saudi Ambassador to 
Great Britain to criticisms in the American press. 
Ghazi Abdel Rahamne Al Qusaibi. Amarika wal 
saoudiyya. Hamla i’lâmiyya am muwâjaha siyasiya. 
(USA and Saudi Arabia. Media campaign or political 
confrontation). Al muassasa al ‘arabiya lil dirâssât 
wal anachr,  Beirout. 2002. 
 
12 As an example, RSF says “on March 21, 2002, 
the Ramallah office of Al Jazira was closed on 
orders from the Palestinian authorities. On March 
19, according to the bureau chief Walid al-Omary, 

September 11 only seems to have 
reinforced this state of affairs. The 
situation of extreme violence 
(curfew, illegal executions, armed 
incursions, bombing of civilians, etc.) 
imposed by Israel in the occupied 
territories, combined with the 
Palestinian Authority’s efforts to 
refute accusations of having no 
control over its citizens, tightened 
the noose on the press even more. 
Our choice of the daily Al Quds and 
the Palestinian site Amin (Arabic 
Media Internet Network), which is in 
both Arabic and English, is an 
attempt to take this context into 
account. The former, close to 
moderate Palestinian intellectual 
circles and spheres of power, is only 
distributed in the occupied 
territories, and provides a grasp of 
“authorised” thinking about  
September 11. Amin on the other 
hand, as an independent Palestinian 
web site – bolstered by external 
finance – sheds precious and original 
light on certain Palestinian 
intellectuals’ understanding of the 
events. 

 
Meanwhile, the web site of Al 

Jazira and the London daily Al Quds 
al Arabi  have the advantage for our 
study of being Arab media that, while 
engaged in the politics of the region, 
do not suffer directly the weight of 
realities on the ground. They also 
benefit from a certain distance. Al 
Jazira is the only TV channel that 
broadcasted in Afghanistan up until 
the fall of Kabul, and is well known 
as a target for criticism (as well as 

                                                                       
Palestinian officials had asked the channel to stop 
broadcasting a trailer for a documentary of the 
Lebanese war. The clip showed a demonstrator 
brandishing his shoe in front of a portrait of the 
president of the Palestinian Authority, Yasser 
Arafat. When the channel refused to comply, 
members of the security forces entered the offices 
on March 21st. According to a communiqué put out 
by Al Jazira, “armed officers threatened employees 
with guns and ordered them to stop working“. The 
channel reopened two days later on orders from 
Yasser Arafat.“ 



 11 

for bombs)13 from the United States, 
which accuses it of providing a 
platform for the Taliban and bin 
Laden. Al Jazira covered the events 
of September 11 and its 
consequences in great detail, and so 
enables us to access rich and 
interesting material which reached a 
wide Arabic-speaking audience in the 
region. (Our study did not look at the 
channel’s TV broadcasts, only its web 
site and internet materia l.) 
  
Uneven Coverage of the Event 
 

One preliminary observation 
stands out. Our sample showed very 
uneven and contrasting levels of 
interest in the commemoration of the 
first anniversary of September 11, 
2001. This ranges from the  
September 11, 2002 edition of Al 
Ittihad al Ishtiraki in Morocco, which 
did not even mention the event, 
either on its front page or in its 
editorial, to the Saudi daily, Asharq 
al Awsat, which devoted a 24-page 
supplement to the anniversary. In 
our sample, only the two Saudi 
dailies Okaz and Asharq al Awsat, as  
well as the Al Jazira site, gave a 
special coverage of September 11, 
with features and an in-depth 
review.  This intense coverage can 
partly be explained by the financial 
means available to the two papers 
and to Al Jazira. But the bottom line 
was political. Both Okaz and Al 
Jazira.net agreed that September 11 
was an “earthquake”. The physical 
space devoted to the event by the 
two Saudi papers shows the 
importance of the event for the 
authorities. Al Jazira, being a pan-
Arab media, looks at the regional 
ramifications, affecting the very 
structure of the Arab order post-
1979. 
                                                 
13  The channel’s Kabul studios were bombed – 
“accidentally” according to the US – after the 
Taliban had withdrawn from the capital. 
 

The Palestinian site Amin may 
not have devoted a whole feature to 
the subject, but it did at least give it 
special attention. In the Arab section 
of the “âra hurra“ (Opinions) column, 
of 24 contributions published during 
the study period, 14 related directly 
to the events of September 11 and 
their ramifications. The Palestinian 
daily Al Quds, on the other hand, 
seemed less interested. It did devote 
the front page of its September 11, 
2002 edition to the event, but the 
anniversary of the attacks attracted 
only limited interest14. 

 
This relative indifference may 

be explained largely by the situation 
in Palestine during the study period, 
with an escalation of the conflict with 
Israel. Besides, the “earthquake” 
itself did not greatly alter the 
Palestinian situation. 

 
Curiously, the two Iranian 

papers hardly dealt with the 
anniversary. Admittedly, the absence 
of foreign correspondents and 
stringers tended to produce a 
passive and limited account of the 
event. The use of wire services, 
regardless of how they are used, 
inevitably gives a relatively neutral 
colour to coverage. In general, 
because of a lack of means, but also 
perhaps from tradition, the Iranian 
press is relatively uninterested in 
foreign news, with the exception of a 
handful of reporters. Afghanistan, 
though it is both geographically and 
culturally close to Iran, was the 
subject of relatively few original 
reports or analyses in the Iranian 
press at the time of the American air 
strikes. Since then the Iranian press 
has made extensive use of translated 

                                                 
14  In its September 11 edition the Palestinian daily 
Al Quds published on its front page a headline 
saying: “One year after the attacks that changed 
the face of history”, and subtitled: “the president 
repeats his condemnation of the attacks and 
asserts the necessity for a just and global peace”. 



 12 

articles, almost exclusively from the 
English-language press (Jam e Jam 
for example reprinted an article by 
Noam Chomsky). And though Jam e 
Jam devoted the front page of its 
September 11, 2002 issue to the 
anniversary, it simply printed a 
colour photo of the twin towers of 
the World Trade Centre in flames, 
and some dispatches from the 
commemorations in New York. The 
reformist paper Aftah e Yazd did no 
do better15. 

  
No doubt the national political 

agenda of Iran16 also contributed to 
this relative lack of interest. 
Nevertheless, Iran’s indifference 
suggests the national media lack 
room for manoeuvre when it comes 
to foreign affairs. The fact that two 
Iranian dailies representing opposing 
political tendencies on thorny 
subjects (like future relations 
between Iran and the USA) took an 
almost identical line on an event as 
important as September 11, shows 
the political paralysis induced by the 
fight between conservatives and 
reformists. As September 11 is 
linked both to Iran’s foreign policy in 
the region and its relationship to “the 
Great Satan”, it is a potential subject 
of discord meriting careful handling. 
 

                                                 
15 On page 1, the paper published medium-sized 
photos of the Twin Towers in flames, without any 
comments. The headlines only dealt with national 
politics. The event is only referred to again on an 
inside page (international affairs column),alongside 
generalities on the commemoration of 11 
September, under the heading: ”Saudi Arabia 
denies all responsibility for the attacks of 11 
September”, p.10 (Afhah e Yazd, September 11, 
2002). 
 
16 During the autumn of 2002, the conservatives 
multiplied the restrictions on President Khatami's 
authority. At the  beginning of November, they 
won the closure of two institutions for public 
opinion research. Furthermore, Abbas Abdi, one of 
the best known figures in the reformist camp, was 
arrested at his home in Tehran on Monday 
November 4. 

The Moroccan part of the 
sample was by far the least 
responsive both to the 
commemoration of the event and to 
its implications elsewhere. For 
example, in its September 11, 2002 
edition, the Arabic daily Al Ittihad al 
Ishtiraki only mentioned September 
11 on page four. Beneath the sober 
headline “11 September 2001 - 11 
September 2002” appeared two 
articles on the events. The first, 
entitled “USA holds its breath and 
puts air defence on stand-by”, 
described US security preparations 
for the September 11 
commemorations. The second 
discussed the following day’s 
screening, by the Al Jazira channel17, 
of the last video from al Qaeda 
claiming responsibility for the attacks 
of September 11. 

  
There are a number of possible 

reasons for Morocco’s relative 
indifference to the event. Firstly, an 
apparent lack of interest in 
international affairs is reinforced by 
the lack of means to handle foreign 
news in an original and independent 
manner. As a result, the preferred 
approach is to use dispatches and 
press cuttings, often taken from the 
French papers, which are the most 
easily obtained in a French-speaking 
country. But there is also a political 
explanation – the approaching 
national elections on September 27, 
2002. On the anniversary of 
September 11 the entire Moroccan 
media were preoccupied by the 
elections, especially since the 
electoral campaign was due to open 
on September 14, 2002. 

 
In any case, Morocco did not 

seem very concerned by the events 
of September 11 and their 
consequences, which had no direct 
                                                 
17 On the same page were dispatches on the “fight 
against terrorism” (arrests, sentences, Saudi 
prisoners in the USA, etc.). 



 13 

implications for the country. Neither 
Morocco’s relationship with its 
financial backer and ally, the USA, 
nor its internal political conflicts were 
affected by the “earthquake”. Even 
the dismantling of a network alleged 
to be close to al Qaeda in mid-May 
2002 did not alter the balance of 
power with the Islamist opposition. 
And the official stance on the alleged 
Al Qaeda network was even criticised 
by the secular press18. 
 
 
Was September 11 a “Turning 
Point”? 
 

The uneven treatment of the 
anniversary of September 11, 2001 
by the various elements of our 
sample reflects the way it was 
interpreted politically. Not everyone 
sees September 11 as being 
particularly remarkable from a geo-
strategic and historical perspective. 
Unlike some European papers and 
most of the American press, the 
media in our study did not see the 
attacks of September 11 as the 
turning point towards a new order. 
All of the selected papers agreed in 
seeing the attacks not as an act of 
war directed against symbols of a 
civilisation, but rather as an event 
that reinforced and dramatised 
significant trends that were already 
apparent before. It was the 
consequences for the region, 
especially for the Middle East, that 
interested the media which we 
studied. 

