
 1 

PREAMBLE 
 
 

      
        On the occasion of the international day of the press freedom, the Tunisian League for 
the Human Rights Defence puts at the hand of the public opinion this report about 
information and press freedom in Tunisia after it issued in 1999 under the title of “Press 
freedom in Tunisia” a complete study relevant to the press reality in Tunisia. 
        The League insisted in its report, articles and activities on its interest in the press reality 
In Tunisia because this area knew a serious decline during the last years, which let the 
Tunisian citizens abandon it and appeal to the foreign press, since the Union is aware that  the 
press is the reflective mirror of any progress that the country is likely to record and since 
It also realized that the freedom of expression is the way to issue general freedoms. 
        This report focused on clinging to the recorded events and happenings that the last 
century had known and which show by themselves the decline that this field has known 
through hamper and pressure on journalists as well as the excessive similitude made between 
all mass media, which led to a national agreement about requiring the improvement of this 
field.  This report is not limited to the various harms which affected the journalists and 
newspapers resulting from the authority control, but this report concerns every citizen who 
tries to put his rights of expression into practice mainly through  the internet, but who also 
faced arrest and trial.  The report did not make any distinction between press freedom, the 
Journalists freedom and the expression freedom. 
        It was useful to make this report through following continually and precisely the 
information reality in our country, and through the study made by the Tunisian League for the 
Human Rights Defence in 1999 as well as the two reports made by the League in 2001 and 
2002 (this latter being prepared now) and the report of the press freedoms concerning the 
Tunisian Journalists Association for the year 2002, and the report made by the special reporter 
which is relevant to the information freedom in the Human Rights Commission included in 
the United Nations.  This latter visited Tunisia in 1999, as well as the reports made by the 
organization “Correspondents without frontiers” and the academic and informative studies 
made during the last years. 
        The managing Committee of the League wants to be grateful for the League Commission 
to achieve the first project of this report.  The managing Committee reviewed and amended 
this project in order to enrich it and make its content more accurate.  This Committee was 
composed of Mr Souheir Belhassen, Mr Slaheddine Jourchi, Mr Rachid Khachana, Mr Larbi 
Chouikha and Mr Lotfi Hajji. 
        In publishing this report, the League wanted that to be a yearly tradition on the occasion 
of the International Day of Press Freedom held on May 3rd every year. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 2 

  
 

INTRODUCTION 
 
        The outstanding feature of the Tunisian information became harmony and similitude 
between all its written, oral or visual media, mainly in the field of national events which are 
broadcast  in the same way with all these means and which are presented continually based on 
their positive sides.  The Tunisian mass media do not include an analysis or critic of the 
government policy, and it lacks non official information and analysis, and it avoids to speak 
about the violations in the field of human rights for long years; which are commonly shown in 
the announcements made by many non-government Tunisian Organizations and which are 
only broadcast in sites through the internet. 
        Tunisian information was also characterized during the last few years by the absence of 
articles concerning opinions about future processes relevant to the society, the reality of the 
country and their future. Previously,  many newspapers were full of these articles such as 
“Erraay” (opinion), “Elmostakbel” (the future), “Elmanar”, “Democracy”, “Ech-chaab” 
(people), “Tarik Eljedid” (the New Way)”, “ElMaghreb Elarabi”, “Reality”, “Elouehda” (the  
Union) “Elmawkif” (the attitude), all these being newspapers and magazines which were 
created in the spring of the Tunisian information since 1977 until the end of the eighties. 
        This situation lets the citizen look for other information exits especially with the 
appearance of new data in the information space, and above all by the appearance and 
spreading of the satellites and the internet, and that is why Tunisian television channels have 
been settled and broadcast from abroad and absorbed many citizens –although the broadcast 
time was limited - those channels display national matters in different ways which are not 
similar to the official points of view and enabled the activists, the opposers and Independants 
to express and be interested in the news which do not find any area in the Tunisian 
information (“Elmostakilla” channel in 2001 and before breaking down, channel 3 “Zeitouna” 
in 2002, before it stopped the broadcast and channel “Dialogue” which has started its 
broadcast recently in 2003). 
        This situation in which Tunisian information is getting and its regression from one year 
to another in the same way as the comparison between its different contents since 1989 so far, 
all this preoccupies many professional, civil, political, parliamentary and legal institutions, it 
also lets many non-governmental organizations find it queer to choose Tunisia to organize the 
second part of the International Summit about the world of data in November 2003, the first 
part  was held in Genova (Switzerland) in December 2003. 
 
– The professional level : the General Assembly does not avoid the meetings held by the 

Tunisian journalists Association to deal with the prevailing bad  situation of the Tunisian 
information….. and many manifests were issued in this matter…. And among the 
recommendations coming from the last Congress of the Association which was held in 
April 2002 was the publication of a guide-book about information freedoms, whereas this 
guide has not been published so far, the Association office emerging from the quoted 
congress issued a report about the conditions of press freedoms on May 3rd 2002. 

 
– The civil institutions : the expression freedom, information and the promotion of the 

information field are considered among the continual and insisting requirements coming 
from civil Associations.  In 1999, the Tunisian League for the Human Rights Defence 
published a complete report about press freedom in Tunisia.  The reports of the League as 
well as those of the National freedom Committee, about the conditions of freedoms in 
Tunisia are dealing with the reality of press freedoms and the abuses occurring in this are 



 3 

added to this many international reports made by specialized organizations such as the 
report made by the United Nations special reporter about the development of the right in 
information and expression freedom.  It proved that this latter visited Tunisia in April 
1999 and prepared a complete report   about the information reality in Tunisia from all 
sides and also “ The Correspondents without frontiers” and the International Committee of 
the Journalists defence. 

 
 
– The political Associations : The Tunisian parties declaration are full of requirements 

aiming to improve the information field, which lets it be more open to the political and 
civil Associations.  Among these parties there are some which suffer from an information 
blockade ranging from a temporary one for a few parties to a continual one, for a few 
other parties, the blockade is reinforced when their declarations and attitudes include a 
critic of the Government policy or other official practices.  Many parties, organized in the 
last century symposiums and discussion debates about the reality of information in 
Tunisia and the ways used for improving it. 

 
– The parliament : The discussions of the State budget taking place in December every year 

cannot help the deputies of information interfering, and commonly, it is the most 
criticized subject among them and between the Government members particularly after 
the opposition became represented in parliament since 1994. 

 
– The legal Associations : The National Committee of Solicitors and the Association of 

young Solicitors required in many occasions to improve particularly  information and they 
were faced to an information blockade in the last period, which led to articles criticizing 
them after their relationships with the Justice Ministry were worsened, since it is 
considered as the authority. 

 
After the failure of the legislative elections taking place in April 1989, the decline of 

the information sector started following a stage lying on promises during two years, from 
November 1987 to April 1989.  The decline of information was linked to two important 
events known by the country : 

 
– The first event was the second Gulf war of 1991 : Tunisia experienced a unique event in 

its history on the information side which was the direct  control of newspapers, the 
political authority obliged all Tunisian newspapers to deliver their subjects before 
publishing them to the Secretary of State of Information in order to let the department be 
informed about them and determine the subjects allowed to  be published, according to the 
Secretary of State’s decisions, in addition to the  repressive character which stands in 
opposition to the freedom in that decision,  which caused professional difficulties 
concerning the executive side, this obliged. 

 
– A few newspapers to insert white blanks, thus, the Secretary of State of information 

decided to forbid white blanks on Tunisian newspapers. 
              

As far as the professionals are concerned, the direct control over newspapers was 
abolished due to the lack of efficiency of the executive side, it was replaced by other strict and 
effective measures, as we will see it later. 

 



 4 

The second event was the opposition of the authority with the prohibited “Nahdha 
movement” : in that time, they started to insist on a unique source of  information…. And 
many “specialized newspapers” started to publish news, unsigned articles and analyses, 
articles which are not attributed to their sources, and which are in opposition to the press 
professional manners.  They took notice of that measure until it became a general rule in all 
Tunisian newspapers, since the news concerned with important political events are extracted 
only from one source, and many Tunisian newspapers dare not publish something different 
from the official event even if they possess definite news. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 5 

 
LEGISLATION 

 
 Since the creation of the Human Rights movement in Tunisia, among its main 
requirements, we can quote the cancellation of the preventive press law, and it was replaced 
by a law which met more the professionals requirements as well as the political and legal 
movement in general, because the 1975 quote law led to the trial of many Journalists and 
other political fighters and Association supporters who were tried for their wrong opinions, 
which led to the sacrifice of  many newspapers. 
 
 And since November 7th 1987, the 1975 law was amended three times, first on August 
2nd, 1988, secondly on August 2nd; 1993, and the third time on May 3rd 2001.  Every 
amendment was followed by an information campaign, conceived as a qualitative move in the 
information field, the presentation of the last amendment was achieved as a fruit in order to 
ask the consultation of the concerned parties, such as the journalists, literates, experts in 
information and university Professors.  It was also presented on the  basis that it will 
discharge the journalists from self-control, seen by the authority as a big obstacle facing the 
improvement of the information field. 
 
 Whereas, after being informed about the articles amended in the press code, the 
Tunisian journalists did not rejoice at the amendment and regarded it in a motion emanating 
from a general Assembly of the journalists Association, held after its amendment, as “ a 
support to the decisions of the Government President, declared in his speech on November 7th, 
2000”.  he cancelled the crime of the public order defamation ; whereas he kept the public 
order with its main components, since those are considered as crimes leading to punishment 
by jail, such is the case for the Judicial circles, land, sea and air army, the official bodies and 
public institutions. 
 
 The Tunisian journalists Association considered  that this amendment moved the 
articles depriving freedom from the press Code to the public law, without cancelling them. In 
this regard, the articles 35, 37, 38, 39, 45, 61 and 62 were withdrawn from the press Code and 
were inserted  in the penal code, as they concern repressive judgements, and the article 56 was 
also with drawn from the press Code and was inserted in the post code under n° 29 (repeated), 
as it is concerned with crimes committed through the post office. 
 
 The amendment did not change the registration of copyright process which 
represented during some years a means for an anticipated censorship, moreover, the Article 2 
of the Press Code states : 
 
 
 
 
– Are submitted to the measures of copyright registration : 
 

1. All kinds of literary works such as books, periodical publications, leather-bound books, 
drawings, drawn paintings, illustrated postcards, posters, geographical maps,  publications, 
valuations, magazines and others, 

2. the following literary works : musical, vocal and visual recordings, photos, data programs 
put at the disposal of the public free of charge or not, or those which are delivered in order 
to be published. 

 



 6 

– Permission to information companies : 
 

Among the main requirements of the Tunisian informers in Tunisia, the amendment of 
article 13 of the Press Code, which attributes to the Home Ministry only the right for allowing 
to anyone who wants to create a press company, and the article 13 of the Press Code states 
that an application must be delivered to the Home Office on a stamped paper and signed by 
the periodical publication Manager, before the appearance of any periodical, a receipt is given 
and the Home Office submits to the Secretary of State of Information office and to the State 
Prosecutor office copies of the information stating all documents provided with by the 
concerned party. 

                                                             
 
Article 14 completing article 13 states : 
Before printing any periodical publication, the printer has to require the receipt given 

by the Home Office and which has to be handed within one year, the receipt indicates : a 
dilemma attributed to the Tunisian Press Code. The special reporter who depends on the 
United Nations Human Rights Commission, described about information and expression 
freedom in a report concerning the expression freedom in Tunisia, which appeared in the year 
2000. (during his visit in Tunisia in April 2000). That article described the greatest defect 
in the Tunisian Press Code because the Home Office does not deliver the mentioned receipt to 
the concerned parties although they presented applications to settle information companies 
meeting the legal requirements, which made it impossible to issue these receipts so long as 
legislation requires from the printer to print any periodical on obtaining that receipt, in 
accordance with the article 14. 
 

In return, and as they did not receive any permit, the parties cannot take any legal sue 
with the Administration because they are deprived from the right of creating information 
companies 
 

Unofficial statistics show that about one hundred applications were presented by 
candidates to the Home Office and did not receive any answer, there are some who made 
their applications more than ten years ago such as the journalist Noura Borsali, who presented 
an application for creating a magazine with the title “Maghrebian Women” (=“Maghrebiets”), 
and Professor Mohamed TALBI who made an application for publishing  an intellectual 
magazine with the title “Intentions” (=”Makasid”), and the journalist Sihem BEN SEDRINE  
who asked for launching a magazine under the title “ a word” (=”kilma”). The ignorance of 
the administration urged her to publish it through the internet. 
 

In addition to the legal dimension, the applicants and informers are complaining about 
the absence of subjective norms in order to grant  licenses for creating information 
companies, most of which are granted to the non-professionals and specialists…. And the 
Tunisian journalists in their Congress and continual Assemblies required the setting of 
subjective norms used for delivering permissions taking into account the professional 
dimensions. 
 

The professional and legal parties agree upon the necessity of cancelling the condition 
of the receipt enclosed in the article 14 of the Press Code and taking into account the 
declaration sent by registered mail for instance, which is the real license, as it is the case in 
some Arabic  countries.  

 
 



 7 

– False news: 
 

The Press Code remained with the amended article 49 concerning the false news.  This 
article : “The publication and circulation or re-publication of false news, papers or falsified 
papers attributed to others by any means, lead to the punishment of those who commit them, 
by jail ranging from two up to three years, or by a penalty of 100 up to 200 dinars, or by both 
punishments if the commitment is made in bad faith or turbidity, and this is 
likely to trouble the public order and the legislator was kept in an ambiguous situation since 
he did not determine the concept of false news as well as that of the public order.  Due to that, 
the professionals and specialists in legislation consider this article as an obstacle against the 
diversity of news and their multiplicity in the Tunisian information. 
          The 2001 amendment of the Press Code did not reach the Tunisian informers’ 
ambitions as well as those of specialists in law ; and this was declared by the Tunisian 
journalists frankly during their National Assembly which took place on May 11th 2001, when 
they considered through a general motion that “the last amendment of Press legislation did not 
come up to the journalists expectations and in this matter did not take the proposals of the 
Association into account”.  The Tunisian League for the Human Rights Defence ascertained 
in its 2001 report that it was sticking  to all the requests representing a real guarantee for the 
credibility and earnestness of the Press and Tunisian journalists through the amendment of the 
legislation, the cancellation of punishment by jail, the provisional arrest due to penalties 
concerning opinion and also the replacement of the real 
previous licences by simple information before every publishing action, and release the 
Government from the burden of the information field which is the main obstacle against the 
expression freedom, and also by stopping the Government jn speculating from the sources of 
news and its proceeding in order to ensure the independence of the press and information 
companies, and also by stopping to appeal to the judicial body to abuse of the expression 
freedom and curtailing the journalists freedom and by putting an end to the political 
segregation and enabling the public institutions to launch their advertising –now monopolized 
by the Tunisian Agency for Foreign Communication (T.A.F.C.)- on the newspapers according 
to pure technical norms which do not have any relation with articles published by these 
newspapers, and the extent to which they are devoted to the authority.  The League is 
considering that the expression freedom represents the basis for the guarantee of all 
democratic  freedoms. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                                      
 
  
 
 
 
 
 
 
 



 8 

 
CENSORSHIP 

 
 
        The information legislation in Tunisia does not state any form of censorship whereas the 
Tunisian journalists are complaining about the variety in the censorship methods and their 
diversity through attitudes which became the highest authority in legislation, they are 
represented by the following measures : 
 
Closing the sources of events before the journalists and the move from “Tunis African 
Press”  Agency, the only official Agency in Tunisia to a single source of news connected with 
the official events, in addition to the absence of official Spokesmen in the Tunisian Ministries 
or responsible executives  who are able to supply journalists with declarations and provide 
them with answers to their requests. 
 The Tunisian Government invented some years ago regular meetings between 
Ministers and Journalists, which does not reply to the journalists curiosity in opening the 
springs of the news, then they were transformed into so-called collective news published in 
the same way and form in all newspapers. 
 The Tunisian journalists think that this method enables to eliminate basic press 
concepts such as “Press anticipation”, diversity and special dialogues, etc… 
 
– Publicity :  The newspapers investment through advertising becomes one of the main 

means of organized censorship since the creation of the Tunisian Agency for Foreign 
Communications which monopolizes the distribution of public advertising reaching  a 
very high rate and which newspapers publishing subjects, not in harmony with the official 
line, are deprived from, or they are diversified in the official circles in this way. 

 
The newspapers Managers realized therefore this mission, they tried to avoid publishing 
articles which are likely to hide advertising, that is why, carefulness and advertising 
circles were enlarged, and advertising became an effective means for “preventive 
censorship”, far from any legislation or control. 
In addition to the Agency for Foreign Communications authority, the specialized 
authorities insist on another means for financial pressure on newspapers and magazines 
which consists of the public subscriptions resulting commonly in the financial crisis, 
which is difficult to solve when the rate of subscription is high.                                                     

 
– Plaguing : The specialists in information were complaining about the absence of 

legislation in the last century – to its restraint – it separates the co-ordination between the 
supervising authority and the information companies.  The legislation was replaced by the 
direct contact with the supervisors of public and private information companies in order to 
provide them with instructions which are not subject to discussion, these new methods 
considered by the Tunisian journalists as a form of continual plaguing are fruitful, more 
than the insistence on legislation, as it was the case previously ; it focuses on three 
methods : 

 
The first method is to urge to cover a few events particularly important for the authority, that 
is why there are most of the time several preambles and also articles of similar subjects, the 
supervisors of information companies cannot refuse these requests for fear that they are 
controlled over their honour or their negative interaction. 



 9 

The second method is to prohibit writing on subjects or events that the authority does not 
agree upon, and there are several examples in this context, the closest example being the 
ignorance of the Tunisian mass media about the  Press conference in which the General 
Secretary of the Democratic Progressist Party,Professor Ahmed Nejib Chebbi declared that he 
was a candidate for the Government presidence in March 2003 ; the Tunisian television 
intended on purpose not to cover the demonstrations of the Civil Associations, as well as the 
demonstration held by the Tunisian General Labour Union supporting the Iraqi people on 
March 24 and 25, 2003, whereas it covered widely only the demonstration advocated by the 
Democratic Destourian Regrouping Party. 
The third method is that a few newspapers supervisors or Chief-Editors are used to 
consulting specialized areas about the publication of a few subjects, and they usually send 
articles “ subject to contest” to these regions in order to let them be informed about them and 
decide firmly on their matter, these methods took part in controlling in depth and competing 
for the publication of articles which come up to the authority expectations more than others.                                                
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  



 10 

CONSTRAINTS 
 
 
 The journalists are complaining about the great number of constraints facing them and 
the diversity of their techniques, which is an obstacle faced in their tasks according to the 
known press norms. 
 

A. Professional and institutional techniques : 
 
1.   The clear separation between the management and the edition in the Tunisian Press  

Companies, as it is in use in most countries including the Arab countries according to 
the proceeding of the information work requirements, since the management is 
specialized in the financial and administrative activities, the edition management 
supervises in fixing the edition regulations of the company and in following their 
execution. 
The management became in fact the highest authority in the Tunisian information  
firms during the last century, it interferes in the edition matters and it has its last word 
in fixing the edition lines.  This is available in the case of public and private 
companies where managers act in the same way as in any private trading company 
denying the peculiarity of the press work and also that of the journalist who is held 
responsible towards his readers and is managed by the Charter of this honourable 
profession. This attitude has a bad incidence on the edition on the account of the 
administration. 

 
2. The absence of the edition boards in the press companies.  Two information firms 

preserved this tradition and the edition boards were missing in all other companies,  
there are somewhere meetings which have not been organized for more than two 
years, this makes the role of the Tunisian journalist marginal in tracing the edition 
policy of the company, and this lets him be satisfied  by receiving the instructions and 
carrying them out, and in case he reveals his opinion he may face a punishment. 

      
3. The regular journalists’ following, which takes various forms according to the persons 

and companies through the articles censorship, and this is common to everyone, the 
management inquiry, the disabling by various methods such as time scheduling, when 
it is not in conformity with the collective agreement, such as what happened in March 
2003 in Dar “Es-sabah” where both journalists Dalenda Touil and Melika Daghfous 
were in charge of working from four o’clock p.m. until ten p.m., after their 
disagreement with the newspaper management, later, they both required their 
professional rights with their colleagues. 
The following may reach the blockade level in the company, this blockade is no 
longer applied in the public institutions but becomes also common in the private 
companies, like what happened in April 2003 to both journalists Salem Boulifa and 
Abdelhamid Elksibi in “Dar Es-sabah”.  Such a treatment is not limited to “Dar Es-
Sabeh” only but it is shared commonly by all press institutions. 
 

4. The following may reach the blockade level in the company, this blockade is no 
longer applied in the public institutions but becomes also common in the private 
companies, like what happened in April 2003 to both journalists Salem Boulifa and 
Abdelhamid Elksibi in “Dar Es-sabah”.  Such a treatment is not limited to “Dar Es-
Sabeh” only but it is shared commonly by all press institutions.  



 11 

Deprivation from the civil rights as defined by the collective agreement organizing 
this field. Many Tunisian journalists are earning small wages which are not in 
accordance with their educational level, functional rank or years of experience.  This is 
considered as an effective form of pressure on the Tunisian journalists, which led them 
to complain in many general Assemblies.  After violating the law, a great number of 
press institutions persisted against the silence of the authorities whereas legislation is 
clear in this matter.  Since the article 407 of the labour code defines that “ don’t 
benefit” of money devoted to advertising expenses, necessary for public interest by the 
Government, Associations and companies, on credit request from the public, only the 
companies registered on the drawn list in accordance with the article 406” which 
defines in its turn the necessity for respecting completely the collective agreement 
requirements concerned with the written press as well as the memorandum and articles 
on Association by the information companies.  In this matter, among the main 
requirements, among the general requirements put in the agenda of the Tunisian 
Journalists General Assembly held in November 2002, there was the demand to put 
the Articles of Association into practice. 
The Tunisian journa lists’s persistent request is quoted among the general requests for 
achieving the Tunisian journalist’s honour, which is the main condition in order to 
promote the information field. 
 
 

5. The wrong lay-off :  
A great deal of Tunisian official, public information companies relied on laying 

The journalists off as a temporary solution to get rid of the undesired elements on the 
Political and professional level.  There were various cases for dismissal ranging from 
A dismissal as being dictated by the authority and other cases due to professional 
Reasons.  It was decided to dismiss both journalists Taoufik Ben Brik and Azza Zarrad 
in 1990 from “La Presse” newspaper after writing articles about the press Situation in 
Tunisia. 

The journalist Kamel Labidi was laid off in 1994 from “Tunis Afrique Press” 
Agency after writing a series of articles about the Tunisian policy in “La Croix” 
French Newpaper where he was a correspondent in Tunisia, this exasperated the 
Tunisian Authorities which made a pressure, after a little, on the company 
management due to That dismissal, after the conversation he held with Doctor Moncef 
Marzouki , in the Quality of one of the candidates for the Republic President in 1994. 

The journalist Slaheddine Jourchi was dismissed from the “Realites” magazine 
In 1997 where he was holding the position of Chief editor in the Arabic department of 
The magazine, following the authorities pressure made on the manager of the 
Magazine in order to dismiss him, due to the negative incidence of his activities and 
His attitudes in the Tunisian League for Human Rights Defence. 
                    

The “Es-Sabah” newspaper management also dismissed the journalist Hechmi 
Nouira, at the beginning of the present year as he was accused for violating the Labour 
legislation after he appeared in the disciplinary Committee, and the newsPaper 
management blamed him because he interfered in the journalists Association by 
giving a speech about the Palestinian process, during a Ramadan. Evening, when he 
was absent from his work by a sick leave. 

 
There are various cases for dismissal (see the enclosed paper stating the 

Dismissal dates in the end of the report). All these cases tend to achieve two aims : 



 12 

 
– The first aim is political : Journalists are generally followed in the case they have a human 

activity concerned with the defence of rights, and stick to write articles about subjects 
dictated by their conscience and their professional morals. 

– The various cases for dismissal were pronounced under the pressure of the political 
Authorities and on their request.             

– The second aim : whereas the companies management insist on dismissing the Journalists 
who claim for putting the statutes as well as the collective agreement into  practice for fear 
that their colleagues would be informed by contagion. 

 
The study of the reality in this field shows that dismissal and threaten for dismissal in 

other cases was a repressive weapon on one hand and took part in weakening this field from 
many qualified journalists who left this business, emigrated or changed their positions and 
became correspondents to foreign and Arabic  companies since they were facing closed 
horizons. 
 