  
If Al Quds, for example, did 

not consider September 11, 2001 to 
be a turning point, it is because, 
from a Palestinian perspective, the 
attacks did not radically alter the 
terms of the Israel-Palestine conflict. 
The second Intifada, which started in 
September 2000, was still 

                                                 
18 Cf. article in the daily, Libération. 

continuing. The policies of Prime 
Minister Sharon and his 
determination to bury the Oslo 
agreements following the Likud 
victory in February 2001 became 
more defined, while hope of ending 
the crisis faded even further. In such 
conditions, why should the large 
number of innocent victims have 
particularly struck Palestinians, since 
it is their own daily lot? A 
contribution published on the Amin 
site told readers that the month of 
September is a reminder for 
Palestinians of their own tragedy and 
their own dead, who scarcely arouse 
any sympathy from the United 
States. For the Palestinians, said the 
article, September is first and 
foremost the “Black September of 
1970”, when “Jordan made war 
against the Palestinian refugee 
camps”. It is also “September 1982” 
and the Sabra and Chatila 
massacres19. The article expressed 
its sympathy for the US victims, but 
questioned international indifference 
to the lives of Palestinians. 

  
The Palestinian and pan-Arab 

daily, Al Quds al Arabi, published in 
London, was more explicit in its 
analysis of the significance of 
September 11. Its editor-in-chief, 
Abdel Bari Atwan, devoted his 
editorial to demonstrating that 
September 11 was not a “turning 
point” in the Arab world, since the 
situation in the region was already 
bad before this date. He went even 
further, raising the positive aspects 
of the event, which shook up the 
“stagnant waters” of the Arab world 
today. The effects of the attacks, he 
said, were "to shorten the life 
expectancy of repressive and 
terrorist Arab dictatorships, to lessen 
the deep-rooted fear in the Arab 
public, to reveal the colonialist face 
                                                 
19 Cf. J. Shahin, September 13, Al Quds al Arabi, 
where an opinion editorial published on September 
12 makes the same argument. 



 14 

of the USA for all to see", and to 
show “how misguided were those 
Arabs and Muslims who allied 
themselves with the USA in order to 
destabilise the USSR” 20. 

 
In Iran the decision by the 

conservative Jam e Jam and the 
reformist Aftab e Yazd not to linger 
on the subject suggests that 
September 11 was simply not seen 
as being very important”. 

   
Among our sample, only the 

Qatari Al Jazira.net and the two 
Saudi papers ascribed any real 
importance to September 11. On 
September 8, 2002 the Al Jazira site 
opened a discussion forum, with the 
title: “Where is the world going after 
11 September?”21. The various 
themes discussed in this lengthy file 
on the first anniversary of the 
“earthquake” shed light on 
subsequent developments in the 
Arab region . 

 
Meanwhile, the Saudi press 

seemed to consider September 11 as 
a “turning point in history”, defined 
by the “very acute unilateralism and 
deterioration in foreign policy” of the 
USA”22. The daily Asharq al Awsat 
used the headline “One year after 
the earthquake” to describe the 
event23. 

 
Back to September 11:  
Conspiracy Theory? 
 

                                                 
20 “The events of September 11, the other side of 
the coin”, Abdel Baki Atwan. 
 
21 To get the forum going, the site set the tone: 
“Once again we are resurrecting the old theory of a 
conflict of civilisations by dividing the world into 
two axes: good and evil”. 

 
22 Okaz, “One year after September 11”, 
September 11, 2002. 
 
23 Edition of 11 September 2002. 

One year after the attacks of 
September 11, 2001, some elements 
of our sample were still wondering 
who was really responsible. More 
than this, some vigorously defended 
the “conspiracy theory” and thought 
that the US version of events is a 
fantasy. Osama bin Laden’s claim to 
be responsible for the attacks, in a 
video recording broadcast on Al 
Jazira, and the last message of one 
of the hijackers broadcast at the 
same time, did nothing to change 
this belief. The provocative book by 
Thierry Meyssan24, arguing that the 
attacks had been planned by 
elements within the US government 
itself, found an echo in some of the 
media in our sample. The 
conservative Iranian daily Jam e Jam 
published a short article about 
Meyssan in its culture column25. 
Meyssan’s book was also often 
mentioned in articles looking for 
proof “above suspicion” (i.e. because 
it comes from the West) to support 
the US conspiracy theory. It is worth 
noting that it was the least liberal 
media26 that supported the idea of an 
American conspiracy. The secular 
and pluralist media, on the other 
hand, either ignored the theory or 
criticised it. The reformist daily Aftah 
e Yazd, by publishing an article by 
the Iranian intellectual Sadegh Ziba 
Kalam, chose to distance itself from 
this theory, seeing it as a ”step 
backwards”27.  
 

Out of the whole sample, the 
Palestinian site Amin was the most 
categorical in refuting the theory of a 
US “conspiracy”. It published no 

                                                 
24 “11 septembre 2001: l'effroyable imposture“, 
(“The Dreadful Fraud“), Editions Carnot, 2001. 
 
25  “French writer: September 11 was a plot by the 
American army”, Jam e Jam, September 9, 2002. 
 
26 In the American sense of the term. 
 
27 27 September 8, 2002. 



 15 

articles defending the theory, and 
the only article that even mentioned 
it strongly criticised the “Arab 
journalists and politicians who use 
it”28. 

 
Al Jazira chose to give a voice 

to a supporter of the conspiracy 
theory, while clearly distancing itself 
from it29. A contribution from a 
Turkish intellectual tried to prove the 
validity of the conspiracy theory by 
referring to the “appalling deception” 
as described by Thierry Meyssan. 
This contribution tried to highlight 
the “improbabilities” of the official 
line on the attacks of September 11 
and pointed the finger at those “truly 
responsible”, i.e. the CIA and the 
Israeli security agency Mossad. 
Meanwhile, Al Jazira.net reminded us 
that it had, “like other Arab media, 
clearly presented proof of the 
involvement of the al Qaeda 
organisation”30. 
 

The two papers that were least 
moderate in their use of the 
conspiracy theory were both Saudi. A 
series of articles, arguments, 
“personal accounts” and analyses by 
“scholars” were employed to 
challenge the US version of events, 
and even to suggest that the secret 
services of the USA and Israel were 
directly responsible for the attacks. 
The daily, Okaz, for example, in one 
of its editorials on September 8, 
2002, asked “who was really behind 
the attacks?”. On September 11, it 

                                                 
28 The author of the contribution says he 
understands why the father of Mohamed Atta, in 
an attempt to lessen his pain, might have evoked 
the conspiracy theory, but considers that its use by 
politicians, even after Osama bin Laden had clearly 
claimed responsibility for the attacks, is a revival of 
obsolete theories. 
 
29 “The increase in the Arab and Muslim opposition 
to American policies”, put on the internet on 
September 11, 2002. 
 
30 Referring to the recording broadcast by Al. 
Jazira.net, September 10, 2002. 

took the same stance and published 
a long piece entitled “One year after 
the great lie”. In its 12 September 
edition it published two articles 
expressing doubts about the official 
US version. The first was entitled 
”Where are the black boxes, one 
year after?” and the second, “The 
border between doubt and certainty”.  
Okaz also presented the book by 
Thierry Meyssan to its readers. Its 
fellow Asharq al Awsat did the same. 
In its 7 September 2002 edition, an 
article in the “Opinion” column 
claimed that the truth about the 
authors of the attacks is still not 
“clear”. The “conspiracy” was also 
widely supported in the paper’s 
September 11 special edition. In a 
two pages article it laid out a series 
of “proofs”. These ranged from 
statements by the father of the 
Lebanese hijacker, Ziyad al Jarah, 
who claimed that his son was killed 
by the USA, to a statement by the 
father of the Egyptian hijacker 
Mohamed Atta, who said that his son 
“is still alive and that September 11 
was staged by the US”. There were 
also claims by the Saudi authorities 
that, of the list of hijackers drawn up 
by the USA, three are still alive31. 
The conspiracy theory was also 
treated in a two pages article in the 
paper on the same day.  
 

As far as the Saudi press is 
concerned it seems obvious that the 
profusion of direct references to the 
“conspiracy theory” stemmed from 
its political value. The Saudi 
monarchy was looking for a way to 
absolve itself from responsibility and 
to refute any involvement of its 
subjects in the attacks. This position 
was above all for internal or regional 
consumption. Both papers in the 
sample are in Arabic and not meant 
for a Western or American 

                                                 
31 Cf. pp.4-5 special issue, September 11, 2002. 

 



 16 

readership. The conspiracy theory 
was just an official line for the Saudi 
diplomatic corps. The Saudi media 
were acting as if they wanted to 
convince the Saudi public – and 
themselves – of the invulnerability of 
the royal family, the solidarity of its 
allies and its ability to continue to 
control its subjects. 

  
Elsewhere, it was not clear 

that the authorities were deliberately 
using the conspiracy theory for their 
own purposes, and it certainly found 
listeners. This reveals the depth of 
distrust inspired in the region by any 
American statements. The hatred 
and virulent anti-Americanism of 
some articles show a forceful 
rejection of US policy. 

  
A survey published by the Al 

Jazira site was a good example of 
this. From September 8 to 15, 2002, 
54,058 Arabic-speaking internet 
surfers answered a questionnaire. 
58.4% agreed that the USA was 
heading for more warfare, while 
23.7% agreed that the USA is 
changing “international law to 
guarantee its hegemony” over the 
world. 

  
An analysis of the various 

papers in our sample yields part of a 
response to President George W. 
Bush’s solemn question following 
September 11: “Why do they hate 
us?”32. It is manifestly not the 
“American way of life” that is being 
rejected, but US foreign policy, as 
applied in “Arab countries and the 

                                                 
32 “Americans are asking, why do they hate us? 
They hate what they see right here in this chamber 
– a democratically elected government. Their 
leaders are self-appointed. They hate our freedoms 
– our freedom of religion, our freedom of speech, 
our freedom to vote, to assemble and disagree 
with each other.” George W. Bush, “Address to a 
Joint Session of Congress and the American 
people”. White House Office of the Press Secretary, 
Washington, September 20, 2001. 
 

Third World”33, as well as the US 
deafness regarding its critics. For 
Amin, for example, when the US 
asked “Why do they hate us ?” the 
question was “angry and 
accusatory”, and was not designed to 
produce serious answers. 

 
Of course, the focal point for 

rejection of US policy is the Israel-
Palestine conflict. The USA are 
criticised for their support of the 
“state terrorism” practised by Israel, 
claimed the Palestinian daily Al 
Quds34. Worse, according to this 
paper, September 11 was a great gift 
for Israel, since it legitimised its role 
as a “strategic pillar of support” for 
the USA in the Middle East35. As a 
result, the USA had abandoned 
political negotiations and aligned 
itself with the Israeli position, which 
is to label any form of resistance as 
terrorism36. Asharq al Awsat blamed 
al Qaeda for enabling Sharon to use 
Palestine to distract attention from 
his internal and external crises37, but 
this point of view was not common38. 

                                                 
33 Azmi Bishara, (Israeli Arab deputy in the 
Knesset) “Is it a question?”. Amin, September 13, 
2002. 
 
34 Bassam Abu Sharif. “Why do the people hate the 
USA?”, Al Quds, September 11, 2002. 

 
35 Majid Kayali. “The USA after September 11”, 
Amin, September 12, 2002. 
 
36 As previous note. 
 
37 September 11, 2002. The same example of 
boycotting American goods is given by Al Quds al 
Arabi, on September 12, 2002. According to the 
editorial that day, the MacDonalds restaurant chain 
saw the number of its customers drop significantly 
in Egypt, Lebanon, Jordan and Saudi Arabia. 
 
38 The paper also seems to be more critical of 
Arafat’s line and is more favourable to moderate 
leaders (Mohamed Dahlan, former security chief in 
the Gaza strip and Abou Mazen, Mahmoud Abbas, 
head of the executive committee of the PLO). In is 
September 7 edition, Asharq al-Awsat published an 
interview with Dahlan. In its editorial it emphasised 
“the organisational failure of the Palestinian 
Authority”. The September 8, 2002 edition reports 



 17 

Okaz made a frontal attack on US 
support for Israel, claiming that the 
latter only breathes “because of a 
lung named veto”39. 
 

Of the sample studied, Al 
Jazira was without doubt the most 
systematically critical of US policy in 
the region. In one of the numerous 
articles on US policy, a Syrian 
sociologist claimed that the aim of 
the USA “through its global riposte 
against regions of Central Asia and 
the Arab world, is the transformation 
of weak countries and states into 
pawns in its international game and 
major international conflicts”40. 
September 11, said another article 
published on the site, reinforced the 
idea of an alliance between Israel 
and the USA41. In its feature on 
“September 11: one year after the 
earthquake”, the site devoted a long 
article to the repercussions of the 
event for Palestine. According to Al 
Jazira, the attacks and their 
consequences had a major effect on 
the Palestinian question, both for the 
leadership and the people. 

 
The most harmful effect is the 

questioning of the legitimacy of 
Palestinian resistance, which is 
attempting to rid itself of the “last 
colonial occupation in the world” and 
to win recognition that its 
“identification with terrorism” is 
unjust. The article roundly attacked 
the broadcast, by all the world’s 
television channels, of a famous shot 
– filmed by a British journalist – 
showing Palestinians dancing with 
joy on September 11, and deplored 
the fact that the report did not even 
                                                                       
on the tension in relations between Abu Amar and 
Abu Mazen. 
 
39 Okaz, September 11, 2002. 
 
40  Burhan Ghalyoun, The American-Arab crisis. 
Opinion column. 
  
41 Press round-up, September 13, 2002. 

ask Palestinians about the reasons 
for their reaction. Again, according to 
the site, the attacks undermined the 
little international sympathy that 
Arafat had managed to muster 
during the Clinton administration. 
This was demonstrated by Bush’s 
speech on April 4, 2002, blaming the 
Palestinian Authority for the acts of 
violence. September 11 enabled the 
USA, dragging its British ally with it, 
to declare Hamas and Jihad as 
“terrorist organisations”.  
 

This “injustice” of US policy, 
raised by all the elements in our 
sample, seemed, one year after the 
attacks, to have chipped away even 
further at the “superpower” image. 
This can be seen, according to 
certain Arab media, in the success of 
boycott campaigns against American 
goods in some countries42. 
 
Iraq: a Disturbing Extension  
of September 11 
 

Besides the Palestinian 
question, Iraq was without doubt the 
other cause that united the various 
elements of our sample in opposition 
to US policy in the region. Of course, 
the tone varied from one media to 
another, but they all rejected a 
unilateral intervention by USA in 
Iraq. The unanimity of this 
opposition is striking, especially 
when one recalls that certain Arab 
media, just before the air strikes 
against Afghanistan, were not clearly 
or openly opposed to the 
bombings43. The US “riposte”, 
launched on October 7, 2001 against 
Afghanistan, did not evoke the 
unanimous disapproval of the Arab 
and Central African press, as we saw 
in our first study. Some papers saw 

                                                 
42 Souleyman Nazaal, “The wars of September 11”, 
Amin, September 8, 2002. 

 
43 Cf. the Lebanese daily An Nahar for example. 



 18 

it as a necessary evil, in so far as it 
was legitimate for the USA to destroy 
the sanctuary of “evil” and to wipe 
out the affront of the first act of war 
committed on its soil since 1812.  
 

This time, the US description 
of Iraq as part of the “axis of evil” 
was unanimously rejected. The Iraqi 
affair made the front page of most of 
the papers throughout the study 
period, demonstrating the region’s 
concern over US strategy in Iraq. 
The Iranian press was no exception, 
despite the old enmity between the 
two countries. Both the conservative 
Jam e Jam and the reformist Aftab e 
Yazd showed this anxiety44. But this 
may not be surprising, given that a 
possible attack against Iraq and the 
deployment of North American troops 
on its soil would mean that Iran was 
virtually surrounded by US troops. 

  
Saudi uneasiness was even 

more perceptible, and went as far as 
the monarchy’s refusal to allow US 
troops stationed in the country to 
use Saudi bases for strikes against 
Iraq. The Saudi press faithfully 
translated the fear of an Iraqi 
uprising, while understanding 
perfectly US determination to 
intervene militarily, as Okaz 
emphasised with its headline “War 
after September 12”45. Regarding the 
possibility of a nuclear attack against 
Iraq, the press feared the worst46. 
Beyond the damage done to Iraq, 
the factor that fuels Saudi fear most 
is that raised by the editorial on 
September 12, 2002 in Okaz, “War 
against neighbouring Iraq threatens 
security in the Gulf”. The concern of 

                                                 
44 Aftah e Yazd, September 11, 2002. 

 
45 Okaz, September 12, 2002. 
 
46 “Bush threatens Iraq with a nuclear attack”, 
Okaz, September 11. 
 

Asharq al Awsat was just as obvious. 
It criticised the US campaign against 
Iraq and looked at Arab policy on the 
question47. It raised the possibility of 
the royal family intervening with 
Saddam Hussein to push for a 
negotiated solution to the crisis48, at 
the same time defending the need 
for a return of the weapons 
inspectors to Iraq49. The paper also 
published articles slamming US “war-
mongering”50, and gave official 
viewpoints expressing the Saudi 
monarchy's fear of the break-up of 
Iraq51. However, the position 
adopted by the paper did not signify 
support for the Iraqi regime. Asharq 
al Awsat was careful to distance 
itself, notably in an editorial that was 
very critical of the Iraqi leadership52 . 
 

The Palestinian press also 
discussed the preparations for a war 
against Iraq. Iraq appeared on the 
front page of Al Quds al Arabi 
through almost the entire period. 
Two to three pages per issue were 
devoted to this, and Amin was the 
same53. Iraq also made the front 
page of Al Ittihad al Ishtiraki, even 
though, as we have seen, the paper 
was not really interested in 
September 11.  

 

                                                 
47  Asharq al Awsat, September 7, 2002. 
 
48 On its front page the paper states that Saudi 
Arabia has sent a delegation to Iraq. 
 
49 Editorial by Ahmed Rabaai 
 
50 Opinion, September 10, 2002. 
 
51 In the 11 September issue, the Minister of 
Foreign Affairs draws attention to this danger. 
 
52 Asharq al Awsat, September 13, 2002. 

 
53 Cf. the front pages of Al Quds, September 9, 
2002 and September 11, 2002. From September 7 
to 14, 2002, Amin published 15 articles in its 
English “Opinions & Editorials” column, 10 on the 
Israeli – Palestinian conflict, 2 on Iraq and 3 on 11 
September and its effects. 



 19 

Al Jazira devoted a large 
feature to the Iraqi crisis. Under the 
headline: “Iraq: has the countdown 
started?” the site touched upon all 
aspects of the crisis. The feature 
provided basic background material 
on the USA and Iraq. It published 
several analyses of Saddam’s 
regime, the Baath party, the Iraqi 
opposition, etc. The style was 
restrained, but not complaisant. 
Saddam’s regime was described as 
relying principally on “a tight security 
structure,” backed by “several circles 
of power, particularly the family and 
tribal circle that is spread throughout 
sensitive posts in the State 
leadership”.The article also reminded 
readers of the regime’s tendency to 
start and get into wars. Was it not 
responsible for the war against Iran, 
just two years after Saddam came to 
power?54 But despite its critical 
stance on Saddam’s regime, Al Jazira 
was, unsurprisingly, categorically 
opposed to the possibility of US 
strikes against Iraq. A long article 
looked at the real objectives of the 
US campaign. It claimed that the 
USA wants to extend its use of force 
and war as a new form of economic 
investment to solve its internal crisis.  
 

Despite its own disapproval of 
the war, the Qatar channel’s web site 
had no objection to giving space to 
opposing points of view. In one 
original article, a former Vice-
Chairman of the National Security 
Council recognised the need to 
provoke the downfall of Saddam’s 
regime, and did not directly oppose a 
US intervention, that, in the short 
term, he saw as not being desirable.  
 
The Fragile Alliance between  
the USA and Saudi Arabia 
 

                                                 
54 Mohamed Abd al Atti, “The current regime in 
Iraq”, Al. Jazira.net. 

Without doubt, what was new 
to the entire Arab region as a result 
of September 11 was the revelation 
of the strong tensions between the 
USA and Saudi Arabia55. It would be 
no exaggeration to say that this 
tension determined the entire Saudi 
media treatment of the attacks and 
their ramifications56. The main 
characteristics of this treatment were 
its ambivalence regarding relations 
with the USA, relations with al Qaeda 
and Islamists, the commitment to 
the fight against terrorism, the place 
of religion in the legitimisation of 
power, etc. 

 
Regarding relations with the 

USA, the analysis by the two Saudi 
papers suggested a certain 
bitterness, as if they were shocked 
by the fragility of an alliance 
nonetheless founded on a community 
of interests between their country 
and the USA. The page that Okaz 
devoted to a single question (“Is the 
Kingdom the ally or the enemy of the 
USA?”) spoke volumes on the 
thoughts of the editors. Similarly, the 
forum published in its September 7, 
2002 edition on the question “Do 
they really detest us?” clearly 
revealed the disappointment and 
disarray of the Saudis 57. On this 
subject, the two papers also blew hot 
and cold. US and Saudi official 
opinions appeared to calm things 
down and remind readers of the solid 
links between the two countries. 
When Asharq al Awsat interviewed 
US Secretary of State Colin Powell, 

                                                 
55 Cf. Roy Olivier, The Illusions of September 11 : 
The strategic debate in the face of terrorism. Paris  : 
La République des idées/ Seuil, 2002 .  
 