6. The planned resignations : 
Following the spiritual and material pressure made upon the journalists, a part of       
them is bound to resign.  The case of the journalist Hédi Yahmed embodies an 
example.  The “Réalites” magazine published on December 12th 2002, on the occasion 
of the Human Rights International Day, an inquiry about the conditions of prisons in 
Tunisia, prepared by the journalist Hédi Yahmed.  Whereas he did not tackle the 
conditions of politicians put in jail, and was limited in describing the negative aspects 
spread in jail such as the crowded prisons, contagious diseases, sexual intercourse, in 
spite of all this, he put the authorities into trouble; this led the magazine manager and 
the article writer to appear in front of the Attorney General Assistant who inquired 
about their matter on December 14; 2002.  All public subscriptions of the magazine 
were stopped (they were sent back nearly after two months following that event).  This 
induced the magazine management to suggest to Hédi Yahmed to get a leave with an 
unlimited period, this made him see a sort of pressure through this attitude, that is why 
he presented an application for dismissal to the magazine management which was 
granted. 
By ignoring the inside aspects of the “Réalites” magazine, Hédi Yahmed is considered 
as a new case among the information sacrifices.  He faced  what he recorded after he 
wrote the quoted article, and he engaged to cling to the professional norms and 
insisted on expressing his various opinions including the official point of view since 
the justice Ministry enabled him to receive documents in this regard through its Press 
Attaché to receive documents in this regard.                                                   

 
B. INTERDICTIONS AND DIRECT PLAGUING :  
 

3. Preventing the Tunisian journalists from covering a number of important 
news : 

              
             In the press field, the supervision authority insists on preventing the Tunisian 
journalists from Covering events and entrusts the police authorities with the execution of this 
prevention, sometimes  these authorities abuse of this interdiction to the extent of humiliating 
the journalists.  Among the outstanding situations during the previous years, we quote as 
follows : 
         



 13 

Depriving the Tunisian journalists from covering Bousalem floods in May 2000, and the 
Delegate of that area refused to meet the journalists and provided them with the necessary 
explanations.  Bousalem population considered that the journalists did not do their task in 
Informing about their tragedy, this led them to become very angry towards  the press and The 
journalists. 
The Tunisian League for the defence of Human Rights branch in Jendouba prepared a detailed 
report about the events, this report was the only one which described what happened. But it 
did not find its way to be published in any Tunisian newspaper.  This scene was repeated. In 
the present year “2003” floods, it included in addition to Bousalem a number of other cities 
and towns such as Medjez-El-Bab, Jdaida, Tebourba and other delegations located in Kef 
Governorate, where many citizens were victims.  The Tunisian newspapers were prevented 
from publishing the details of what happened.  There are some newspapers which sent a  few 
journalists to cities like Bousalem or Jdaida to cover completely the flood situation, whereas 
they were ordered on the same day to go back immediately to their offices  although they 
Insisted on searching information from official sources. 
 
– Depriving the Tunisian journalists from covering the events about Mr Hamma Hammami 

trial on two occasions, the first one on March 9th, 2002 and the second on March 30th 
2002, when a number of foreign journalists were allowed to cover the trial through the  
Agency of Foreign Communications.  The police authorities did not limit to the 
deprivation but rely on a few police agents to insult the present Tunisian journalists who 
claimed for their equality with foreign journalists, because they saw a sort of contempt on 
their rights through the segregation to which they were submitted. 

 
– The journalists were not allowed to cover Djebel Bourkornine fire and the Tunisia 

journalists Association mentioned the press freedoms in its report published on May 3rd 
2002 that the authorities were not limited to deprive the journalists but they were 
investigated and deprived from their identity which was retained for a period of time.  
They were removed away from the place of the incident and from the surrounding areas 
where the extinction operations took place and were threatened in case they published 
events about the fire on their newspapers apart from recording their names as another 
means of spiritual pressure. 
 

– Depriving the journalists from covering the terrorist aggression at the Ghriba jewish 
Synagogue in Djerba on April 11th 2002, and among the journalists there are some who 
prepared inquiries on that matter in spite of the official and informative overcast whereas 
they did not publish that event.  The Tunisian newspapers started to publish the details of 
that  Aggression after the German press was concerned with it, published many events and 
raised an objection to the Tunisian authorities about the role of information in analyzing 
that event. 
The German press was interested in the event because most of the aggression  victims 
were German tourists who were visiting the synagogue during that event. 

 
           These examples show that this matter was not limited to the Tunisian    journalists   
Constraint and censorship about political events only but they concern many events including 
the natural calamities, terrorist events and various news for which the authority Is not held 
responsible. 
 
 
                          



 14 

4. The security plaguing: 
       

In the previous years, the security constraints on Tunisian journalists multiplied in The 
view of preventing them from doing their professional tasks so that they would be an 
Example to the other journalists. 
           
– On October 14th 1994, Mr Slaheddine Jourchi, the Arabic department Chief Editor in the 

“Realites” magazine was faced to investigation in Tunis-Carthage airport when he 
travelled back from Beirut, after he took part in a national Congress where many Tunisian 
opposition figures were present.  He was inquired in the Home Office and his passport 
was seized during six months. 

 
– The journalist Taoufik Ben Brik was faced for six years to a security blockade, which led 

once to the civil security agents abuse of violence in the street and the breaking of his 
car.  

 
– Kidnapping the “Realites” magazine journalist Mr Hedi Yahmed recently in front of the 

Court of the first Instance on the day of Mr Hamma Hammami trial on February 2nd 2002, 
and this arrest during half an hour at the Bab Souika police station in Tunis ; then he was 
released after it turned out that “ he was not the demanded person”. 

 
– The abuse of violence towards Souheir Belhassen after her flight back to Tunisia on April 

14th 2001.  one of the police agents insisted on reaching her after she went out of Tunis-
Carthage airport lobby and he abused of violence towards her until she fell on the Floor 
and was given immoral attributes. 

 
– Murder trial : The journalist Mr Riadh Ben FAdhl was faced to a murder trial on May 

2001 after he published an article on “Le Monde” French newspaper including a critic of 
the Government policy, and he tackled the subject of turning against the power in Tunisia, 
and nobody has known so far the result of the inquiry held in that matter. 

 
 

3. THE TRIALS : 
     

The last decade recorded trials to a certain number of Tunisian journalists and 
newspapers resulting from their published articles, at the same time a lot of journalists were 
tried to have exercised their civil and political rights included in the -       -13-  International 
charters, the destour, the Tunisian law and also the right for organization and the right  of 
expression, it was proceeded to the trial of citizens and activists because they  exercised the 
right of expression, sought for information through the internet, and any process dealing with 
opinion or any political matter scarcely lacks accusation or convictions in accordance with the 
press legislation.  This report will be limited to the trials connected with articles published in 
written newspapers or in the internet sites, it is possible to notice in this context the authority 
appeal to the courts so as to dominate the press space and to familiarize with newspapers in 
the beginning of the nineties, which explains the intensification of trials between 1990 and 
1994.  Immediately after; they appealed to judicial techniques (economical, political and 
security reasons) in order to  ensure the framing of the mass media, which enabled the 
authority to reach the same goal efficiently without appealing to trials.  But, with the 
appearance of a new datum which is the internet, and by creating laws to this information 
space, and by the dispossession of the techniques in order to master its users,  once again 
there was an appeal to the judicial means in addition to the improvement in the technology  
control, the interdiction and the master. 



 15 

 
In March 1990, a judgement appeared stating a penalty levied on both the manage of 

“El- ilane” newspaper and its Chief Editor, and the trial of both by two months jail after 
publishing an article including the accusation of the previous executive of bribery.                
On May 24 1990, a judgement appeared on Master Moncef Ben Salem, stating three years 
 jail with the accusation of “publishing false news and the defamation of the Republic 
President in an article published in an Algerian newspaper. 

On June 23rd 1990, the “El-Fejr” newspaper manager, Mr Hamadi Jebali was tried, and 
on October 6th, a judgement appeared stating six months jail and a penalty amounting to 500 
dinars with the accusation for “inciting the law violation”.  On October 2nd 1990, Mr Hamma 
Hammami, the newspaper “El-badil” manager was tried together with the writer of the 
opening newspaper, issue n° 20 of September 20th 1990, which appeared under the title : “We 
are moving on the way to fight”, in accordance with the magazine “Es-Sahafa” legislation and 
with the accusation “the defamation of the political order and launching false news by trouble 
disturb, which led to the turbidity of the public  order in the country (case n° 490/33764), the 
newspaper “El-Badil” Manager was tried with the same accusation on the same date, under 
the title “The Algerian Government took the place of a political police, when will it be in 
Tunisia ?”.  He was tried by the Court of the first Instance and the Court of Appeal by two 
months jail, with the adjournment of the execution and with a penalty amounting to 100 
dinars in all cases, by adding the judgements by jail, Mr Mohamedm Kilani, the Chief Editor 
of the newspaper was tried  by two months jail by the Court of the first Instance and the Court 
of Appeal, with the adjournment of the execution, and with a penalty of 100 dinars, with the 
same accusation,  due to his article published in the issue n° 21 of the same newspaper, under 
the title     “About the Press legislation”. 
 

On October 20th, a judgement appeared on the manager of “El-Iilan” newspaper and 
Its Chief Editor, with a penalty amounting to 600 dinars, by penalizing the magazine with one  
symbolic dinar due to an article where it considered that a little business made by the Tunisian 
Embassy in Paris was suspected” 

 
On December 14th, 1990, a judgement appeared  penalizing the manager of “Tunis 

Hebdo” magazine as well as its journalists with 300 dinars and with two months’ jail, by 
Adjourning the execution, after publishing an article on July 30th, critisizing the absence of 
Members  in the Chamber of Deputies. 

 
On December 15th 1990, Mr Moncef Ben Mrad, the “Realites” magazine Manager    

was tried and penalized with 500 dinars because his magazine published an article  accusing 
the Tunisian police for failing in its task during “Abou Jihad” ‘s murder. 

 
On January 30th 1991, a judgement appeared on Mr Amor Shabou, “El Madhreb” 

Magazine Manager, with fifteen months’ trial, with the accusation “publishing false events 
“Likely to threaten the public order”. 

 
And on January 31st 1991, the Court martial in Tunis issued a judgement of one year 

Jail to Mr Hamadi Jebali, the “El Fajr” newspaper Manage r, and six months’ jail to the 
Attorney Mr Mohamed Nouri with the accusation “defamation of a judicial institution” due to 
the publication of a legal article about the Court martial, it is known that Mr Jebali is still in 
the jail under severe conditions, and also Mr Abdallah Zouaoui, who worked in the same 
newspaper, was submitted to an administrative control, after he spent eleven years In jail 
following his trial, this is in the framework of trying “Ennahdha” movement in 1991. 



 16 

 
And on March 23rd 1991, the judgement of Mr Amor Shabou appeared with a penalty 

amounting to 800 dinars, because she wrote an article where the Court discovered a 
defamation to one of the Government members. 

 
On April 27th : The trial of Mr Hamma Hammami, “El-Badil” newspaper Manager by 

jail for a period of two years and a half, with the adjournment of the execution and a penalty 
amounting to one thousand five hundred dinars, with the accusation of “launching false news  
the defamation of judicial circles and official bodies” after the court had judged in a previous 
meeting to stop the publication of the newspaper during six months”. 

 
On August 26th 1994, the “Realites” magazine Chief Editor was called by the Attorney 

General after he published a series of articles about sexual culture. 
 
On June 5th 2001, the Journalist Mrs Sihem Ben Sedrine “The electronic world” 

magazine newspaper Manager was put in prison in Manouba women jail after she came back 
from London following her participation in a television conversation in “El-Mostakilla” 
channel which broadcast its programs from London, and she was released after more than two 
months following her arrest. 
 