56 Throughout almost the entire period under the 
study , Okaz and Asharq al Awsat dealt with the 
question of the relations between the twp countries. 
 
57 This is one the forums published by the paper 
throughout the study period in its column « A year 
after September 11 ».  



 20 

he was questioned on this topic, and 
replied: “Without any reservations, 
relations with Saudi Arabia are 
strong, good and deep (…). There is 
no crisis between the two 
countries.58 
 

An article by the US 
Ambassador to Saudi Arabia, 
published by the paper, followed the 
same line and recalled the strong 
links between the two countries59. 
Meanwhile the official Saudi organ, 
even while publicly taking offence at 
the “unjustified media campaign”60 
organised in the USA against the 
kingdom, emphasised the “deep and 
long-standing relations”61 that bind 
the two countries. Nevertheless, 
when the two papers abandoned 
their well-worn official paths, 
certainties turned to doubts. Charges 
of racism, xenophobia, fear of Islam, 
disregard for democratic rights, etc 
were piled up pell-mell against the 
“American ally”62. But the thin red 
line was never broken. No break with 
the USA was anticipated, and even 
less so the withdrawal of foreign 
troops from the Kingdom. But the 
Saudi press, while stopping short of 
backing a radical reappraisal of 
relations between the two countries, 
did prudently reflect the 
development of a new “anti-
American” movement in the 
Kingdom63. By acting in this way, it 
                                                 
58 Asharq al Awsat, September 10, 2002. 
 
59 Asharq al Awsat, September 11, 2002. 
 
60 Interview with the Saudi Interior Minister, 
Asharq al Awsat, September 11, 2002. 
 
61 Okaz, September 12, 2002. 
 
62 Cf. Okaz, September 7,8 and 10, 2002 for 
example. 
 
63

A survey conducted by the American Gallup 
Institute in several Muslim countries, notably Saudi 
Arabia, showed that 64% of Saudis had an 
unfavourable opinion of the USA. Cf. USA Today, 
February 27, 2002. 

revealed both the internal tensions 
throughout the Kingdom regarding 
its alliance with the USA and the 
interest of the Saudi authorities in 
using this tension to put pressure on 
its American ally. 

  
The main cause of this tension 

was never explicitly raised, but it 
often appeared between the lines. 
Saudi Arabia is above all reproached 
for its ambivalent commitment to the 
fight against terrorism, and not, as 
the Al Jazira site claims, for its peace 
plan to resolve the Israel-Palestine 
conflict64. As an example of this, we 
may cite Asharq al Awsat. The paper 
recalled the indestructible alliance 
between Riyadh and Washington, 
and insisted “Saudi Arabia was the 
first country to join the fight against 
terrorism”. Saudi Arabia, it said, has 
“principles to which there can be no 
exception”, but then, in a tone 
verging on defiance, it noted that 
“the fight against terrorism has to 
begin in Washington”, before adding 
that “the Kingdom is the first victim 
of the events”65. Okaz let the cause 
of the tension transpire through the 
discourse of the Minister of the 
Interior, Emir Nayyif Abdel Aziz, who 
said that his country will refuse to 
turn over Saudis to the USA66. 

 
Throughout the year following 

the attacks, the published results of 
police enquiries in various parts of 
the world showed the absence of 
connections between al Qaeda and 
Islamist movements in the region, 
with two exceptions: Saudi Arabia 
and Pakistan. The only strong link 
with al Qaeda in the Arab region is 
                                                                       
 
64 Announced at the start of 2002, the Saudi peace 
initiative envisaged a return to normal in Arab-
Israeli relations in exchange for a withdrawal of 
Israel from all territories occupied since 1967. 
 
65 Asharq al Awsat, September 12, 2002. 
 
66 September 11, 2002. 



 21 

Saudi. Not only were 15 of the 19 
hijackers Saudis, as well as bin 
Laden himself, but a certain number 
of anti-American attacks took place 
on Saudi soil67. The USA seemed 
unhappy with Saudi discretion 
regarding the conduct of internal 
Saudi police inquiries68.  As a result, 
the two Saudi papers, while praising 
the positive results in the fight 
against terrorism69, maintained their 
criticisms of the “war on terrorism ” 
as carried out by the USA70.  As Okaz 
pointed out, the definit ion given by 
the USA of the word “terrorism” 
confronts Arabs “with two 
alternatives – either embrace the 
position of Bush or side with the Arab 
nation”71. 

 
In this way the paper, 

admittedly with considerable 
restraint, put its finger on the origin 
this Saudi ambivalence. The Saudi 
authorities are ambivalent not only, 
as has often been suggested, 
because of their historic links with 
radical Islamic movements 
throughout the world and with the 
Taliban in particular. Their 
ambivalence is also explained by the 
fact that two of the demands made 
by the head of al Qaeda – the 
withdrawal of US armed forces from 
the holy lands of Islam on the one 

                                                 
67 Such as the Al Khobar attack in 1996, which 
resulted in 19 deaths among American soldiers and 
hundreds of injured. 
 
68

Chicago Tribune, November 5, 2001. The famous 
journalist of the New Yorker, Seymour Hersh, 
published an article based on the transcription of 
telephone conversations between members of the 
royal family revealing their hostility to US foreign 
policy. Seymour M. Hersh. “King’s Ransom. How 
Vulnerable are the Saudi Royals?”, The New 
Yorker, October 22, 2001. 
 
69Reproduction of dispatches on the arrest of 
terrorist networks. 
 
70 Okaz, September 11. 
 
71Okaz, September 13, 2002. 
 

hand, and, secondly, the Palestinian 
question – are profoundly popular 
with the Saudi people72. This 
ambivalence was seen most 
obviously in the way the two papers 
contrived to minimise the 
involvement of Saudi citizens in so-
called “terrorist” networks”73. The 
ambivalence also appeared in the 
care that they took not to widen the 
circle of Saudi “suspects” too much, 
and in their tendency to exonerate 
the bin Laden family 74. 

 
But this ambivalence raises 

another and far more complex 
problem, namely the legitimacy of 
the Saudi kingdom, which derives 
from the alliance sealed in the 18th 
century between the Hanbalist 
(conservative) and ultra-rigid 
preacher, Mohammed Ben Abdel-
Wahab, and the tribal chief 
Mohammed ben Saud. Since its 
creation, the Saudi state has relied 
on the duality of religious and 
political power. Its status as 
protector of the holy lands of Islam 
gives it a central role in international 
politics. The kingdom is extremely 
wealthy, containing 40% of world 
reserves of oil, and it has a strategic 
alliance with the USA – symbolised 
by the famous meeting between Ibn 
Saud and Franklin Roosevelt aboard 

                                                 
72

Asharq al Awsat published an account by an 
Egyptian journalist who knew bin Laden and who 
claimed that the public enemy number one of the 
USA is a man who is “honest and kind.” It is for 
this reason, he says, that “young Arabs have 
sought to join him” and that he always avowed his 
hatred of the USA, because of their policy on 
Palestine. September 8, 2002. 
 
73 The list of the most wanted people in the world, 
published by Asharq al Awsat on September 11 and 
taken up by Okaz the next day, takes care to give 
only the names of three Saudis out of a total of 22 
persons, etc. 
 
74 On one large page, Asharq al Awsat traces the 
wrong that Osama bin Laden has done to his 
family, especially his eldest son, settled peacefully 
in Saudi Arabia since he chose to leave his father 
during a visit to Sudan. September 11, 2002. 



 22 

the USS Quincy in February 1945, 
under the motto “Saudi oil and 
American protection”. These factors 
predisposed it more than any other 
regime in the region to oppose the 
rise of secular nationalism in the 
1950s, a tendency which during this 
Cold War period was strongly 
supported by the Saudi’s ally, the 
United States. The jihad against the 
Soviet troops in Afghanistan was just 
one of the better known episodes75. 
The attacks of September 11 and the 
rise of the Taliban in Afghanistan 
appear in some ways to be a direct 
result of this earlier US policy76. 

 
On two occasions in its 

editorials,Asharq al Awsat denounced 
“the fundamentalist and reactionary” 
version of Islam77. Similarly, several 
articles in Okaz appealed for “reform 
of the image of Islam”78. And there 
were several declarations by Saudi 
leaders recalling that Islam is a 
religion of “tolerance and 
moderation”79. Nevertheless, the 
“moderate Islam” envisaged must 
remain Wahabite and therefore 
austere, and must never destabilise 
the political and social structures in 

                                                 
75

On the nature of the Saudi regime and its links 
with the Islamist currents and the USA see 
Kostiner, J. The Making of Saudi Arabia 1917-1936, 
PhD thesis, London School of Economic and 
Political Science, 1982; Troeller, Gary. The Birth of 
Saudi Arabia: Britain and the Rise of the House of 
Sa’ud. London: Frank Cass, 1976. Abu Aliya, 
Ahmed. Târikh al-dawla al-sa’ûdiyya al-thâniya 
1840-1881, Riyadh, 1969. Nevo, Joseph. “Religion 
and National Identity in Saudi Arabia” pp.34-53 in 
Middle Eastern Studies, Vol. 34, n°3, July 1998, 
London: Frank Cass. Kostiner, Joseph. “State, 
Islam and Opposition in Saudi Arabia: The Post-
Desert Storm Phase”, pp. 75-89, in Terrorism and 
Political Violence, vol 8, Summer 1996, number 2, 
London: Frank Cass. 
 
76At least for the USA. Cf. Martin Indyk, “Back to 
the Bazaar“, Foreign Affairs (January 2002).  
 
77 September 8 and 11, 2002. 
 
78 Okaz, September 13 and 14. 

 
79 Okaz, September 11 and 14. 

place. Hence the dilemma for the 
Saudi authorities, of which one of the 
most salient expressions is the 
pressure exercised by the USA to 
reform the Saudi educational system, 
judged to be responsible for 
propagating hatred towards America. 
An ambivalent editorial in Okaz 
demonstrated this state of affairs. 
The article, on the educational 
system, had a revealing headline: 
“Research and openness”. While 
emphasising that the Crown Prince 
Abdullah had “confirmed the 
confidence of the nation in its 
educational system”, and denouncing 
critics of the Saudi system, the 
author recognised the existence of 
“missing elements”, and concluded 
laconically “Abdullah has called for a 
calm and clear revision” of the 
system. 

  
Saudi opposition to US policy 

on the war on terrorism  
concentrated on two recurring 
themes in its press: the Guantanamo 
prisoners, and the harassment of 
Saudi expatriates in America and the 
restrictions imposed on their freedom 
of movement. 

 
The predicament of the Saudi 

prisoners in the American base in 
Cuba preoccupied the two Saudi 
papers, especially Okaz, to a 
surprising extent. Asharq al Awsat 
published a letter from one of the 
prisoners to his wife living in Saudi 
Arabia. The prisoner was presented 
as a simple representative of the 
‘Wafa’ Institute in Afghanistan80. The 
same photo and letter were reprinted 
by Okaz, as well as photos of two 
other prisoners, under the following 
accusatory headline: “The ones who 
survived the truck ride from 
Kandahar”. Meanwhile the article 
claimed that long interrogations did 

                                                 
80 A Saudi charitable organisation, September 8, 
2002.  



 23 

not establish the guilt of most of the 
Saudi prisoners held at the base 
Guantanamo81. 

  
The treatment by the two 

Saudi papers of the first anniversary 
of September 11, while emphasising 
the scale of the tension between the 
Kingdom and the USA, discussed the 
issues raised by the way it is 
handled. Constrained to take into 
account national hostility towards the 
USA, but also to clean up its image 
for the outside world and to defend 
its status as favourite ally of the USA 
in the region, the Saudi regime saw 
its room for manoeuvre shrinking. 
The abundance of “open forums” in 
the national daily Okaz (unlike 
Asharq al Awsat) was evidence of the 
tension inside the country provoked 
by September 11. It showed a 
glimpse of a willingness – albeit 
hesitant and new – to allow this 
tension to be expressed. 

                                                 
81 September 12, 2002. 



 24 

Conclusion 
 
 

One year after September 11, 
2001, US policy in the Arab world 
remained much criticised, and the 
possibility of a new war against Iraq 
caused both concern and 
apprehension.  Press treatment of 
the events suggested fear of 
instability and anxious anticipation of 
what remains an uncertain outcome. 

 
Unlike the western press, the 

theme of a “war on terrorism” did 
not get the ink flowing. It most often 
appeared in dispatches reprinted 
from international news agencies, 
and seemed little more than a show 
of allegiance to the international 
agenda which has made it a priority. 

  
There is certainly an objective 

explanation for this apparent lack of 
an acute perception of threat in our 
sample. It is clear that al Qaeda 
seems to be especially active in 
Europe and haunts the USA. Yet the 
reason for such a lack of interest is 
above all political. As we saw in our 
previous study, it comes back to the 
ambiguity of the concept of 
“terrorism”82. The rhetoric of the  

                                                 
82 In a very interesting article published in Foreign 
Affairs, July/ August 2002, Grenville Byford raises 
this question of the ambiguity of the definition of 
“terrorism”. According to him: “The Oxford English 
Dictionary says that a terrorist is someone who 
“attempts to further his views by a system of 
coercive intimidation. ... The term now usually 
refers to a member of a clandestine or expatriate 
organisation aiming to coerce an established 
government by acts of violence against it or its 
subjects“. This definition is fine as far as it goes, 
but in practice the use of the term is more 
problematic. The dictionary's citations describe the 
following “terrorists“ or groups involved in 
“terrorism“: the Russian government of Tsar 
Alexander III, the French Resistance during World 
War II, the Zionist Irgun in Palestine, the Kenyan 
“Mau Mau“ independence movement, the African 
National Congress (ANC), Irish nationalists, and 
Greek Cypriots. At least some of these groups are 
widely admired, and it is telling that the citations 
referring to the Greek Cypriots and the ANC raise 
questions as to whether the “terrorist“ label was 

 
“war on terrorism” raises both 
doubts and apprehensions in the 
Arab Islamic world. Through the 
confusion that it seems to create 
between “resistance” and 
“terrorism”, turning “the struggle of 
the Palestinian people for their 
national rights” into a variant of a 
terrorist strategy, through the 
extension of its range of application, 
and the godsend it represents          
for authoritarian regimes83, “war on 
terrorism” is disturbing for many in 
the countries studied here. It is even 
sometimes perceived as a new 
interventionist weapon to remodel 
Arab societies84.  
 

However, the perceived rise of 
anti-Arab and anti-Muslim racism in 
the West did draw considerable 
coverage in the Arab press in our 
sample. It was an important element 
in the revival of anti-American 
feelings held or reported on by these 
media. It also gave substance to the 
major function of these media, 
namely to provide a platform for the 
collective identity and imagination – 
a function which was particularly 
pronounced in the Saudi case. 

 
 Concern over the complexities 

of the “war on terrorism” and the 
rise in anti-Arab and anti-Muslim 
feeling hardly favour a long-term 
appreciation of the geo-strategic 
stakes of September 11 and its 
ramifications as they are seen in the 

                                                                       
properly applied. Like beauty, it would seem, 
terrorism is in the eye of the beholder”. 
 
83 Al-Quds al-Arabi is the only paper in the sample 
that mentioned the report of the International 
Federation of Leagues of Human Rights (FIDH) 
pointing to the increase in human rights violations 
under cover of “the fight against terrorism”. 
 
84 Al Jazira.net. September 8, 2002. 

 



 25 

West.  Besides, the Arab media, even 
if they are very critical of al Qaeda 
and its choice of strategies, adopt a 
more ambivalent stance vis-à-vis the 
Islamist ideology, which is 
sometimes taken as an expression of 
resistance to “the culture of 
globalisation”85.  

 
This stance – albeit unevenly 

adopted by our sample – tells us 
especially about the weight of 
political Islam in the region, widely 
perceived as a vector for protest 
against the imbalance in relations 
between the Arab world and the 
major Western powers with the USA 
at their head. It reveals an 
apparently serious trend, the 
development of a new “anti 
American” feeling, which, while not 
adhering to al Qaeda, uses Islam as 
an element in a collective and 
defensive identity86.This 
development is reinforced by the fact 
that Islam remains one of the 
essential elements of the hegemonic 
state apparatus of the elites in power 
in the region.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
85

Notably the site of Al Jazira. net. 
 
86Olivier Roy, op. cit., p. 57. 

Our analysis confirms that the 
indignous media, even within the 
state-oriented and narrow framework 
within which it has to operate in the 
countries studied, remain an ideal 
vehicle for discovering the meaning 
of the events in a given environment. 
In the complexity of the post-
September 11 issues, the media 
studied here produced a specific 
output that, at least partly, reflects 
where they were produced. It also 
shows how it is impossible for them 
to extract themselves – despite the 
impulses for autonomy of some – 
from the political power-structures 
within which they operate.  
 

   OLFA LAMLOUM 
 

 
 



 26 

Papers and Websites Reviewed in this Study 
 
 Iran 
 
Aftab e Yazd (The Sun of the town of Yazd, President Khatami’s home town), a 
reformist daily.   
One of the best-known reformist titles since the closure of the excellent reformist 
daily Nowrooz. Aftab e Yazd is very close to the Participation Front Party, the 
main group supporting President Khatami and his reform projects in the Majlis 
(parliament). Aftab e Yazd’s website is updated daily. 
 
Jam e Jam 
The most widely-read conservative daily, popular with the young because of its 
format – a four-colour cover page – but also because of its content: it gives an 
important place to cultural subjects. Its chief editor is not considered a hard-line 
conservative. The paper’s pages are also open to people closer to the reformist 
current – notably the humorist Sayyid Ebrahim Nabavi, who became famous for 
his scathing humour in the pages of a series of reformist dailies which have since 
been banned. Now he publishes his stories in Jam e Jam as well as on his 
internet site. Jam e Jam is also linked to a satellite TV station of the same name.   
 
Morocco 
 
Al-Ittihad al-Ishtiraki (Socialist Union), Arabic-language organ of the Socialist 
Union of Popular Forces (USFP), the party of ex-prime minister A. Youssoufi.  
This daily is controlled today by a group close to M. Lyazghi, joint General 
Secretary and leader of the right wing of the USFP. Once considered the largest 
daily of the Moroccan press, Al-Ittihad al-Ishtiraki has seen its circulation fall by 
half since the USFP joined the government in February 1998. 
 
Demain Magazine (Tomorrow Magazine), a French-language weekly. 
Print-run of 15,000. Founded in March 2000 by Ali Lmrabet, ex-chief editor of the 
Journal, this news magazine emphasises investigative journalism, inspired by the 
French daily Le Monde. Demain was banned on 2 December 2000 and allowed to 
republish in January 2001 under the new name Demain Magazine.  
  
Palestine 
 
Al-Quds (Jerusalem), a daily produced in the West Bank. 
Print-run of 20,000, distributed exclusively in the occupied territories. Founded in 
1956, Al-Quds is close to moderate Palestinian intellectuals and Palestinian 
official circles.  
http://alquds.com/ 
 
Amin (Arabic Media Internet Network), a Palestinian website.  
Launched in 1993 with support from the Soros Foundation and Internews Middle 
East, a US-based NGO which supports hundreds of independent media in 
countries which are opening up to democracy, Amin offers a selection of articles 
in Arabic from the Palestinian press. It also publishes contributions in English and 
in Arabic from Palestinian and Israeli intellectuals.  
http://amin.org 



 27 

Pan-Arab Media 
 
Aljazeera.net, the website of the Al Jazeera TV station, the leading Arab 
information station since its launch in November 1996. 
The site offers everything one could expect from the on-line service of a TV 
station (reports, maps, country dossiers, opinion polls…), along with several 
sections developed specifically for the website. Articles and fact-files on selected 
themes are accompanied by links to other sites, links to Al-Jazeera’s own 
archives of previous reports, and discussion fora. In the period of this study, the 
site hosted a section on “The Arab world one year after 11 September”. Regular 
sections include “Questions and analysis”, “Special files” and “Points of View”. 
http://www.aljazeera.net 
 
Al-Quds al-Arabi (Arab Jerusalem), a daily produced in the UK, with a print-run 
of 50,000. 
This is one of the last major Arab titles that is not owned by Saudi Arabia. It is 
generally Arab nationalist, and is very critical of the Palestinian Authority and of 
US policy in the Middle East.  
http://www.alquds.co.uk 
 
Saudi Arabia 
 
Asharq al Awsat (The Middle East), a daily newspaper produced in London. 
“The international daily for Arabs,” as it styles itself, has a print-run of 225,000. 
Sales have been growing since 1990. Produced by Saudi Research and Marketing 
Ltd, whose President is Prince Salman, brother of the Saudi king, this 
conservative daily promotes the official views of the Saudi Arabian government. 
http://www.asharqalawsat.com/ 
 
Okaz, daily. 
A print-run of 60,000, produced in Saudi Arabia. Established in 1960, is one of 
the principal media in the kingdom and the second daily in terms of circulation. 
Close to the regime, its articles reflect the views of the royal family and official 
circles.  
http://www.okaz.com.sa 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 28 

A Selection of the Articles Studied by this Report 
 
We are presenting hereafter a limited number of papers selected from the 
dozens of articles reviewed for this study. These articles, beyond our own 
analysis, will provide the reader with direct access to a limited, but 
representative sample of contents directly extracted from the newspapers 
published in the region. They have been selected both because they illustrate 
the diversity of points of views expressed by the media under review, and 
because they address some of the specific questions which structure our own 
analysis. 
 