 
 

On june 13th 2002, Mr Zouheir Yahiaoui, known by his name “Tounsi” and who was 
animating the Tunisian mocking monetary site, was submitted in front of the 4th  Criminal 
Commission in the Court of the first Instance in Tunis, in accordance with the article 306, n° 
3 from the Penal Code and concerned with the punishment of any one who informed or spread 
a piece of news which is known previously as being false, so as to let others believe in the 
existence of criminal acts against persons or properties, “will be attributed penal punishment” 
and the article 84 of the Communication code concerns the stealing of telephone lines…;    

 
On June 20th 2002, this section issued a judgement of two years and four months’ jail 

for the accused who was absent, and with the hearing of his defence lawyer who abandoned 
by objection.  On July 11th 2002, at the Court of the first Instance  
in Tunis, the 14th section judged definitely Mr Zouheir Yahiaoui with two months’ jail in a 
trial where common rules of fair courts were not respected.  Mr Zouheir Yahiaoui was 
arrested on June 4th 2002 after six peace agents broke into the internet premises where he was 
working, they arrested him  without showing him their identity and without any order from 
the concerned authorities.  They investigated the premises as well as the equipments before 
they moved to his family’s house in order to make investigations and confiscate his private 
computer, he was arrested after months of security and technical pressure on  the site and its 
connections.  Yet, the Court of appeal has not analyzed yet the request presented by the 
solicitors to appeal on the verdict given by the Court of Appeal.  Mr Zouheir Yahiaoui is still 
kept in Borj-El-Amri jail, he took part in hunger strikes many times protesting about the 
prison conditions and claiming for being released.. 
 

On december13th 2002,after he published an article about the jail conditions in 
Tunisia in  the issue n° 885 of “Truths” magazine, which appeared on December 12th 2002, 
Mr Hedi Yahmed together with Mr Taieb Zahar the newspaper Manager, were called to 
appear in front of the Attorney General Assistant at the Court of the first Ins tance in Tunis, 
and after that, Mr Yahiaoui resigned from the quoted magazine.  In a manifesto that he 



 17 

published before his immigration abroad, he justified his resignation with the pressure which 
did not let him make any other choice. 
 
 Between February 5th and 12th 2003; a group of young people from Zarzis delegation 
in Medenine Governorate was arrested, being accused for sailing in prohibited sites through 
the Internet, they are still arrested in “April 9” jail in Tunis.  The date of their trial has not yet 
been determined till the writing of this report, during the same month, a group of young 
people from Lariana Governorate and Menzel Bourguiba were put in jail when they tried to 
travel to the Middle -East across Algeria, they had sailed in internet sites, considered as being 
prohibited by the Authority; and liable to legal sue, they are still in arrestation and the date of 
their trial has not yet been determined. 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                       
 
 
 
 
 
 



 18 

THE RESTRAINTS ON THE INTERNET AND ITS CONTROL 
 
           
 Since its appearance in Tunisia in 1996, the internet is submitted to control made by 
theTunisian Internet agency which works under the authority of the Ministry of 
Communication Technologies.  There are 12 suppliers in Tunisia among whom are included 7 
public suppliers (for supplying Government bodies, public and private companies) and 5 
private suppliers who are holding a license in order to sell subscriptions for private people, the 
internet users in the country are still less than other countries like Turkey, Lebanon ; 
nowadays, the number of users does not exceed about five hundred thousands, distributed 
according to the following rate : public centres 7.5 / , families and private companies 21.5 / , 
education, offices, companies,health and farming 71 /  , the use of the electronic mail doubled 
clearly. 
 
 The authority is trying to harmonize between two facts which are impossible to 
harmonize : 
The development and extension of the users’ network on one hand, and the police control of 
the network on the other hand, that is why a legislation appeared and was not limited to 
organize this field, but it included clearly the control and the interdiction sides, and after, law 
n° 88 – 89 of August 2nd 1999, amended and completed a few articles of the penal law and the 
schedule of conditions concerning the internet public centres (1998), this is in addition to 
improving technical means for controlling and increasing the number of experts and 
technicians in the  control field and the intervention towards the concerned police authorities, 
estimated to a few hundreds, those controllers are cutting the communication, they are 
stopping the lines, closing the  connection methods, interfering in the electronic mail and are 
prohibiting it in the same way as when they prohibit the connection with a certain number of 
sites. 
 

Control was carried out through invented methods consisting of : 
 

– Controlling the electronic mail particularly the mail concerning the political 
fighters and activists in the human rights, the matter is not limited to the control 
but goes beyond up to transforming or 

– Filling the aimed  electronic mail boxes with fictitious letters, which does not 
enable those boxes  to get new letters, which disturbs the electronic 
correspondence between aimed people. 

– Cutting the way in front of many international and national sites so that the users 
of the network would not reach them.  This cutting aims the Tunisian sites used for 
Independent Associations and opposition parties as well as people characterized by 
their different opinions and Young Associations sites, critical and subject to 
mockery, and sites used for International  and non-Governmental organizations,  
which are different in covering the national news, such as the sites of the Tunisian 
for Human Rights defense and the National Council of Freedoms in Tunisia and 
“RAD/ATAC – 

– Tunisia” and the offices of “Tunizine” and “TAKRIZ”, as well as the “Zitouna” 
site used for the 

– Prohibited “Ennahdha” movement and “Afak Tunisia” (=”Tunisian horizons”) of 
the Tunisian Opposer Mr Tahar Belhassine and the “International Federation for 
Human Rights” sites as well as those of “the International Amnesty Organization” 
in Tunisia, those of “Human Rights Watch”, “Correspondents without frontiers” 



 19 

sites, those of “El-Jazira” channel, the site of “Liberation” French newspaper and a 
large number of international and Arabic newspapers .sites. 

 
– Sending viruses to Independent Associations, which leads to damage the programs 

and Equipments, this happened to a few Independent Associations such as the 
League and the   Tunisian Democratic Women Association during the year 2002, 
and also the demolition and  Destruction of many sites such as what happened to 
“Tunisia 2000” sites, “Zitouna” and“Tunis News” sites during a temporal period in 
2003. 

 
– Closing a number of internet public Centres during safety control campaigns 

during June and July 2002 on the pretext that they are not able to control their 
customers. This concerns Centres where internet sites were established, or through 
which the young people chat with each other –through the internet- in subjects 
prohibited by the authority, this led the number of the internet public centres to 
decrease from 340 in 2002 to about 260 in 2003, at the same time, the licenses to 
open public internet Centres stopped to be delivered, and regular control was 
intensified by the security departments and office bodies under the authority of the 
Ministry  which is responsible for this field.  The list of interdictions was extended 
such as the prohibition of using floppy disks, which bounds a certain number of 
Internet  public Centres to close down. 

 
 
 
 
 
                                                           
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 20 

 
 
 

THE PROFESSIONAL MORALS 
 
 
 In return to intensifying the control over the mass media, the analysis, the articles of 
opinion,  the competent authority resorts to neglect spreading a declining information type 
lying on the transgression of the press professional morals and the honour charter. The 
newspapers “El-Hadeth”and “El- ilan” are particularly specialized in this degrading 
information mode, is added “Ech-Chourouk” newspaper which publishes from time to time 
articles in order to attack the Tunisian Human Rights Activists and opposers. 
 The transgression of professional morals lies on prooves that the specialized 
newspapers mentioned previously are used to following : 
 

1. Honour transgression : 
 It is a method followed by those newspapers in the beginning of the  nineties when 
they published detailed sexual and invented video tapes belonging to both Ali Laridhi the 
leader of the prohibited Ennahdha movement, who was put in jail for his whole life, the 
previous Islamist activist, the Advocate Abdelfattah Mourou and the previous Prime Minister 
Mr Mohamed Mzali. 
  
 The moral decline continues in order to cover political opposers and Human rights 
activists due to the influence of their cases by their private life, and due to their relationships 
in the framework of the International Human Rights network, this is also the case of many 
independent  associations and their leaders. 
  
 In spite of the multiple lawsuits against specialized newspapers made by people who 
were  dishonoured, they are still carrying on actions contrary to the professional morals and 
they are enjoying this protection since they are defended by law.  Every week we cannot 
avoid facing cases of officials with the complete silence of the judicial and official circles 
which are allowed legally to  Interfere in order to stop those actions stand ing in opposition to 
the country legislation, the conventional customs and the professional morals, the press 
informers themselves complained about  these actions and they saw through them a 
degradation in the level of the Tunisian press.  As examples, the Tunisian Democratic Women 
Association as well as its fighters and supervisors faced a series of outstanding articles 
characterized with crudeness and defamation, dishonour and rape in “El-Hadeth” newspaper 
in February and March 1998. During November and December 2000, not less than 10 articles 
appeared about defamation, hurting, accusation of betrayal in  newspapers like “El-Hadeth”, 
“Es-sarih”, “El- ilan”, “Ech-chourouk”, “Es-sabah” and “El-Arab”. 
 
 Those articles are exposed to the managing Council emerging from the League of the 
Congress as well as a number of national personalities, prominent lawyers and the opposition 
in Tunisia   and abroad.  During 2001, more than 100 articles were published about 
defamation, hurting and accusation of betrayal, in the average of about two articles a week, a 
few newspapers are hardly specialized in this field like “El-hadeth” newspaper, the Manager 
of which is Mr Abdelaziz  Jridi, “Ech-chourouk” and other newspapers such as “Dar-El-
Anouar”, “Es-sarih” the Manager Of which is Mr Salah El-Haja, “El-Ilan” the Manager of 
which is Mohamed Nejib Azouz, the Governmental newspaper “La Presse”, also “El-Ahd “ 
magazine belonging to Mr Nabil Bradii, 
                      



 21 

 “El-Arab” belonging to Mr Ahmed El Houni and “El-Horria” emanating from the 
Democratic  Destourian Regrouping party, they aimed next to the personalities and Activists 
and a number of independent Associations such as the Tunisian League for Human Rights 
Defence, the  Democratic Women Tunisian Association, the Tunis ian Association of young 
solicitors, a number of television channels, Press agencies and newspapers which cover the 
national news in a way different from that of official information, or cover news about 
activists and Opposers, or opened the field for expression. There are long information 
campaigns of 
 International legal Organizations which united jointly with activists and were exposed to 
  freedom situation in Tunisia. 
 
 The complaints made by the activists against the journalists and newspapers facing 
defamation, hurting and accusations for betrayal were unanswered, and these journalists and 
newspapers are still enjoying non punishment, which encourages them to carry on treading 
the press professional morals. 

 
2. The unsigned articles : 

 
 It is a method which has been  spread in the previous years in theTunisian newspapers.  
This kind of articles is characterized with the attack on the Personalities of the Civil society.  
According to the declarations made by the journalists and information supervisors, these 
articles are commonly delivered ready and prepared from parties in the Authority to the 
newspapers which are content to publish news, we can find one article in more than one 
newspaper on the same day.  Those articles multiply in the case a few professional 
organizations and bodies are in conflict with the authority such as the Tunisian League for 
Human Rights Defence, the National Freedom Council, the Solicitors National body and a 
number of opposing Personalities, active abroad, in spite of the Tunisian journalists’ protest in 
many occasions to publish these articles in their newspapers, and in spite of the denial made 
by the bodies of the Civil society, they are carrying on publishing them.  The official 
authorities do not provide with any explanation to that. 
 

3. Satisfactory advertising :     
 

 Most Tunisian newspapers are used to publishing advertising articles in the form of 
written articles.  If this stands essentially in opposition to the professional morals, it has an 
influence on the writing line of newspapers and lets them be dependent on the announcing 
parties, it limits in its turn the margin of freedom in the Tunisian press in general. 
                            

4. Floating of the sector with non-specialists : 
  
 In the previous years, the Tunisian journalists have been complaining about the 
increase of non-specialists who engaged in the profession and integrated this area from other 
fields or from official bodies in a campaign taking an organized dimension in the previous 
years, which aims to empty this field in general from its employees and from its information 
contents. 
         The Tunisian journalists see that most non-specialists in the press profession execute 
what  is required from them even if this stands in opposition to the professional morals.  This 
method is used in order to press on the Tunisian journalists and make them marginal.  The 
supervising Authority managed to do this action with the agreement of most information 
company offices. 
 