 
Well done Osama! 
 

If the purpose of the attacks 
on the World Trade Centre and the 
Pentagon was to destroy relations 
between the Muslim world and the 
West, then congratulations! It was a 
total success. The climate between 
the two sides has never been so 
tense since modern times began. If 
the aim was to bring the world of 
Islam into a confrontation with the 
USA, then, once again, bravo! No 
one can measure the extent of your 
success. The long-term impact of the 
attacks of 11 September is still not 
clear, whether for the USA, the 
Middle East, or the world as a whole. 
But one thing is certain; things are 
bad and could well get worse. 
 

The reverberations of these 
events are still being felt the world 
over. But we can only speak of what 
has happened in the first year 
following the attacks. And we can 
now say that no-one at all has 
benefited, except, perhaps, Osama 
bin Laden and al Qaeda. 

 
If Osama Bin Laden’s aim was 

to destroy the USA as a society as a 
world power, he has failed. The 
opposite has happened: his attacks 
have strengthened the USA in every 
area, whether legal, military or 
strategic. From a military point of 
view, the USA is stronger today than 
before the attacks. We have a 
President who dreams of using 

American military might to change 
international relations in whatever 
way he feels is right. What happened  
has consolidated the powers of the 
President in ways that would not 
have been the same without the 
attacks. Meanwhile, American foreign 
policy is today more active and 
intrusive than at any time in the past 
twenty years or more. The USA is 
also expanding its military bases 
around the world in the event of 
possible new threats. Personally, I 
don’t think that this is in either the 
long term interests of the world, or 
the USA, but it’s a reality. 
 

As far as the rest of the world 
is concerned, the consequences are 
simply catastrophic. The USA is now 
exerting strong pressure on a large 
number of nations, which do not 
appreciate it at all. And security now 
plays a primordial role in 
international relations, as they affect 
foreign aid, investment and 
development. Terrorism is at the top 
of the agenda in all international 
discussions, relegating most other 
issues to the sidelines. 

 
For Muslims, the consequences 

of September 11 are much worse, 
given the colossal diplomatic 
pressures applied by the USA on 
most Islamic nations, especially the 
Arab states, to coerce them into co-
operating in the  war on terrorism. 



 29 

Even if America’s removal of the 
Taliban has given Afghans greater 
freedom than they have known for 
decades, it has hit Pakistani interests 
hard. 

 
Similarly, it is quite possible 

that the USA will invade Iraq in the 
next six months. I think this would 
be good for the Iraqi people; they 
would welcome it with open arms. 
But most Muslims see any form of 
American intervention as 
undesirable, whether in Iraq or any 
other Muslim country. Moreover, 
relations between America and 
Palestine are at their lowest point for 
almost ten years. In the name of the 
war against terrorism, the USA is 
working hand-in-hand with the most 
ferocious and right-wing government 
Israel has known for many years. On 
top of this, the Presidents of Russia, 
India, China and the Philippines have 
taken advantage of the war against 
terrorism to crack down relentlessly 
on their own Muslim minorities. 
Relations between Washington and 
both Russia and India are stronger 
than for several decades. 

 
Today, Muslims are treated as 

suspicious wherever they go, not just 
in the United States, but all over the 
world. The Muslims of America and 
the West are being watched much 
more closely than before. It has 
become much harder for them to 
obtain visas for Western countries. 
And heads of Islamic states have 
taken advantage of the war on 
terrorism to boost their hold over 
their people and to step up 
oppression, especially against 
Islamists. Muslims have thus lost 
their freedom. 

 
In the United States, the 

position of groups supporting Israel, 
along with Christian Zionists and new 
conservatives with openly imperialist 
ambitions, has been strengthened 

thanks to the powerful weapon that 
Osama Bin Laden supplied them. The 
number of moral and political attacks 
against Islam and Muslims has 
multiplied, while those, such as 
myself, who try to explain the Arab 
and Muslim position to the American 
public, are being given less and less 
access to the media. Airtime is 
effectively reserved for those who 
sympathise with ideas that are 
against Muslim education and those 
who associate terrorism with Islam. 
Most Westerners only see the 
religious schools of the Muslim world 
as terrorist training centres. It is 
therefore very difficult to argue in 
support of Islam, not only in the 
USA, but also anywhere in the 
Western world. The image of Islam 
has been seriously damaged. 

 
If the “Clash of civilisations” 

evoked by Samuel Huntington ten 
years ago was just a possibility, his 
views have unfortunately been borne 
out. The number of Americans and 
Muslims who believe in the clash of 
civilisations is increasing daily, much 
more than when Huntington first put 
forward his theory. 

 
This is why, on this first 

anniversary of 11 September, Osama 
Bin Laden should be delighted. He 
may not still be alive; his 
organisation may have suffered 
significant losses in terms of men, 
infrastructure, finance and freedom 
of movement, and it is possible – 
even probable – that it will confront 
the USA again. But American power 
abroad has been reinforced because 
of these attacks, while the Muslim 
world has grown weaker and has 
become its principal victim. 

 
We should be reflecting on 

ways to avoid a new deterioration in 
relations with the Muslim world. We 
should think about the breaches in 
our policy towards Islam. And, 



 30 

finally, I hope that the USA will not 
react to the problem of terrorism by 
taking unilateral military measures, 
because I am utterly convinced of 
the futility of such a method in the 
long term.  

 
  
 

 
 

 
     GRAHAM FULLER 
 

An article put on the Website of Al Jazira  
      on Tuesday 03/07/1423 after Hegira,  
    corresponding to September 10, 2002. 
Time of publication: 11.20 a.m. (Mecca), 8.20 a.m. (GMT) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 31 

Slander Campaigns will not Shake our Faith 
 

Faced with arduous 
challenges… and difficult choices, the 
Kingdom is holding its head up like a 
peacock, brandishing the torch of 
tenacity and strength, to rehabilitate 
Man on this earth that God has 
bequeathed us for the good of 
humanity. It is the source of security 
and a haven for Islam’s most sacred 
monuments, which we have the 
honour of serving, according to the 
precepts of a Koranic constitution 
representing the law and the bounds 
of our pious and worthy life. 

 
As a result, it is no surprise if 

the hearts and souls of all Muslims 
turn towards Holy Mecca, home of 
the Qibla, towards which all believers 
turn in prayer and ultimate 
destination for all who wish to fulfil 
their obligation of the Hadj. 
Consequently, it is our honour to 
bear the burden of a heavy 
responsibility. And it is better to die 
than to fail this sacred duty, which is 
the source of immense moral and 
human consequences. 
 

No! We will never accept to 
compromise or auction off our faith 
whatever, sacrifice it takes… No! We 
will allow no-one to impose upon us 
a line of action that aims to shake 
the foundations of the faith to which 
we hold so firmly. These foundations 
will never be the subject of 
compromise or desecration, 
particularly if it involves one of the 
pillars of our venerated religious  
practices. 
 

Given our commitment to keep 
to the straight path of faith, the 
Kingdom was one of the first 
countries to be the victim of 
terrorism, to have fought against it 
and to have tried to stop it at its 
roots. 

 No-one was able to evaluate 
the seriousness of the consequences 
of terrorism, nor to eradicate it and 
guarantee the safety of people in the 
face of all the catastrophes that it 
was going to bring down upon 
humanity. The events of 11 
September have given us the best 
proof of the seriousness of the 
dangers of terrorism. 
 

Now our country has become 
the prime suspect, as if it was 
responsible for individual ill 
intentioned acts, prepared by the 
voodoos of terrorism. We have been 
caught in a trap, arousing doubts 
and suspicions about the integrity of 
our position on terrorism. And the 
USA – with whom we have 
established solid, long-standing 
relations and strategies based on 
friendship and mutual respect, as 
well as on common and shared 
interests – is not able to see the 
malicious plot concocted by our 
Zionist enemies to stir up ill feelings 
and create a rift between us. They 
are tarnishing the name of the 
Kingdom by putting it on the list of 
anti-American protagonists. It is as if 
they wanted us to fight them on this 
front in order to return their 
animosity. 
 

But to thwart this plot, rational 
people and our American friends 
need to understand that the 
existence of a rift between us would 
serve neither the interests of Saudi 
Arabia nor the USA. The links of 
friendship between the two nations 
are considered to be one of the 
pillars of world peace. This rift could 
harm Americans long before it harms 
Saudis, given that our country has 
always shown an unshakeable 
determination to be the number one  
strategic ally of the Americans in the 
region. This stems from the simple 



 32 

hypothesis that, in all the long years 
that this relationship was developing, 
there was never  a single reason to 
doubt its validity or which has had  a 
negative effect upon it. And after all, 
both the Saudi people and the 
government condemned the events 
of 11 September. 

 
Why? Because our country 

never allows itself to forget that it 
has been the first to suffer from 
foreign-sponsored terrorism. And yet 
we have always opted for a wise and 
considered resolution of our 
problems, applying the rules of law 
and justice to those who have 
committed these “imported” criminal 
acts.  
 

I am convinced that the 
sources of terrorism are Israel and al 
Qaeda. And the war in Afghanistan 
has spawned numerous extremist 
factions brandishing the flag of Islam 
and using the pretext of the 
atrocities suffered by the 
Palestinians, including murders, 
assassinations,torture,displacements, 
various violations of civil and human 
rights and infringements of 
international law by the Israelis, to 
rally Muslims to the aid of our 
Palestinian brothers in their struggle 
against the USA. And the USA makes 
no secret of its favouritism for Israel 
and its policies that flout all 
international conventions, resolutions 
and agreements. 
 

There can be no denying the 
efforts of the Saudi administration to 
prove its good intentions by calling 
for the establishment of a new world 
order using international 
organisations to identify and define 
the different forms of terrorism, and 
to fight it on all levels; hence the 
initiative of His Royal Highness Prince 
Abdullah Ben Abdel Aziz at the Beirut  
summit. This suggestion has been 
adopted as the official Arab initiative 

for peace in the Near East. It 
proposes the withdrawal of Israeli 
troops from territories occupied since 
6 July 1967 and the establishment of 
a Palestinian state, with Jerusalem as 
its capital, in exchange for the 
normalisation of relations with Israel, 
thus guaranteeing the rights of all 
parties involved in the conflict. 

 
And Saudi Arabia did not stop 

there. His Royal Highness even went 
to the USA to try to convince the 
protagonists to adopt his initiative 
and to defend the rights of Arab 
nations. But President Bush and his 
advisors did not see how the road to 
peace could start with an American 
action condemning the vindictive 
actions of Israel and its Prime 
Minister, Mr Sharon, whose 
repressive methods against the 
Palestinians are unanimously 
considered as inhuman, aiming at 
the extermination of the Palestinian 
people and the denial of their 
legitimate rights. 

 
We are entirely convinced that 

vultures motivated by rancour are 
trying to destroy and annihilate all 
our peace initiatives, openly and 
without the least effort to hide their 
animosity for Saudi Arabia. They are 
working night and day to poison 
relations between the two nations. 
Their wicked declarations against us 
are proof, even if they remain, for 
the time being, unable to put their 
diabolical plan into action. 

 
They never cease trying to put 

their spoke in, but one thing is sure 
– they will never succeed in stopping 
the caravan of our relations, 
whatever it costs. 

 
   FAHD BEN FAHD Al FARDAN,  
 
     Saudi writer and 
researcher 

                  Okaz, November 7, 2002 



 33 

  
The Father of Atta, Ringleader of the Hijackers: “My Son is still 
Alive. The Events of September 11 are a Piece of American 
Theatre.” 
 
Mohammed El Amir Tells Asharq al Awsat that his Son has never 
been to Afghanistan and that he Spent October 1999 in Cairo. 
 

Mohammed El Amir, father of 
Mohammed Atta, presumed to be the 
leader of the group of suicide 
hjackers that carried out the attacks 
of September 11 and presumed to 
have been the pilot of one of the 
planes that hit the twin towers of the 
World Trade Centre in New York, has 
said that his son is alive and denied 
that he had any part in the attacks. 
And, in his interview with Al Sharq Al 
Awsat, he claimed that the 
accusations against his son are a 
“totally fabricated plot”, and accused 
the German judge in charge of the 
inquiry of being biased and under the 
influence of the Jewish lobby. 

 
And, he added: “The facts of 

this affair have been clarified and all 
of my claims borne out. What 
happened, in short, was just an 
American soap opera, but they are 
trying to cover up the truth. The 
proof of what I am saying is that 
most intelligence services, including 
the Germans, have discovered the 
truth and have told the Americans. 
But it turned out that they were 
already aware of this information. La 
Roche, Democrat party candidate in 
the 2004 Presidential elections, has 
even declared that “mysterious 
forces from within the United States 
were behind the events”, and 
excluded the possibility that "those 
responsible had come from the 
Middle East, Europe or Latin 
America”. Mohammed El Amir asks: 
“Why is the Oklahoma attack being 
forgotten, and the fact that Ramzi 
Youssef was number one suspect 
until the truth came out. One FBI 

agent even declared that, according 
to him, Youssef was innocent.” 

 
According to Mohammed El 

Amir, the American intelligence 
services “said they had intercepted 
strange and mysterious telephone 
calls two or three months before the 
September attacks. On September 
10, two phone calls from members of 
the American Congress to two 
newspapers were intercepted 
announcing that the next day was D 
day and that the match was about to 
start. Congress has asked for 
transcriptions of the two phone calls. 
This is why I am saying that the 
accusations against my son and 
other Arabs are a complete 
fabrication from start to finish.” 

 
• But the German government did 
not clear your son and cited the 
Hamburg cell of al Qaeda. What 
would you have to say about that? 

“In the beginning the German 
intelligence services had said that 
no-one in Germany had been 
involved in the attacks in any way, 
neither Mohammed Atta, nor anyone 
else. Later, following pressure from 
the American government, they 
declared that there were ‘sleeper’ 
cells linked to bin Laden. They then 
went back on what they had said and 
revealed the truth. The German 
government even sent a formal 
apology to the Saudi and Egyptian 
governments. Unfortunately, these 
apologies were neither published nor 
made official, probably in order to 
preserve international relations. 
When I spoke about this to the 



 34 

German press, they confirmed that 
this was so. But the German 
Attorney-General is afraid of the 
Jews and ended up saying that the 
cell had been set up by a Moroccan 
and Mohammed Atta, which is not 
true at all. Once again, I say that my 
son is still alive. Mohammed Atta, my 
son, spent the entire month of 
October 1999 in Cairo. He came to 
get engaged. The records of the 
Passport Office confirm this and all 
this shows that the German 
Attorney-General is lying.” 

 
• So you claim that your son, 
Mohammed Atta, is still alive. Where 
is your proof? 

“I cannot enter into details, 
but I guarantee that my son is alive.” 
 
• In your imagination, then, since 
you have already said: “My son is 
alive, or they have killed him”. 

“It’s true. I said that last year, 
in a moment of distress. But my son 
is really alive. I am a reasonable 
man and what I say is governed by 
reason and proof. My son is still 
alive.” 
 
• So your son is not the presumed 
ringleader of the suicide hijackers? 

“It is known who the real 
ringleader is. He is on a tape held by 
the FBI. He admits his intention to 
hit the first tower. He’s an American, 
a Vietnam War veteran. His name 
can be found on the Internet. If you 
look at the passenger lists of the four 
planes you won’t find the names of 
any of the 19 Egyptians and Muslims. 
They were forged.” 

 
• So where are these 19 people, and 
where is Mohammed Atta? What is 
your family relationship to Marwan al 
Shehi? 

“There is no family relationship 
between my son and Marwan al 
Shehi, but this young man from the 
United Arab Emirates has a cousin 

called Mohammed Atta, whose 
mother is called Sania Abdel Hamid 
Sadeq and lives in Cairo. My son has 
no family links of any kind to this 
person. I had never heard his name 
before this.” 

 
• Why do you not admit that your 
son could have been the victim of 
certain organisations, what is called 
“brainwashing”? 

“His German professor 
nicknamed him “Einstein”. My son 
taught in an institute in Cologne. He 
had not been brainwashed. He trains 
other people, how do you expect him 
to have been brainwashed? My son 
redrew the plans for the town of 
Alep; he is not a weak or ordinary 
character that can be influenced by 
anyone. This incident has nothing to 
do with Mohammed Atta, my son, 
nor with the other Mohammed Atta, 
nor with any other Arab or Muslim. 
It’s simply the American desire to 
control the world.” 

 
• Are the Egyptian authorities aware 
that your son is still alive? 

“Of course they are. But the 
timing of your questions is frankly 
not very appropriate.” 

 
• Which of your son’s friends has 
contacted you from Egypt or 
Germany? 

(He interrupts me) “I cannot 
answer any questions that could 
compromise the security or interests 
of my son.” 

 
• Could you tell us if he has been to 
Afghanistan to train in the al Qaeda 
camps?  

“These are lies. It has been 
published that he visited Afghanistan 
in 1995, but at that time my son was 
working in the Al Moïz Billah street 
cooperative. 

 
• But last year you said he was a 
martyr! 



 35 

“I am not a clairvoyant. When 
the accident happened, I had no 
information, so I said that he might 
have been kidnapped, killed or 
injured. But now I have information 
from both the Germans and the 
Americans.” 

 
 
 
 

 
 
 

GIHANE EL HASSANI 
Cairo, Asharq Al-Awsat, September 11, 2002 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 36 

 
Events of September: the other Point of View 
 

Those who say that these 
events have been catastrophic for 
Arabs and Muslims are going too far. 
But, this is the version we hear most 
in the media. Taking any other 
position would automatically brand 
its author as a terrorist and 
extremist, attracting accusations of 
actively supporting the dark forces, 
in the new western terminology for 
Muslim religious fundamentalism. 
This is why many prefer to bow to 
American rage and avoid suspicion.  
 

The Arab world has found itself 
in a bad position since the “campaign 
against New York and Washington”, 
if we are to stick to the official 
language used in the al Qaeda 
network’s communiqués. Even if the 
situation was hardly any better 
beforehand. These events, despite 
what has been said about their 
negative effects, have stirred up the 
waters of a stagnant and rotting 
pond called “the Muslim world”. And, 
for the first time in thirty years of 
apathy, they have led the Arab world 
into a process of change which will 
not be for the worse, given that, 
from where we are now, things can 
only get better. 

 
The al Qaeda network, and its 

leader, Osama bin Laden, are not 
primarily responsible for the attacks 
of 11 September .It’s the corrupt, 
oppressive and impotent Arab 
regimes, that pushed their citizens 
into a state of despair and 
frustration, finding no alternative 
other than violence to express their 
discontent. If these regimes had 
respected the rights of their citizens, 
if they had fulfilled their civic and 
Islamic duties in terms of 
sovereignty and true independence, 
if they had worked towards liberation 
and the achievement of happiness in 

the name of a State of law and social 
justice, Sheikh Same bin Laden and 
the other revolutionary Islamists 
would never have thought of acting 
over the heads of these regimes. 
They would not have reverted to 
violence, let alone terror, as they did 
a year ago. 

 
The popular support for the al 

Qaeda network and its leader in most 
Arab states, particularly in the Arab 
peninsula, is a clear-cut 
condemnation of these regimes. It is 
the expression of their total rejection 
and an obvious call for change. 
 

These regimes have not halted 
their repression in fifty years, and 
the presence of Islamic extremist 
movements has been considerable 
throughout this entire period. Yet, 
when certain of these regimes tried 
to adopt a nationalist line and resist 
western colonisation, the difference 
between them and Islamist 
movements lessened and was less 
marked than it is today. 

 
The attacks of September 11 

shook the Arab world; they have 
shortened the lifespan of our 
oppressive and terrorising regimes 
and, above all, lessened the impact 
of the complex of terror rooted in the 
souls of the Arab public. They have 
unmasked the colonialist face of the 
USA. But they have especially shown 
just how wrong Arabs and Muslims 
were – at least some of them – to 
form an alliance with the USA against 
the Soviet Union, and to deliver the 
entire world on a silver platter to the 
new empire of evil: the USA and 
Israel. The irony is that those same 
Islamist organisations that were the 
strongest allies of the Americans in 
their fight against the Communists 
are now their worst enemies, and the 



 37 

first to be targeted by the war 
against terrorism. This is also turning 
out to be true for the traditional 
allies of the USA, such as Saudi 
Arabia, Egypt and Pakistan. The 
latter form the principal breeding 
ground of fundamentalist 
movements, not so much because 
they are lax, but because of their 
corruption, their repressive measures 
and the almost total absence of civil 
liberties and human rights. 
 

We respect the opinion of 
some who consider that the events 
of September 11 have had a 
negative impact on the Palestinian 
Intifada and have given Ariel Sharon 
the go-ahead to crush it with the 
absolute support of the USA. But we 
have to ask ourselves what the 
situation of the Intifada would be 

today without these attacks. Would it 
have turned out any better than the 
first? 