 22 

 
INFORMING THE OPPOSITION 

 
 Since the early seventies and during the eighties, the information platform recorded 
the  appearance of a number of newspapers and various independent periodicals which 
represent political, intellectual and ideological groups as well as opposition parties.  In this 
regard, we quote the newspaper “Er-rai” (=”opinion), “Dimocratia” (”Democrary”), 
“l’ouvert” (=”The opening”), “Elmostakbel” (=”The future”), “l’Avenir”  (=”The future”) in 
French ; both are published by the Socialist Democratic Movement and “Et-tarik El-jedid” 
(=”The new way”) : (which was published by the Tunisian Communist Party which was 
transformed into the Renewal movement), “El-Ouehda” (“The Union”) published by the 
Socialist Liberal Party, “Elmawkif” (=”the Attitude”) : (published by the Progressist Socialist 
Regrouping Party and which was transformed into the Progressist Democratic Party now), 
“El-watan” (=”the Nation”) : (published by the Unionist  Democratic Party, “El-Oufok” 
(=”the Horizon”) (published by the Socialist Liberal Party), “El-Fajr” (=”Dawn”) : (which 
used to be published by En-nahdha movement), and “El-badil” (which used  to be published 
by the Tunisian Communist Labour Party) in addition to “El-maarifa” (=”knowledge”) 
magazine which used to be published by the Islamic movement (which was converted into   
En-nahdha movement), “15/21” which used to be published by the Progressist Muslim Trend, 
“Otrouhat” (=”Theses”) and “Ech-chahria” (=”Monthly”) which were both published by the 
left  parties, and in addition to the independent “Elmaghreb Elarabi” (=”Arab Maghreb”), 
which included 
In its consultative Council Representatives from opposition parties, Independent Associations 
and   ideological trends. 
 
 Most of these titles were hid either due to the interdiction after trials (“Elbadil” and 
“El-Fejr”) or by obligation due to the constraints or by the effect of techniques aiming to 
oppressing the  Information space.  Among all those newspapers nowadays, the weekly “El-
Ouehda” newspaper appears in a similarly regular way and “Et-tarik Eljedid” which was 
transformed from a weekly newspaper to a monthly magazine, published regularly, and “El-
Oufouk” which appears irregularly in 4 pages.  The party leaders justify the reasons for 
stopping their newspapers with their weak  financial standing (in spite of the indemnity 
relevant to parliamentary opposition newspapers : “El-Ouatan”, “El-Mostakbel”. 
                         
 The newspaper “Elmawkif”, which is deprived from public advertising in addition its 
privation from the yearly indemnity and from official re- inforced paper, suffered last year 
from a financial Insolvency and a hard control over its articles during the printing which 
obliged them to stop their appearance, at the same time, “Et-tarik El-jedid” newspaper has 
faced this year the confiscation of one of its issues (March 2003). 
 
 In addition to the general methods used for control, censorship and pressure, the 
opposition newspapers which are selective in their attitudes different form the official ones, 
are facing pressure, control and interdiction through many means, this is shown clearly when 
parties took political positions which are different from the authority attitudes. 
 
 
 
 
 
 



 23 

A. METHODS USED FOR CONTROLLING, FORBIDDING AND PRESSING THE 
OPPOSITION NEWSPAPERS : 

 
1. Use of the Governmental financial indemnity devoted to those 

newspapers and official re-inforced paper in addition to public 
advertising used as pressure punishment and directing means : 

 
 The authorities devoted a yearly indemnity amounting to fifty thousand dinars for 
every weekly newspaper coming  from the parliamentary opposition which appears regularly, 
and a yearly indemnity amounting to thirty thousand dinars for every monthly magazine or 
newspaper which appears regularly from the parliamentary opposition. 
 The opposition, which is not represented in Parliament, is moreover deprived from 
those indemnities, the authorities use the yearly indemnity as a means to make a pressure on 
every opposition newspaper or magazine which does not comply with the instructions, in 
order to punish them and  deprive them from their publications. The “Ettarik Eljedid” 
magazine was faced to trouble its needs used for public advertising ; the newspaper 
“Elmawkif” (=”the Attitude”) was deprived from all kinds of material support (public 
advertising, official re-inforced paper, moreover it is deprived from the financial indemnity 
devoted to the opposition newspapers. 
 

2. Pressure on printing works : 
 
 The printing works are afraid of “vengeance measures” in case they are encouraged to 
print opposition newspapers for that purpose.  They “are requiring the green light” from the 
authorities and the various newspapers, selective in their attitudes towards the authorities, 
faced this situation, and in 1989, all printing works refused to print “El-Fejr” (=”Dawn” ) 
newspaper, and after they received  the order to print, the “Dar-El-Anouar” administration got 
in touch with the newspaper suggesting the service of printing, after it had refused.  Both 
newspapers “Elbadil” and “Elmawkif” suffered from the same situation during the  period of 
their appearance. 
 

3. Hindering the appearance on time : 
 

 It uses the system of delaying the legal measures for the registration of copyright, the 
“Mawkif” newspaper is facing the delay in the printing works provided their contents are 
agreed upon  before distribution. 
 
B. THE SATISFYING INTERDICTION, THIS IS MADE BY MANY VARIOUS METHODS 

AMONG WHICH: 
 

1. “The purchase” of all issues distributed through the distributing 
company from  “unknown” areas : 

 
During April 2002, all copies of the issue n°6 of April 2002 of the “Tarik-El-Jedid” (=”the 
New Way”) magazine, distributed through “Sotupresse” company, resorted to buy from “an 
unknown area”, and consequently, the quoted number was not distributed in stands and sales 
outlets. 
 
The “ loss and damage” of the  distributed issues through the post : 
 
 During May 2002, all copies of “Tarik Eljedid” issue n° 7 distributed by mail and 
which are designed for the subscribers and the branches of “Et-tejdid movement” as well as 



 24 

the sales outlets located beyond the “Sotupresse” company distribution network, faced their 
“damage and loss”. 
 
 
“The non-supply and non-distribution in the sales outlets :   
      
In May, the issue n° 213 of “Elmawkif” newspaper was forbidden in a satisfactory way since 
it was  displayed for sale only in a unique stand located near the office of Master Ahmed 
Nejib Chebbi, the newspaper Manager. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 25 

 
THE CONSTRAINT AND DELAY IN THE DISTRIBUTION: 

 
 
Pressure on the salesmen and the non-display of a few opposition newspapers in a few 
sales outlets : 
 A few opposition newspapers are suffering from distribution difficulties since the 
authorities, especially the regional authorities as well as the regional and local bodies of the 
party on power interfere  inside the country in order to make a pressure on the salesmen and 
distribution channels, due  to the non-display of those newspapers to the public, whereas 
quantities of newspapers were kept, then they were sent back on the pretext that they were not 
sold, most of the opposition newspapers knew this situation, which led a few of them to 
appeal to “ a fighting distribution”. 
 
Delaying the distribution by mail :  
  

Since May 2002, the “Tarik El-jedid” magazine has faced an intended delay in the 
arrival of the distributed issues by mail or the loss of some issues among them. 
 
 So long the low pressure of the opposition newspapers is reflecting the dryness and the 
Intensity of the information platform, the absence of these newspapers and the non-playing of  
their natural role participated in increasing the poor condition of the Tunisian press, as far as  
diversification, courage and the revolt against the law are concerned, many of these ewspapers 
Such as “El-mostakbel” (=”the Future”), “El-ouehda” (=” The Union”); “Et-tarik Eljedid” 
(=”The New way”), and  “Elmawkif” (=”the Attitude”) are considered as an important belt for 
Tunisian Information in the late seventies and during all the eighties decade. 
 
  The interdiction and prevention policy led to the appearance of similar written or 
electronical newspapers, a few resorted to un- licensed publications and which are distributed 
secretly such as”Kaus El-Karama”, “Saout ech-chaab” (=”the Voice of people”) published by 
the Tunisian Communist Labour Party, after stopping its newspaper “El-badil”, although this 
latter granted the registration of the copyright receipt and appeared during many months, a 
few others appealed to launch computer sites in the internet or the electronic newspapers such 
as “Kilma”  (=” A word”), “Akhbar Tunis” (=”Tunis News”) and “Badail El-Mouatana” 
(=”Citizens alternatives”, etc… These similar newspapers are considered by the authority as 
prohibited in accordance  with the press legislation. 
 
 
                                                                                             
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 26 

CHRONOLOGY 
 
 
* 1987  
 
– December : Fixing a maximum of four thousand copies to all “Jeune Afrique” magazine 

issue which was considered as “a political punishment”, which continues until November 
1989. 

 
* 1988  
 
– January 1988 : Stopping the newspaper “Er-Rai” (=”Opinion”) (which was re-published) 

due  to an article under the title “Nichaz” written by Mrs Neziha Rjiba (Om-Zied), and 
since then this newspaper stopped to be published. 

 
– March : decision to cancel all penalties which appeared on the right of the newspapers 

“Er-Rai” and “El-Mouaradha” during the period of Bourguiba President’s rule. Providing 
both ewspapers “El-Mostakbel” and “El-Mawkif” with an assistance amounting to 50 
thousand inars, and also 25 thousand dinars to both newspapers “Et-Tarik Eljedid” 
and“El-Ouehda”. 
During 1988, stopping of the “Realites” magazine and the submitting of Master Hichem 
Jait  to the court due to the publishing of an article written in this weekly magazine, his 
file was conserved. 

  
* 1989  
 
– January: The non-appearance of “Et-Tarik Eljedid” magazine due to financial difficulties 

and political reasons according to the insistence of executives there. 
 
– February : The non-appearance of “El-Ouehda” newspaper due to financial reasons. The 

appearance of “El-Fejr” newspaper of “En-nahdha” movement after the legislative 
elections,  After enabling it to get the legal receipt and fixing the withdrawal of 40 000 
issues. 

 
   * 1990  
 
– January  : Enabling “El-badil” newspaper to get a legal receipt. 
 
– January 13th : The League is indebted in an announcement to “settle again control over   

newspapers.     
                                                                                        
– March 3rd : Penalizing both “El- ilan” newspaper Manager and its Chief Editor with 500 

dinars and the trial of each of two months’ jail after publishing an article including the 
accusation of a former executive of bribery. 

 
– March 8th : the first appearance of “El-badil” newspaper first issue 
   
– March :  A group of University Professors and journalists sent a call to require the respect   

of expression freedom in the Arab countries. 



 27 

– April 15th : The journalists Association office criticized the authorities decision to prevent 
an  issue of “El-mawkif” newspaper.    

 
– April 21st :The appearance of “El-Fejr” newspaper, which appeared on behalf of 

“Enahdha” movement, which is bound by the authorities to withdraw not more than 
40,000 copies at the maximum. 

 
– May 24th : Master Moncef Ben Salem’s judgement by 3 years’ jail with the accusation of 

“publishing  wrong news and defamation of the Republic President” in an article 
published in an Algerian newspaper. 

 
 
– June 7th : Forbidding the distribution of “Le monde” newspaper which included an article 

under the title “The Rupture with the opposition for the town hall elections and the break 
of the agreement”. 

 
– June 16th : Seize of “El-Fejr” newspaper. 
 
– June 19th : The Journalists Association office expresses its regret for seizing “El-Fejr” 

newspaper speaking in the name of “En-nahdha” movement. 
 
– June 23rd : Seize of “El-Fejr” newspaper, suspension of its publication during  three 

months, the interruption of the phone line for its management and the appearance of its 
Chief Editor Mr Hamadi Jebali in the court. 

 
 
– June 29th : The Journalists Association office is requiring to organize an assembly with 

the Minister of Social affairs and the Secretary General of the Tunisian General Labour 
Union in order to be informed about the decline of the journalists  in the Radio and 
Television company. 

 
– August 9th : Mr Ahmed Ben Brahim El-Afli arrest (journalist in “El-Fejr” newspaper) at 

the newspaper head office. 
 
 
– August 16th : Seize of a newspaper as well as “El-Ilan” newspaper” due to its criticizing 

the official attitude of the Gulf war, and tackling the subject of wealth owned by the ruling 
family  in Koweit, and other articles considered as likely to cause” the trouble of the 
public order and bring damages to the diplomatic departments in Tunisia”. 

 
– August 30th : The seize of “El-Watan” newspaper after it wrote an article speaking about  

the King FAHD of Saudi Arabia. 
 
 
– September : During one week, three television programs of the French channel 2 were  

forbidden to broadcast. 
 



 28 

– September 20th 1990 : The issue n° 20 of “El-badil” newspaper was seized because it  
contained an opening article under the title “We are moving on the way to fight”, written 
by Mr Hamma Hammami. 

 
– September 27th 1990 : The issue n° 21 of “El-badil” newspaper was seized because it 

included two articles, the first under the title “The Algerian Government plays the role of 
a political police, when will it be in Tunisia ?”, written by Hamma Hammami, the second 
article under the title “About the press legislation”, written by Mr Mohamed Kilani, Chief 
Editor. 

 
– September 22nd : “El-Fejr” newspaper re-started to be published. 
 
– September : The “Correspondents without frontiers” organization and “El Madda 19” 

Association  required in a common manifesto from the Tunisian Government to cancel the 
condition of anticipated license to launch newspapers and to abandon the obligation of 
copyright registration, except the case of the archives and the amendment of the press 
legislation concerning the accusation for defamation, and the integration of  
journalists and writers who were laid off in their former jobs, and enabling the political 
and cultural bodies and Organizations to have the freedom of appealing to audio-visual 
mass media. 

 
– October 2nd 1990 : Mr Hamma Hammami, the “El-badil” newspaper Manager was 

brought to the court for two cases in accordance with the press code clauses and with the 
accusation of “defamation of the political order and spreading false news in bad faith, 
which leads to trouble the public order of the country” due to the articles published, the 
first in the issue n° 20 of “El-badil” newspaper, the second article was published in the 
issue n° 21, he was tried by both the Court of the first Instance and the Court of Appeal by 
two months’ jail, with the adjournment  of the execution and a penalty amounting to one 
hundred dinars for every case, by adding the trials by jail, Mr Mohamed Kilani, the 
newspaper Chief Editor was tried by the Court of the first Instance and the Court of 
Appeal of two months’ jail and a penalty amounting to one hundred dinars, with the same 
accusation, because he published an article in the issue n° 21 of the same newspaper. 

 
– October 5th : Suspension in publishing “El-badil” newspaper during six months, after it 

was seized three times. 
 
– October 6th :Mr Hamadi Jebali, the “El-Fejr” newspaper Manager was tried for six 

months’ jail, with a penalty of 500 dinars with the accusation “inciting the violation of 
law”. 

 
– October 20th : The Manager of “El- ilan” newspaper and the Chief Editor were tried with 

a penalty amounting to 600 dinars, by penalizing the newspaper with one symbolic dinar, 
due to an article where it considered that business made by the Tunisian Embassy in Paris 
were “suspected”. 

 
– October 24th: The seize of “El-Mawkif” newspaper after it published deliberations in a 

debate circle about the evaluation of three years of change, made by unrecognized 
political parties. 

 
 



 29 

– November 10th: The seize of “El-Fejr” newspaper because it published a manifesto 
coming from a certain number of opposition parties. 

 
– November 11th: On the occasion of celebrating the three years birthday of the beginning 

of  President Ben Ali’s rule, more than 100 journalists signed a petition where they 
insisted that the conditions of the journalists profession are not in accordance with the 
journalists ambitions and do not meet their requirements, they also went on criticizing 
“the meddling with the press and journalists affairs” and the increase in the operations of 
seizing newspapers and their suspensions. 

 
– November :The seize of “El-mawkif” magazine because it published an article about the 

Gulf war. ewspaper after they published a series of articles about the November : The lay 
of  both Mr Taoufik  Ben Brik and Mrs Aziza Zarraa fom ‘La Presse” after they published 
a series of articles about the situation of information in Tunisia. 

 
 
– November 15th : The League expresses in its manifesto its disappointment due to the 

excessive violations recorded in the pres field, such as the successive seizes for 
independent and opposition newspapers. 

                       
– December 14th : Penalizing the “Tunis Hebdo” newspaper Manager as well as one of the 

journalists of three hundred dinars and two months’ jail, by adjourning the execution, after 
publishing an article on July 30th, criticizing the absence aspect concerning the Chamber 
of Deputies members. 

 
                                                                           
– December 15th : Mr Moncef Ben M’rad, the “Realites” magazine Manager was tried and 

penalized of 500 dinars, because his magazine published an article accusing the Tunisian 
police for failing in their task during “Abou Jihad”s murder. 

 
– December 26th : The journalists Association is protesting against the increase of obstacles 

facing the press and journalists. 
 
* 1991 
       
– January : “El-Maghreb” magazine was obliged to stop publishing for the fourth time 

since its creation in 1981.  An announcement published by the edition team states that the 
responsible employees in the SAGEP printing works, depending on the ruling party, 
decided to stop printing the newspaper due to technical reasons, after the magazine 
published a table including the evaluation of the Ministers during deliberations held at the 
Chamber of Deputies. 

 
– January 17th : The seize of “Ech-chourouk” newspaper because it published articles 

onsidered as being “preparatory” about the Gulf war. 
 
 
– In January 17th 1991, the issue n° 22 of “El-badil” newspaper was stopped due to a call 

sent by forces and democratical personalities exposing the general situation in the country, 
“El-badil” newspaper stopped to be published since that date. 

 



 30 

– January 22nd : The lay off of a television team of journalists of TF1 French channel, who 
were recording the reactions of the Tunisian public about the Gulf war. 

 
 
– January 24th : “El-Fejr” newspaper stopped its publishing after the issue n° 24 appeared 

since it was granted the receipt, three issues were stopped during the newspaper 
appearance. 

 
– January 25th : For the first time since 1956, one of the “Ech-chourouk” newspapers 

issued blank spaces due to articles or news cancelled by the control committee, the same 
operation was repeated on the next day for “Es-sabah”, “Le Temps” and “Es-sada” 
newspapers. 

 
– January 30th : The trial of the “Maghreb” magazine Manager, Mr Amor Shabou of 15 

months’ jail, with the charge :”publishing false news likely to threaten the public order”. 
 
– January 31st : The Court-Martial rendered a judgement of one year jail to Mr Hamadi 

Jebali, the “El-Fejr” newspaper Manager, and six months jail to the solicitor Mohamed 
Nouri with the charge “defamation of a judicial body”. 

 
– January : The “Mawkif” magazine disappearance due to financial reasons. 
 
– February 8th : “El- ilan” newspaper was seized because it left a blank space after 

informing that it will not publish any news. 
 
– February 13th :”Jeune Afrique” magazine was seized after it published a dialogue with 

Rached Ghannouchi, the leader of the forbidden “En-nahdha” movement. 
 
 
– March 20th :”Dar El-Anouar” printing works faced a fire made by unknown persons, an 

inquiry was opened in this matter, and its results have not been published so far. 
 
– March 22nd : Preventing the “Chark-El-Ausat” (= “Middle-East”) newspaper, because it 

published an article written by Mr Mohamed Mzali, under the title “A program in order to 
solve the crisis in Tunisia”. 

 
– March 23rd : The trial of Amor Shabou of a financial penalty amounting to 800 dinars 

because the Court considered that the article included a defamation to one of the 
Government members.       

                                                   
– April 11th 1991 : The lay off of the “Roiters” Agency Manager on the proof that he 

published wrong news (Faxes described the torturing cases faced by Islamists and 
mentioning the report written by the International Amnesty Organization). 

 
– April 20th : Eighty journalists signed a call where they required to respect the citizen’s 

right for information, and claimed for eliminating barriers hindering the journalist 
profession. 

 
 



 31 

– April 24th : The “Batal” (‘=”The Hero”) ,newspaper interdiction because it published an 
article written by Mohamed Tahar Chaieb, a member of the Executive Committee in the 
Tunisian General Labour Union, about the social situation in the country. 

 
– April 27th 1991 : Mr Hamma Hammami, the “El-badil” newspaper Manager was tried of 

two months and a half jail by adjourning the execution and a financial penalty amounting 
to one thousand five hundred dinars with the charge of “spreading false news and 
defamation of judicial circles as well as official bodies”.  After, a judgement was rendered 
in a last meeting to stop publishing the newspaper during six months. 

 
– April : The Government decided to strengthen the parties, by subsidizing each of them 

with eighty thousand dinars, among which 30 thousand dinars will be devoted to start 
publishing their newspapers. 

 
– May 23rd : Stopping the television programs broadcast in the 2nd French channel, so that 

the  viewers could follow the events of the Press Conference held by the Ministor or 
Interior, who announced the details about “En-nahdha movement plot” which was 
broadcast on the  Tunisian channel. 

 
– From May 24 until May 29th : Prohibiting the entrance of  “Le Monde” French 

newspaper issues, which included the reaction given by the “En-nahdha” movement 
leaders, who were living abroad due to charges sent to their movement.  This is what let 
the   Authorities accuse the newspaper to be transformed into “a spokesman to the 
terrorists”.  

 
– June 14th : The League expressed in an announcement “its big concern about the serious 

and quick decline of the information situation” and required to put an end to any form of 
control. 

 
– July : “El-badil” newspaper announced to stop publishing due to “the various pressures 

that it faced”. 
 
– July 19th : “El- ilan” newspaper published the content of a video tape which was sold 

intentionally in order to affect the honour of Ali El-Aridh, one of “En-nahdha” movement 
leaders, who was in jail. The President communicated to the Secretary of State of 
Information his insistence on the obligation of “avoiding such special actions by the non-
publishing of such events in order  to preserve the information credibility”. 

 
– July 20th: The Tunisian Journalists Association criticized the article published in “El-Ilan” 

newspaper. It announced in its manifesto that it happened more than once to grant the 
newspaper Chief Editor   a professional card. 

 
– July 26th : The League renewed on the occasion of the Press commemoration    to express 

its indignation towards the decline in the information situation, stating especially  that 
many independent and opposition newspapers were stopped, and it also criticized what it 
called “the disgraced press”. 

 
– July 31st : The League organized a symposium about the conditions of press freedom. 
 



 32 

– August : “El-Madda19” (=”the Substance 19”) quoted in its periodical that journalists, 
men of law  and political figures were “oppressed” in Tunisia and that hundreds of people 
were put in jail  because they expressed their opinions.   

 
– August 6th : President Ben Ali called in a Council of Ministers to improve the means for 

managing the information companies especially the Radio and Television institution. 
 
– August 16th : The Prime Minister Mr Hamed Elkaroui insisted on “the important role 

played by the information field in order to strengthen plurality and materialize the 
responsible democracy”.  He also called for respecting the professional morals. 

 
– September 24th :The Tunisian Journalists Association quoted in an article that its 

management  tackled, in a meeting held with the Secretary of State, many issues such as 
the amendment of the Press Code, purifying the environment inside this sector after 
seizing a series of newspapers and reviewing the conditions organizing  the delivery of the 
professional card, in the view of  constituting a national committee composed of the 
Associations Representatives and newspapers Managers, this committee has to be ruled by 
a Judge, and also improving the journalists moral and material situation by insisting on the 
importance of centralizing the edition committees and  strengthening the training and 
recycling programs. 

 
 
– September 25th : The “Jeune Afrique” magazine quoted “that the Tunisian Authorities 

imposed on it  a maximum, this concerns the distribution which must not exceed 4 
thousand copies concerning all its publications, after it used to distribute 8 thousand 
copies in the proof of saving the foreign currency, this is considered by the magazine as a 
punishment that it faced previously. 

 
– October 2nd: The newspapers refused to publish an article written by five parties after 

declaring that an “Islamist terrorist planning” was discovered.  These parties expressed 
“their deep concern about the danger threatening the country” and said that, in order to 
face that, “the Civil society including parties and Associations, had to defend itself, by 
eliminating all obstacles from the democratic process , especially in the information 
field”.. 

 
– Also on October 2nd : “Jeune Afrique” issue n° 1605 was seized due to publishing a piece 

of news about the appearance of a new book written by Mr Mohamed Mzali 
 
– October 23rd : “la Presse” newspaper replied to the Algerian newspapers and charged 

them for making an intended campaign about Tunisia.  That is what a number of Algerian 
newspapers explained, among “Ech-Chaab” newspaper speaking in the name of the ruling 
liberation Front. 

 
– October 28th : “El-Madda 19” Organization Manager met in London the Republic 

President Counsellor  in charge of the Human rights, he evoked the issue of a number of 
people put in jail, among whom Mr Amor Shabou, the “Maghreb” magazine Manager.  A 
reaction of an inquiry commission was made positively with the Organization desire in the 
direction of an inquiry Commission held  in Tunis. 

 



 33 

– November 1st : The “Realites” magazine announced on its cover a dialogue held with Mr 
Mohamed Mouada, the Secretary General of the Socialist Democratic movement ; but the 
text of the conversation was not published in the magazine. 

 
– November 7th : The two regional companies of Kef and Gafsa started to broadcast their 

programs . 
 
– November 8th : Five parties announced in a common manifesto that their supervisors 

tackled the information file in a meeting with the President of the Republic. 
 
 
– November 17th : Forbidding the distribution of “La Croix” French newspaper issue due to 

an article about the Islamists. 
 