 
The present American 

administration has not adopted a 
more hostile attitude towards Arabs 
and Muslims because of the events of 
September 11. It was like that from 
the day it came to power. It would 
be useful to note that the present 
administration only used the terms 
“Independent Palestinian State” and 
only started to work towards 
obtaining Security Council resolutions 
to this end after the attacks of 
September 11. 
 

    ABDEL BARI ATWANE 
Al-Quds Al-Arabi, September 11, 
2002 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 38 

 
Real Question or Simple Rhetoric? 
 

“Why do they hate us?” This is 
the question that personalities and 
people in the media were asking 
after September 11. Some Arabs, 
spurred on by pathological optimism, 
saw this as a sign of serious and 
frank self-questioning by the 
Americans – a kind of dawning of 
awareness that would lead them to 
take a close look at the tense 
relations between Arab countries and 
the USA to find the answer. 

 
So what was the outcome? It 

turned out that the question was, 
purely and simply, rhetorical. It was 
the question of an angry man: “Why 
do they hate us?” A kind of wailing 
self-pity at what has happened to 
him, as if it were a sign of blind 
hatred… Is this what hatred looks 
like? It is a question that seeks no 
answer. It is the accusation of the 
one who hates who has no 
justification for his hatred – a soul 
that is overcome by blind hatred. 
They hate Americans for being 
American. It is a new form of anti-
Semitism, an incurable disease, for 
which it would be pointless look for 
either a cure or a cause. Anyone who 
asks: “Why do they hate us?” 
assumes: 1. They hate us; 2. The 
only reason for this ill will is simply 
that they are “them” and we are 
“us”; in other words that: 3. At best 
they hate us because of “who we 
are”. In other words, it is because of 
our way of life. 
 

They hate the American way of 
life. But what is the American way of 
life to those who bewilderedly ask 
why they have been targeted? It can 
be summed up in one single word: 
freedom – starting with that (or 
those) of the individual, ending with 
the representational democratic 
system, and, on the way, passing 

through freedom of the press and of 
creative expression, commerce and 
investment – in short, market 
freedom. 
 

The individual can then use 
the consumer way of life and the 
right to pursue happiness, in 
whatever form it takes for him, to 
surround himself with a self-image of 
his own making. Usually this includes 
self-realisation, including 
professional, sexual and other 
preferences. It doesn’t matter if the 
number of Mexicans who have died 
trying to cross the border into the 
USA, in their own quest for 
happiness, is the same as the 
number of those killed in the 
Intifada. 
 

History shows that the Arabs, 
since the beginning of their struggle 
against the French and British 
colonisers, turned to the USA as a 
model of freedom. They even aspired 
to this model. Their conservative and 
revolutionary movements, whether 
religious or nationalist, found 
favourable echoes or reactions in 
America. The fact is that they had no 
conflict with the USA, whether over 
the right to self-determination, or 
over the colonisation of other 
countries in the region. Religious 
figures understood that American 
culture included grand spiritual 
principles and that the average 
American practised his faith. 
Democrats saw a model of 
integration of the principle of 
citizenship. And nationalists worked 
to reconcile themselves, or even 
establish pacts with America and 
against the European colonising 
forces. Many emigrated there, 
alongside the downtrodden, the poor, 
the refugees and the adventurers 
from other peoples, who were 



 39 

looking for freedom, happiness and 
self-fulfilment, fleeing homelands 
that no longer welcomed them, or 
circumstances – such as poverty, 
illness and injustice – that had made 
them foreigners in their own land. 
 

When the Arabs started to 
“hate” the USA, that is, when known 
political powers started to stir the 
people up against the USA and to try 
to find the right atmosphere for this, 
this was in no way because of the 
American way of life. But it is true 
that this way of life was the direct 
target of Communist attacks, with 
their ideologies of the time regarding 
the conflict between the Soviet Union 
and the USA, their marginal political 
movements and sectarian policies, 
especially after Sayyed Qotb had 
published his theories about this, 
soon after he returned home. But 
anti-Americanism within the major 
movements of Arab society today 
has two main poles: 1. The 
divergence of the policies and 
interests of the USA regarding the 
region and the aspirations of the 
Arab people – and others – in terms 
of independence, freedom and self-
determination; 2. The unshakeable 
pact between the USA and Israel, 
which even goes against American 
interests in other parts of the world. 
In a word, Arabs and others abhor 
the contradiction between what 
America says about its principles and 
way of life and their actual practices, 
as well as those of the CIA and 
American monopolies and embassies 
abroad, whether in Latin America, 
the Middle East, South-east Asia, or 
anywhere else in the world. 
 

In reality, the USA have made 
themselves the enemy of democracy 
and human rights when this served 
their interests at a given time, but 
have made a show of supporting 
these ideals when they saw they 
could provide a useful stick with 

which to beat regimes close to or 
allied with the Soviets. 
 

Also, their policies towards the 
Arab world have been characterised 
by an unexplained animosity towards 
the oppressed Palestinian people and 
their right to self- determination and 
a return to statehood. They have 
sided with Israel against Arab and 
Palestinian nationalist movements. 
Since September 11 this alliance has 
turned into an alliance between 
American religious fundamentalism 
and Jewish fundamentalism, around 
values such colonisation, racial 
representations of Arabs and Muslims 
and other forms of division of the 
world into good and evil. 
 

Arabs have never hated the 
USA, nor their way of life, but they 
have detested American policies – 
and their feelings are shared by all 
peoples of the Third World. At the 
same time, those who could have 
had to endure the American mode of 
consumption and its widespread 
media symbols, like advertising, fast-
food, jeans, chewing-gum, music, 
Hollywood and, of course, cars and 
electrical equipment. So, the direct 
expression of this hatred of the USA 
has been a rejection of the American 
way of life, expressed by two main 
tendencies. The first is to take this 
popular consciousness, which is 
hostile to American policies, as 
hatred of America itself. This is the 
usual American and European 
behaviour when they are involved in 
hostilities, wars or disputes with 
other nations. And the other 
tendency is to see this animosity to 
the American way of life as the result 
of the creation of the need to 
practice this kind of, very much 
publicised, hatred. It is also a result 
of the way the global economy is 
structured and the inability to 
express this hatred as a class war, as 
is usually the case. There is a 



 40 

tendency to blame the USA and the 
West in general for this global 
economic structure, or what is often 
today called the “developed North 
against the South”. 
 

We shouldn’t be asking 
Americans to wonder why we hate 
them. Rather, we should be asking 
them why they detest us. In a 
serious discussion with American 
society and its principal players, we 
should try to open their eyes to the 
fact that there is no hatred towards 
the “American way of life”. But there 
is a contradiction between those 
values that are supposed to be the 
pillar of American society and certain 
aspects of US foreign policy. 
 

We have to be able to show 
that Israeli policy is racist, and goes 
against liberalism, democracy and 
human rights. Only when we have 
done this can we show that what is 
called the “American way of life” is a 
sham. There are in fact several 
American ways of life and each of us 
may be for or against some of them. 

And, above all, there is no Arab or 
Muslim way of life that would be an 
enemy to the American way of life. 
There are also forms of Muslim 
religious fundamentalism that spend 
their time making a distinction 
between the good and the bad. But 
there are also several kinds of 
Christian religious fundamentalism in 
the USA. We have Conservatives who 
feel close to Republicans, put their 
trust in them and end up falling 
again and again into the same trap, 
without ever learning their lesson. 
We have Democrats who do not 
know how to support American 
democracy, because it is no friend of 
Arab democrats, but is a friend of 
“Israeli colonialist democracy”. And 
because the level of democracy of an 
Arab is measured by his willingness 
to normalise relations with Israel. 
 
AZMI BISHARA, Member of the 
Knesset,Leader of the National 
Democratic Assembly, Nazareth 
Arabic Media Internet Network, 
September 13, 2002 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 41 

 
Electric Shocks for Everyone 
 

Not content with drowning the 
world in Coca Cola, dollars and Big 
Macs, the Americans are exporting 
prisoners to Arab countries for 
torture because they cannot do it at 
home. 

 
According to the July 31 issue 

of El Pais, the Americans have 
started to deport dozens of Muslim  
prisoners to Arab countries that still 
practice torture – in other words, all 
of them. Uncle Sam wants to obtain 
information about the al Qaeda 
network using its good connections 
with Arab states. 
 

This information was passed 
on to a correspondent of the Spanish 
daily by “sources within the US 
Defence Department”.  
 

These deportations are being 
carried out without recourse to any 
extradition treaty. According to the 
paper, the system works like this: 
when a suspected al Qaeda member 
is arrested, for example in Indonesia, 
the US arranges with an Arab 
country, such as Egypt, to offer 
“hospitality” to the prisoner without 
passing through Guantanamo. Then, 
once the dirty work has been done, 
the country that has “welcomed” the 
prisoner shares the information 
gathered through torture with the 
CIA and the FBI. This allows the USA 
to appear before the international 
community with clean hands.  
 

As Arab countries already have 
a bad reputation, a few cases of 
torture won’t change anything. And, 
according to the Madrid-based paper, 
this also explains the desperate 
attempts by the Americans last week 
to block a clause reinforcing the 
international treaty against torture, 

which enables prisons in signatory 
countries to be inspected. 

El Pais was able to confirm this 
information through “American 
military sources” who asked to 
remain anonymous. 
 

The paper published the case 
of Mohamed Jabarah Mansour, 
accused by the Americans of being 
behind the attacks on American and 
Israeli embassies in Singapore and 
who is currently being ‘fried’ by the 
Oman secret police. Or Mohamed 
Saad Iqbal Madni, arrested in 
Indonesia in January and transferred 
from Jakarta to Cairo for Egyptian 
style interrogation. And there is also 
the Yemenite student, Jamil Kassim 
Said Mohamed, involved in the 
attack on the warship USS Cole in 
Yemen, who was transferred by the 
Americans to Jordan so that the King 
Abdallah’s cops could have some fun  
with him. 

 
There is even the case of one 

Mohamed Haidar Zammar, a Syrian 
citizen arrested in Morocco and 
transferred to Syria with American 
blessing. He is currently being 
‘interrogated’ by Bachar al Assad’s 
police. 
 

The paradox in this lamentable 
story is that Americans and Arabs 
disagree on practically everything 
except torturing Arab citizens – 
Arabs and not Americans, because 
when their citizens are involved, the 
US is ready publicly to denounce 
“Arab barbarity.” 

 
Demain Magazine, August 3 - 
September 7, 2002 