– December 9th : Official sources deny that the  “Correspondents without Frontiers” 

Organization published about the existence of five journalists in jail due to their opinions. 
 
– December 10th : More than 300 Intellectuals and journalists sent a call to the President of 

the Republic requiring to put an end in the press freedom decline and the violation of the 
right for expression. 
 

– December 12th : The League announced in a manifesto that the fourth of its articles 
written during the last six months were not printed. 

 
– December 18th : The Secretary of State of information is suspicious about the exactitude 

in the existence of a call sent to the President of the Republic by more than 300 
Intellectuals and journalists, especially after a number of signing parties did not agree 
about the text of the call. 

 
– December 19th : The “Sabah” newspaper which published an article about the call 

previously quoted, published an article saying that the call was not signed and that a few 
persons whose names were indicated denied their knowledge about the text existence 
through a connection with the newspaper. 

 
– From December 15th until December 30th : Interdiction of distributing many Arabic   

newspapers because they published the League announcement and the Intellectuals’ call 
about information. 

 
– December 31st : The President of the Republic insisted in the Chamber of Deputies the 

obligation for developing the information field in accordance with the professional 
standards. 

 
* 1992  
 
– January 31st : Questioning Dr Moncef Marzouki, the League President by the police 

about a press declaration broadcast in a foreign Radio about the situations of general 
freedom in the country. 

 



 34 

– June 12th : The arrest of the journalist Ferida Ayari in the International France Television, 
when she got off the plane in Tunis-Carthage airport, because she tackled the situations of 
freedoms in Tunisia many times in her programs. 

 
– July 26th : President forgiveness including Mr Amor Shabou, the “El-Maghreb El-Arabi” 

(=”Arabic Maghreb”) newspaper Manager. 
 
– September 7th : The Secretary of State of information declared that the opposition parties 

will benefit from a wider space in the official mass media in the future. 
 
– November 16th/17th/19th : Re-publishing of “Liberation” French newspaper which 

appeared these days, coming through the same plane.  A decision was taken later to 
prevent publishing it definitely . 

 
 
  * 1993 
 
– March 9th : interdiction of selling “Le Monde” newspaper in the Tunisian market.. 
 
– April 9th : Appearance of an article bearing the signature of two hundred Intellectuals 

condemning “ the observed  regression of freedoms in Tunisia” 
 
– April 11th & 12th : Interdiction of distributing “Le Monde” newspaper 
 
– July 23rd : The Government announced the amendment of 15 articles from the Press 

Code, especially article 13 which attributes to the Minister of Interior the absolute rights 
to deliver licenses for publishing newspapers or forbidding them. 

 
– July 21st: The Journalist Kamel Labidi, the newspaper “La Croix” Correspondent will 

appear in the disciplinary Committee in “Tunis Afrique Presse” with the accusation 
“Undermining the country reputation” after an article was written by the University 
Professor Mr Chouikha in “Le Monde Diplomatique » French newspaper for which a 
decision was taken to forbid its distribution in Tunisia. 

 
– July: The “Liberation” newspaper was allowed to be re-sold and re-distributed, at the 

same time, the programs of the 2nd French channel were allowed to be broadcast. 
 
– August 26th: “Correspondents without frontiers” Organization announced its cooperation 

with the journalist Kamel Labidi. 
 
* 1994 
 
– February : The arrest of two journalists from work during three days in “Tunis Afrique 

Press “ Agency because they published a false event which consisted of Mr Moncef 
Marzouki candidacy for the presidential elections. 

 
– February 10th : The League former President, Mr Moncef Marzouki sent a letter to the 

Tunisian Journalists Association in which he condemned the silence of local mass media 



 35 

in announcing his candidacy for presidential elections.  Tunisians can hear about this  
event only through the foreign mass media. 

 
– February 18th : The BBC Correspondent-Journalist Alfred Hermida was dismissed. On 

the same day, the Kuwait Press Agency (Kouna) telephone line was cut.  The two 
correspondents published information about the arrest of candidates for Presidential 
elections Moncef  Marzouki and Abdurrahman El Heni. 

 
– February 28th : “Tunis Afrique Presse” Agency office accused the journalist Kamel 

Labidi for “the non-respect of the Agency internal law”, after he published a dialogue 
with Mr Moncef Marzouki, and an article under the title “the Press under control” in “La 
Croix” newspaper of which he was a correspondent. 

– March 1st : Prohibiting the distribution of “Jeune Afrique Economique” magazine due to 
an inquiry published about the channels used for distribution in Tunis wholesale market. 

             
– March 18th : Informing the newspaper “Le Monde” Correspondent (Mr Jacques Dibaran) 

that he is not required to work in Tunis.  The newspaper correspondent was informed to 
take an official decision to prohibit its distribution. 

 
– March 19th : It was impossible for the Tunisians including those who own satellites to 

follow the television news journal “Geopolis” which devoted that day program to seek 
political guarantees in Tunisia before the Presidential and legislative elections. 

 
– March 31st : Informing the Representative of the “Correspondents without Frontiers” 

Organization, the Advocate “François Raw” that he was not required to work in Tunisia. 
 
– April 2nd : “La Presse” newspaper informed to “prohib it the distribution of “Liberation” 

French newspaper.  It happened for that French newspaper to publish in its issue 
appearing on March 23rd –which was not distributed- an article written by Mezri Haddad, 
where he criticized the absence of a democratic way in Tunisia.  The Authorities criticized 
“Liberation” newspaper that it was refused to engage in the right to answer. 

 
– April 6th : Prohibiting to distribute “Science and Nature” magazine. 
 
– April 9th : The authorities sent a message to “France Press” Agency where they criticized  

what was considered as repeated systematic mistakes. 
 
– April 11th : The League protested in a report about the prohibition of both newspapers 

“Le Monde” and “Liberation”. This interdiction lasted about one year. 
 
– April 12th : The newspaper received phone calls from the Secretary of State of 

Information department requiring not to publish the announcement written by the 
Tunisian League for Human Rights Defence. 

 
– April 27th : “Courrier International” newspaper withdrawal from the market. 
 
– April : The “Election Code” made by the League ended its report which devoted long 

paragraphs about the role played by mass media on the occasion of the electoral 



 36 

campaign, the report insisted that the information system remains fundamental in the 
service of the unique party. 

 
– May 14th : The newspaper journalist and the former journalist Association President 

Rachida Naifer from “Frederich Newmann” Company  was laid off,   after a pressure 
made on this German Company office. The journalist protested previously on the 
principle of  constituting The Journalists Association by issuing a supporting 
announcement  to confirm the President Ben Ali for the Presidential Elections, 
considering that a professional Association, like the Journalists Association, is not liable 
to take a position in any general elections, in the framework of its functions. 

 
 
– June 8th : The Secretary of State of Information sent a message to the Journalist Kamel 

Labidi in which he is required to give back his professional card after his lay off from the 
“Tunis Afrique Presse” Agency where he was working, before a judgement is passed upon 
him. 

 
– June 28th : The Secretary of State protested about one of the telegrams sent by “France 

Presse”  Agency. 
 
– August 26th : The “Realites” magazine Chief Editor was called by the Attorney General 

after publishing a series of articles about sexual culture. 
 
– October 14th : The journalist Slaheddine Jourchi, Chief Editor in the Arabic department 

of “Realites” magazine – his passport was seized, he was interrogated by the State 
Security departments for many hours, after his arrival from an Arabic Congress in Beirut, 
in which a number of opposers,  who were residents abroad, took part ; all books and 
documents under his hands were completely confiscated and his  passport was seized for 
about six months. 

 
– October 25th : In an article, the League national council required from the authorities to 

respect the right of the citizen for free information, the plurality and protection of 
information companies as well as the journalists against any interference from the 
administrative authorities, this announcement was published only by “El-Mostakbel” 
newspaper, speaking in the name of the Socialist Democratic movement, which published 
in a coming issue an amendment where the newspaper expressed its reservation to what 
was said in the article. 

 
– November 30th : In reply to the protests concerning the non-publishing of the League 

articles, the Prime Minister, Mr Hamed Karoui, insisted, during the Chamber of deputies 
deliberations about the budget, that it is the right of the newspaper Manager and it is his 
duty not to publish any article which affects Tunisia reputation with a previous 
reservation. 

 
– December : The Prime Minister Mr Hamed Karoui decided, during the budget 

deliberations in the Chamber of Deputies that reading a newspaper is a substitute for 
reading other issues. 

 



 37 

– December 6th : Mr Habib Lazrak, the Communications Minister insisted during a press 
symposium that the delivery of licenses for buying television aerials and selling them was 
temporarily stopped. 

 
– December 16th : The journalist Kamel Labidi complained to the Administrative Court 

against the Secretary of State for information accusing him for the “abuse of power”. 
 
– December 26th : The arrest of “France Presse” Agency Correspondent, his accusation for 

“attempt for rape” and his repatriation. 
 
 
  * 1995 
 
– January 29th : The arrest of Mr Mohamed Kilani, “El-Badil” newspaper Chief Editor. 
 
– March 7th : The authorities officially informed “Le Monde” and “Liberation” newspapers 

about cancelling the decision of prohibiting their distribution in Tunisia. 
 
– March 27th : The trial of Mr Mohamed Kilani, “El-badil” newspaper Chief Editor of five 

years jail, with the charge of holding a circular written by “En-nahdha” movement, 
considering that he is likely to threaten the public order, in addition to the defamation of a 
political figure, Mr Kilani did not have any right for defence during the trial. 

 
– April 27th : A group of former executives in the Tunisian Journalists Association sent a 

call to the Journalists International Federation Congress, held in Santandir, in Spain, 
criticizing the decline faced by the information situation in Tunisia, and they insisted that  
“the Tunisian press is suffering too much due to the profession choking”. 

 
– July 18th : the Chamber of Deputies voice to benefit from a law imposing on each citizen 

who wanted to acquire a television aerial to get an anticipated license from the 
Communications Ministry and pay an annual tax, the Minister justified this law saying 
that it aimed “the preservation of the environment”. 

 
– September 16th : Prohibiting a group from “Correspondents without frontiers” 

Association to come to Tunisia in order to inquire about the press situation. 
 
– Beginning of October : Interdiction of “Le Monde” newspaper Representative to come to 

Tunisia in order to cover the official visit made by the French President Jacques Chirac 
(October 5th and 6th).  But, after the cooperation of all his colleagues accompanying him, 
who refused to leave the airport, he was allowed to come to Tunisia and not to stay more 
than 48 hours. 

 
– Form October 4th until October 10th : Prohibiting the distribution of about 10 French 

newspapers. 
 
– November : Presidential forgiveness concerned Mr Hamma Hammami, “El-badil” 

newspaper Manager and its Chief Editor Mr Mohamed Kilani. 
 
 
 



 38 

  * 1996 
 
– January 1st : Forbidding the distribution of Morocco newspapers in Tunisia. 

 
– January 6th : Preventing the journalist Kamel Labidi from leaving the country in order to 

take part in a symposium organized in Yemen about “Improving the independence of 
Arabic mass media and thie plurality”. 

 
 
– The journalist Sihem Ben Sedrine (from “El-Mawkif” newspaper) could not take part in 

the same Congress because she was not able to obtain a passport. 
 
– May 10th :The Tunisian Consulate in Paris refused to renew the passport of the  Tunisian 

journalist Salah Bechir, contractual in “El-Hayet” newspaper. 
 
– August 3rd : Call of Mr “Hink Rouisinar” Radio “Neerland” Correspondent and the 

German department of BBC Radio, to leave the country. 
 
– November 13th & 14th : The authorities refused to allow the group coming with each 

Representative of “Human Rights Watch”, “Journalists Protection Commission”, 
“International Press Association” and “Correspondents without frontiers” to move to 
Tunisia in order to get in touch with the Representatives of the Civil Society. 

 
 * 1997 
 
– April 30th : Lay off of Mr Slaheddine Jourchi, Chief Editor in “Realites” magazine Arabic 

department and first Deputy for the President of the Tunisian League for Human Rights 
defence, certain sources quoted that pressures were made on the magazine Manager who 
tried to justify covering the lay off decision due to economic reasons, this also concerns 
the journalist in the French department “Mr Mohamed Bou Amoud” who came back to 
work for the magazine. 

 
– September 22nd : The renewal of the journalist “Taoufik Ben Brik’s passport was refused. 
 
– June 4th : The public association of the International Press Organization decided “to start 

in the measures in the dismissal of “the Tunisian Association of the Newspapers 
Managers” because it did not defend the press freedom in Tunisia. 

 
– July 23rd : Forbidding the distribution of the “Canard Enchainé” French magazine 
 
– October 28th : Starting to broadcast the Italian Television 1st channel programs 
    
         
* 1998  
 
– February & March : The Democratic Women Tunisian Association supervisors and the 

fighters faced a series of articles characterized with dishonour, defamation and rape. 
   
 
 



 39 

           
     * 1999 
 
– April : Visit of the United Nations special reporter of expression freedom, Mr Abid 

Houssine to Tunisia. 
 
 “Journalists without frontiers” organization classifies Tunisia among the twenty countries 
which are the most hostile with the internet according to 1999 report 
 
– October : Forbidding the distribution of “Le Monde”, “Liberation” and “le Canard 

Enchaine” newspapers definitely in Tunisia due to publishing articles in the occasion of 
the legislative and Presidential elections, “Le Monde” newspaper was allowed to start 
printing after more than one year of forbiddance, however, both newspapers “Liberation” 
and “le Canard enchaîné” have remained so far. 

 
– November 7th : Declaration of cancelling the Department of State for information. 
 
 
* 2000 
 
– Appearance of the  report written by the United Nations special Reporter about the press 

and  expression freedom in Tunisia.. 
 
– May : Murder trial of the journalist Riadh Ben Fadhl after publishing an article about the 

appointment in the high Government Offices. 
 
* 2001 
 
– January : seize of the newspaper “El-Mawkif” issue n° 198, and under the pressure on 

theprinting works, it was not possible to publish and launch the issue n° 199. 
 
– January 15th : Appearance of the communications new magazine 
 
– February : Mr Robert Minard, the Managing Director of “Journalists without Frontiers” 

in Tunis was laid off because he took part in the distribution of “Kaws El-Karama” 
newspaper, supervised by Mr Jalel Zoghlami. 

 
– March : The seize of “Salama”, “l’Express”, “Mariane”, “Hayet” and “El-Kods” 

magazines. Prohibiting the distribution of “El-Mostakilla” newspaper, appearing in 
London. 

 
– March : since that month, the suspension of connections with many sites in the internet 

network has been shown, such as the sites of the Tunisian League for Human Rights 
Defence (before its functioning effectively) and the site of Freedom National Council in 
Tunis and “Afak Tunisia” (=”Tunisian horizons”) and the Progressist Democratic Party, 
the Socialist Democratic movement, “Human Rights Maghreb” and “Zeitouna”. We 
notice also, after the various attacks towards many sites and electronic addresses, which 
led to the damage of many equipments belonging to a lot of Independent Associations 
such as the League, the Tunisian Democratic Women Association”. 

 



 40 

– March 16th : The seize of the printed issue sent to the North-west, issue n° 1359 of “El-
Ilan” newspaper. 

 
– April 6th : Seize of “Le Monde” newspaper after it published a dialogue with the Minister 

of Communications, Human Rights and the Relations with Parliament, Mr Slaheddine 
Maaoui. 

 
– April 9th : Seize of “Le Monde” newspaper. 
 
– April 14th : Aggression of the journalist Souheir Belhassen in the International  Tunis-

Carthage Airport. 
 
– June 5th : The arrest of the journalist Sihem Ben Sedrine after her participation in a 

television program broadcast in “El-Mostakilla” channel which broadcasts its programs 
from London. 

 
– June 29th : The television film maker Mr Paul Rontie was arrested when he was covering 

the Congress held by the Regrouping party due to an International development substitute 
(RAD) 

 
– July : The Algerian journalist Souheila Lahmadi (“El-Watan” newspaper) was seized, her 

passport was confiscated, then it was given back to her and she was released after the 
Algerian Authorities interfered. 

 
* 2002  
 
– January : seize of two successive issues of “El-Mawkif” newspaper in the printing works 

without presenting any official decision, which led to the disappearance of the newspaper. 
 
– January 30th : One of the Edition Committee members of “Kaus-El-Karama” magazine 

(not licensed) Mr Loumamba Mohsini faced an aggression during a conference held by 
the magazine. 

 
– February 1st : A video tape belonging to French Television 2nd channel was seized. It was 

presented to cover Mr Hamma Hammami trial, and on February 2nd and during the trial 
meeting, a television Cameraman of ART channel was faced to violence and his video 
tape as seized, a Camerawoman of the French channel 3 was faced to a constraint and her 
video tape was seized. 

 
– February 2nd : The journalist Hedi Yahmed (from “Realites” magazine) was faced to 

aggression, kidnapping and arrest by police agents when he was covering in his work the 
events of Mr Hamma Hammami and his companions’ trial.  Then, he was released on the 
same day.  The journalist “Laurence Bizaghit” from “le Tourbillion de Geneve” 
newspaper was prevented from going into the meeting room. 

 
– In the night between Saturday March 16th and Sunday March 17th, the Ministry of 

Interior intended to arrest the pair issue n° 4-5 of “Et-tarik El-jedid” magazine, published 
by the Renewal movement, by seizing all withdrawn copies from the printing works head 
office, which are in charge of printing the magazine, this seize was carried out without 
any legal information to the “Et-tarik El-jedid” management from the Ministry. 



 41 

– April 2002 : After about 11 days of delay and information mistakes and under French and 
German pressures, the Authorities and official information refused to speak about the 
“regretting event faced by the Ghriba Jewish Synagogue in Djerba on April 11th 2002, it 
consisted of gas bottles loaded on the lorry which exploded”, the reality of the event was 
declared officially, which consisted of an aggressist attack faced by that building, and the 
Tunisian journalists Association stated that the journalists could get near the synagogue 
and write reports to their newspapers, there was an interference with their institutional 
Managers in order to prevent them from publishing their inquiries and articles. 

 
– April 2002 : The non-distribution of “Et-tarik El-jedid”magazine issue n° 6, due to the 

purchase of all its issues distributed through (Sotupresse) Company from “unknown 
parties”. 

 
– May 1st : The Algerian journalist Mohamed Lanankan of “El-khabar El ousboui” 

(=”weekly event”) newspaper and who was present to cover the conference called by 
“Kaus El-Karama” magazine, about the Palestinian fighting, was kidnapped by security 
agents whereas he was led to an unknown area, he was aggressed then released and was 
brought at last to the Algerian Diplomatic Authorities. 

                 
– May 3rd : The Tunisian Journalists Association published its first report about the press 

freedoms  in Tunisia, in the execution of the decision made in its las Congress, which was 
held in April of the same year, it recommended to create a Nationa l Press Freedom Code, 
which makes a yearly report about the press situations.  This report includes details about 
the violation of the press freedom and the forms of constraints.  The Tunisian Journalists 
and their depriving from exercising their profession in accordance with what is imposed 
by their honour Charter.  The report was distributed in a Congress held in this regard at 
the Association Head Office.  It was understood that the Association office approved of 
the report before its distribution. 

 
– May 12th : “Ech-chourouk” newspaper published an unsigned dialogue with the Tunisian 

Journalist Association President Mr Mohamed Ben Salah, in which he said that the report 
project is a first effort and that it is still under review and is not necessary for the 
Association in its present form, and a few informed sources explained the refusal of the 
Association President about the report due to pressures made upon him by special high 
authorities, and that May 3rd 2002 Congress, which was held at the Association head 
office, included a conference delivered by a specialist in law, Master Mohamed 
Mahfoudh, about the electoral legislation and the referendum, considered as harsh in its 
tune. 

 
– May 16th : The Tunisian Authorities dismissed the journalist “John Biyar Turquois” from 

“Le Monde”  newspaper. 
 
– May 26th : The security agents seized the equipments belonging a number of foreign 

journalists from the French channel 3, ART and BBC channels in Boulevard 9 Avril in 
Tunis, when they  were covering the Destour Referendum operation, and during a 
solidarity gathering with Hamma Hammami in front of “Boulevard 9 Avril” jail, and all 
journalists were ordered to leave the area immediately, and in the evening of the same 
day, the peace agents encircled the journalists from entering it. 

 
 



 42 

– May 2002 : All “Et-tarik El-jadid” issues n° 7, distributed by mail, and which were sent to 
the subscribers,  the Renewal movement branches and sale outlets located outside 
“Sotupresse” Company distribution network, faced their “loss and damage”, and since this 
date, “Et-tarik El-jedid”  magazine is still facing, until the writing of this report, an 
intended delay in the arrival of the distributed issues by mail and “a loss” of some issues 
among them. 

 
– May 2002 : Interdiction of the “Mawkif” newspaper issue n° 213 in a satisfactory way, if 

it was displayed for sale only in one stand located near the newspaper Manager, Master 
Ahmed Chebbi’s office qnd in June 13th 2002, Mr Zouheir Yahiaoui (known by the name 
of “Tounsi” who was animating the “Tunizine” Monetary and mocking site, was brought 
to the Court in front of  the 4th criminal section in the Court of the first Instance, in 
conformity with the article N° 306 & 3 of the penal Code concerning the punishment of 
anyone who informed or spread a piece of news which is known in advance as being false, 
in order to let the others believe in the existence of criminal acts against persons or 
properties, will be attributed a penal punishment, the article n° 84 of the Communications 
Code concerns the stealing of phone lines… 
And on June 20th 2002, this section rendered a judgement of two years and 4 months jail 
for the accuabandoned by objection.  On July 11th 2002, the section n° 14 in the first 
Instance ourt in Tunis, rendered a final judgement of 2 months jail on Mr Zouheir 
Yahiaoui in a trial where common rules of fair courts were not respected.  Mr Zouheir 
Yahiaoui was arrested on  June 4th 2002, after 6 peace agents broke out into the internet 
premises where he was working, they arrested him without showing him their identity and 
without any order from the concerned authorities.  They investigated the premises as well 
as the equipments before they moved to his family’s house in order to make investigations 
and seize his private computer ; he was arrested after six months of security and technical 
pressure on the site and its connections.  The Jurisdictional Court has not analyzed yet the 
request presented by his solicitors in order to appeal on the verdict given by the Court of 
Appeal.  Mr Zouheir Yahiaoui is still kept in Borj El-Amri jail, he took part many times in 
hunger strikes protesting about the jail conditions and claiming for being released. 

 
– June : withdrawal of June/July issue (outside the series) of “le courrier international” 

(=”International mail”) after its distribution in the market. 
 
– July : A campaign over the internet Public centres and their supervisors, the 

intensification of viruses attacks on many sites and electronical magazines, which led to 
the damage of  many sites such as “Tunisia News” and many sites owned by Independent 
Associations such as the League and the Democratic Women Tunisian Association. 

 
– September 4th : The Court of the first Instance in Medenine rendered a judgement of 8 

months jail for Mr abdallah Zouaoui, the former journalist in “El-Fejr” newspaper and 
who was forgiven in June 4th 2002, after he spent 14 years as a punishment in the jail. 

 
– September 4th : The cancellation of the Ministry of Communications, Human Rights and 

Relations with the Chamber of Deputies and the integration of the Human Rights in the 
Ministry of Justice, Administrative and computerized functions to the General 
Information Administration depending on the Prime Ministry. 

 



 43 

– September : Preventing the issues “Et-tarik El-jedid” magazine from reaching their 
subscribers and collection of the remaining issues from the stands without any official 
decision. 

 
– December 13th : After he published an article about the jail situation in Tunisia  in the 

Hakaik” (=”Realites”) magazine issue n° 885 appearing on December 12th 2002, a 
judgement as rendered on Mr Hedi Yahmed in front of the Attorney General Assistant in 
the Court of the irst Instance in Tunis, and after he presented his resignation from the 
quoted  magazine and inan article that he published, before his immigration abroad, he 
justified his  resignation with he pressures made on him, from which he cannot make any 
other choice 

         
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 44 

TABLE 
 
 
 

PREAMBLE 
 
INTRODUCTION 
 
LEGISLATION 
 
CENSORSHIP 
 
CONSTRAINTS 
 
 PROFESSIONAL AND INSTITUTIONAL TECHNIQUES 
 
 INTERDICTION AND DIRECT PLAGUING 

 
 RESTRAINT ON THE INTERNET  AND ITS CONTROL 
 
 PROFESSIONAL MORALS 
 
 INFORMING THE OPPOSITION 
 
 CHRONOLOGY 
 

 


